У 1991 році у Львові розпочало діяльність невелике підприємство, яке розробляло програмні продукти для електроенергетичних підприємств. За 32 роки із кабінету у Львівській політехніці ELEKS виріс до ІТ-компанії міжнародного рівня, яка співпрацює з понад 2000 спеціалістами, з представленістю у більш ніж 10 країнах. Про шлях та принципи першої ІТ-компанії незалежної України розповідає у своєму проєкті «Бізнес України: 32 роки нової історії».
Від клубу за інтересами до міжнародної компанії з українським корінням
Взимку 1996-1997 років третьокурсник Львівської політехніки Володимир Складанівський шукав роботу. Він з дитинства захоплювався програмуванням, тож знайомі порадили йому звернутися в ELEKS — маленьке підприємство на кільканадцять людей. Після співбесіди його взяли на роботу, відтоді життя Володимира незмінно пов’язане з компанією.
«ELEKS тоді був радше клубом за інтересами, ніж комерційною компанією, але те, що там робили, вже було на світовому рівні. Мені важко згадати події, які тоді відбувалися, але пам’ятаю відчуття: я знайшов унікальне середовище, яке робить особливі речі. Тоді ще не було інтернету, не влаштовували ІТ-конференції, були обмеження щодо знань, а це був інший світ, у якому присутнє відчуття можливостей і мотивації. Ми намагалися отримувати інформацію про нові розробки, привозили книжки з-за кордону і пробували здобуті знання застосовувати на практиці. Про ці речі мало говорилося за межами тієї кімнати, у якій ми працювали», — розповідає Володимир Складанівський, Chairman of the Supervisory Board компанії ELEKS.
ELEKS (похідне від «електричні системи») — фактично найстарша IT-компанія України. Її заснували у 1991 році Олексій Іванович Скрипник із дружиною Євгенією Іванівною та сином Олексієм Скрипником для виконання замовлень енергетичних підприємств.
Спершу в родини Скрипників не було на меті будувати великий бізнес, проте вже у 1995 році компанія вийшла за межі програмного забезпечення для енергетиків і почала робити й інші проєкти на замовлення, а у 1999 році вийшла на міжнародний рівень.
Зі своїм першим закордонним клієнтом ELEKS співпрацює й досі.
«Наприкінці 1990-х у Львові почали з’являтися інші ІТ-компанії, які працювали на міжнародному ринку. Більшість спеціалістів-студентів уже закінчили університет, і постало питання, що робити далі. Чи варто битися за проблемні контракти в Україні, чи з огляду на те, що відбувається довкола, спробувати себе на міжнародному рівні? У нас не було жодного застереження щодо цього рішення, ми просто почали це робити. Ми ніколи не вважали, що чогось не можемо», — пригадує Володимир Складанівський.
Вихід на міжнародний рівень став також логічним виходом із кризи 1998-1999 років, коли українські замовники відмовлялися платити гроші.
Загалом до початку повномасштабного вторгнення компанія пережила п’ять криз, але та найперша була найскладнішою і певною мірою вирішальною, адже відтоді розроблення програмного забезпечення на замовлення є основним напрямом роботи ELEKS.
«На мій погляд, решту криз ми досить легко пережили. В ELEKS завжди був дуже великий запас міцності завдяки лояльності клієнтів та спеціалістів, а в основі цього — те, що ми якісно робимо свою справу. Крім того, допомогла диверсифікація: ми ніколи не залежали від одного ринку чи клієнта. Ці кризи навчили нас більше вірити у себе і в те, що ми робимо все правильно», — зазначає Володимир Складанівський.
На початку 2003 року ELEKS відкрив перше представництво за кордоном — у Лас-Вегасі, США, у 2008-му — клієнтський хаб у Чикаго. Після початку війни росії проти України у 2014 році відкрився перший делівері-офіс у Польщі — у Ряшеві — як спроба диверсифікувати ризики, а у 2022-му — делівері-центр у Кракові, який внаслідок повномасштабної війни прийняв чимало елексівців. Головний офіс компанії розташований у Таллінні в Естонії, що сприяє зручній і швидкій комунікації з міжнародними клієнтами. Також офіс компанії працює у Хорватії. Загалом ELEKS має офіси чи представництва у 13 країнах, серед останніх — Аргентина, Японія та країни Близького Сходу.
Продукти і проєкти, які змінюють життя людей
Попри те, що останні 20 років ELEKS вважається ІТ аутсорсинговою компанією, від свого заснування тут виготовляють власні продукти. Найперший із них — DAKAR, що допомагає досліджувати процеси в енергосистемі, моделювати навантаження, ризики і можливі збої. Над його удосконаленням досі працює 84-річний Олексій Скрипник-старший.
У 1990-х ELEKS почав співпрацю з відомим лікарем Володимиром Козявкіним, який хотів автоматизувати процеси у своїй клініці. Так з’явився Doctor Eleks — медична інформаційна система, з якою стикаються сотні тисяч українців у приватних та державних медзакладах.
Серед останніх проєктів ELEKS — appygas — розробка для франко-німецького концерну з розподілу та продажу газу GRT Gaz, яка показує, де перебуває газ та як він переміщується. Концерн продав її в ELEKS, який намагається це вдосконалювати і розвивати. Із початком повномасштабного вторгнення популярність цієї розробки зросла.
Останні 20 років ELEKS співпрацює з компанією TAIT.
«Кожна людина, яка мала доступ до індустрії розваг, стикалася з результатом нашої роботи. Наше програмне забезпечення керує обладнанням під час знімання фільмів (зокрема, блокбастерів «Квант милосердя» і «Людина-павук»), концертних турів, наприклад, для U2 і Кеті Перрі», — пояснює Володимир Складанівський.
Ще у 2000-х ELEKS реалізував проєкти за концепцією електронної держави, але у невеликих юрисдикціях. «Такі проєкти дають розуміння, що ми змінюємо життя людей на краще, а не просто програмуємо на замовлення», — зазначає Володимир Складанівський.
«Ми всі подорослішали в один момент»
23 лютого 2022 року раптово помер 57-річний Олексій Скрипник-молодший, співзасновник компанії, який надихав і мотивував багатьох елексівців, був прикладом для спеціалістів/-ок, людиною, до якої можна було звернутися по пораду та рекомендацію. Наступного дня Володимир Складанівський, який перебував у Норвегії, вирушив в аеропорт, щоб поїхати на похорон, проте вилетіти не зміг: повітряний простір над Україною був закритий для цивільних літаків через повномасштабне вторгнення росії.
«Смерть Олексія ніби стала частиною трагедії, яка зараз відбувається. Я думаю, ми досі до кінця не усвідомили те, що сталося. Це була дуже близька людина, з якою ми працювали роками. У мене завжди було відчуття, що я можу з ним порадитися. Ми всі подорослішали і через його смерть, і через війну», — говорить Володимир.
За його словами, команда розуміла можливість повномасштабної війни ще з 2014 року, тому поступово до цього готувалася. З листопада 2021-го підготовка стала більш практичною та інтенсивною: серед спеціалістів проводили курси з домедичної допомоги, пояснювали, як поводитися на блокпостах, які траси об’їжджати під час бойових дій, як планувати маршрути евакуації тощо.
«Олексій завжди пропагував свободу, зокрема у делегуванні. І 24 лютого у нас вже був кризовий центр, який працював 24/7. Ми всі були причетні», — пригадує Володимир Складанівський.
Наглядова рада ELEKS у перший день війни вирішила, що увесь вільний прибуток буде передавати на допомогу ЗСУ, переселенцям та на гуманітарні потреби, допоки не закінчаться бойові дії. Компанія у 10 разів збільшила розмір донатів благодійному фонду «Повернись живим», з яким співпрацювала ще з 2016 року. Натепер надала допомоги майже на 5 млн доларів. Поміж тим елексівці самі організували волонтерський рух, щоб закривати потреби рідних та близьких на фронті.
Також в ELEKS є власна доброчинна ініціатива Help Ukraine, яка займається адресною допомогою військовим. Бійців ЗСУ елексівці забезпечують дрібним спорядженням (окуляри, навушники, рукавиці, плитоноски, рюкзаки тощо), медичними засобами (аптечки, турнікети, бандажі) та обладнанням (дрони, рації, тепловізори).
Соціальна відповідальність — це частина корпоративної культури, і вона не почалася для компанії 24 лютого. До повномасштабної війни ELEKS активно співпрацював з фондом «Таблеточки», «Крила надії», Центром розвитку КСВ, дитячими будинками, геріатричними пансіонатами й різними ГО. Два роки тому компанія запустила ініціативу «30 гарних справ до 30-річчя ELEKS», де кожен елексівець міг подати ідею, кому допомогти, а компанія це підтримувала організаційно та фінансово.
«Робити те, що потрібно»
Крім соціальної відповідальності, корпоративна культура ELEKS — це про вільних людей, яким подобається працювати разом, це про повагу до замовника, про внутрішню чесність та відповідальність, які незмінно підтримуються високою якістю роботи. «Якщо ви обіцяєте щось спеціалістам — ви це виконуєте. Якщо ви обіцяєте щось клієнту — ви теж намагаєтеся це виконати. У нас не було внутрішніх історій про шахрайство чи корпоративних ігор», — пояснює Володимир Складанівський.
Він розповідає, що у перші 10-15 років, коли компанія ще не була досить відомою, були проблеми із продажами. Не проблема знайти контакти людини і їй написати: набагато складніше довести, що ти чогось вартий. Завдяки корпоративній культурі ELEKS вдалося побудувати репутацію відповідальної компанії і побудувати довготривалі партнерства.
Також в ELEKS дотримуються принципу win-win — організовуватися таким чином, щоб кожен міг робити те, що йому вдається, з великим ефектом не завдяки іншим, а в синергії з ними.
Тетяна Федорів за майже 20 років у ELEKS змінила сім посад. Починала з офіс-менеджера, а зараз обіймає посаду Competency Manager у Project Management Office (PMO).
«Робота була дуже різноплановою: я була travel manager і займалася візами, спілкувалася з деякими клієнтами, проводила для них екскурсії Львовом. Після цього я була помічницею нашого генерального директора, потім — фінансового директора, а згодом почала займатися проєктами. Мені було цікаво експериментувати на моєму кар’єрному шляху, дізнаватися, що ще я зможу. Я вагалася, коли мене запросили на перший проєкт, але згодом побачила, що справляюся і мені це подобається. У вас можуть бути сумніви і певний страх, але в ELEKS завжди є взаємодопомога».
Тетяна також очолює внутрішні ініціативи офісу — PMO Rules — це комфортний і відкритий простір для PM-ів для обміну досвідом, рекомендаціями, для спілкування, внутрішніх тренінгів та дискусійних клубів серед проджект-менеджерів. Також вона веде менторський напрям, який об’єднує майже 30 менторів і пропонує розроблення менторських програм та їх супровід.
Володимир Складанівський завжди намагався робити те, що було потрібно і що йому вдавалося. Востаннє програмував у комерційних цілях 2006 року. Після цього займався менеджментом проєктів, був Account Manager, заступником директора з якості, відкрив та розвивав офіс у Лондоні. Зараз Володимир займається корпоративним менеджментом.
«В ELEKS досить ліберальна культура делегування, яка дає можливість пробувати себе у різному та розвиватися. Важливо мати цікавість та мотивацію це спробувати», — додає він.
«ІТ — це галузь, яка допомагає розв’язувати людські проблеми й завдання завдяки технологіям та алгоритмам. Мене мотивує цікавість. Колись я закреслила для себе слово challenge і замінила його цікавістю. Цікаво, як проєкт, який ми робимо, впливає на бізнес клієнтів. Цікаво, як те, що ми робимо, будуть використовувати люди? Цікаво, що нам варто зробити, щоб вийшло все так, як ми задумали?»
Леся Симанишин, Senior Project Manager, прийшла в ELEKS 17 років тому і так само, як Тетяна та Володимир, з часом змінювала свій напрям діяльності.
Леся почала шлях у ELEKS на 4-му курсі університету, коли компанія шукала першого QA-інженера в Івано-Франківську. Її взяли на позицію трейні, а через два роки вона була вже спеціалісткою Senior QA. Тестувати її вчили програмісти, адже тоді ще не було у широкому доступі якісних навчальних матеріалів, а професія лише формувалася. Згодом вона почала поєднувати тестування і програмування, далі — бізнес-аналіз, а тепер — проєктний менеджмент.
За ці 17 років разом змінилася І Леся, і компанія, але те, що залишилося незмінним із часом — це емпатія до клієнтів, каже Леся. «Ми переживаємо за їхній бізнес, хто їхні клієнти, намагаємося з’ясувати, як можемо їм допомогти», — зазначає спеціалістка.
Олексій Скрипник-молодший неодноразово наголошував в інтерв’ю, що його незмінний з роками принцип — запрошувати до співпраці людей, розумніших за нього. ELEKS постійно вкладається у розвиток компетенцій, щоб спеціалісти/-ки мали максимальні можливості розвиватися у своїх напрямах.
Візію ELEKS Володимир Складанівський вбачає у трьох моментах. По-перше, компанія прагне постійного розвитку та еволюції. По-друге, інженерна досконалість важлива у всьому, що робить компанія. І по-третє, для ELEKS незамінною є культура небайдужості й турботи до клієнтів, спеціалістів та суспільства, в якому ми живемо. У компанії діють унікальні програми володіння акціями компанії для спеціалістів/-ок, які співпрацюють з ELEKS понад чотири роки.
«Ми не хочемо робити однотипні проєкти поспіль. Ми хочемо викликів і створювати щось нове, змінювати, удосконалювати, — говорить він. — Для мене ELEKS залишається молодою компанією, я відчуваю її потенціал. Я впевнений, що ми можемо зробити набагато більше, ніж уже зробили. Така «недовершеність» дає відчуття майбутнього».