Facebook Pixel

Фармацевтична незалежність: як «Дарниця» забезпечила Україну ліками вітчизняного виробництва

Життя

Восени «Дарниця», фармацевтичне підприємство України з великою історією, святкує свій день народження. У проєкті «Бізнес України: 32 роки нової історії» The Page нагадує про етапи розвитку фармацевтичної компанії «Дарниця», яка є беззаперечним лідером українського фармринку.

Фармацевтична компанія «Дарниця» — лідер українського фармринку. Фото: «Дарниця»

Фармацевтична компанія «Дарниця» — лідер українського фармринку. Фото: «Дарниця»

Що відбувалося з українською фармацевтичною галуззю і компанією «Дарниця» після розпаду СРСР

Здобувши незалежність у 1991 році, Україна отримала у спадок від СРСР потужний фармацевтичний кластер, здатний забезпечити потреби населення колишньої радянської імперії. Проте обладнання фармацевтичних підприємств було зношеним і застарілим. А галузі бракувало сучасної нормативної бази й фахівців, які би володіли основами маркетингу і ринкової економіки.

Quote«Я прийшла у «Дарницю» відразу після закінчення університету у далекому 1986 році на посаду мікробіолога. На той час тут була невелика лабораторія, яка поміщалася в одній кімнаті, де працювали 10 людей. Ми здебільшого контролювали стерильність та моніторили цехи ампульного виробництва», — згадує ті часи Ірина Стебновська, мікробіолог фармацевтичної компанії «Дарниця».
Ірина Стебновська, мікробіолог фармацевтичної компанії «Дарниця». Фото: «Дарниця»

Ірина Стебновська, мікробіолог фармацевтичної компанії «Дарниця». Фото: «Дарниця»

За 37 років, які Стебновська пропрацювала у компанії, «Дарниця» кардинально змінилася. Зокрема, лабораторія розширилася та модернізувалася і сьогодні займає цілий поверх. В її роботі застосовують найновіші технології та найсучасніше обладнання. Але шлях трансформації не був легким.

У перші роки незалежності на етапі переходу від планової радянської економіки до ринкової фармацевтична галузь зіткнулася з такими викликами:

  • впровадження моделі вільного ціноутворення;
  • усунення держави від участі у фінансуванні медикаментозного забезпечення населення;
  • необхідність повного оновлення обладнання й перебудови процесів;
  • значна зміна номенклатури відповідно до ринкових законів;
  • запровадження філософії GMP (Good Manufacturing Practice, належна виробнича практика — правила організації виробництва і контролю якості, яких мають дотримуватися виробники фармпродукції).

Фармацевтичній компанії «Дарниця» у 90-ті роки довелося пройти складний шлях перетворень. Важливою віхою в її історії стало рішення про реконструкцію виробництва, ухвалене 1995 року. Тоді з відповідним запитом «Дарниця» звернулася до провідної європейської інжинірингової компанії LUWA (Швейцарія). Проєкт реконструкції передбачав налагодження таких напрямів виробництва:

  • твердих лікарських форм потужністю 4,5 млрд таблеток на рік;
  • м’яких лікарських форм потужністю 5 млн туб на рік;
  • стерильних продуктів у формі порошків, розчинів для ін’єкцій у флаконах та ампулах.
За 32 роки незалежності України фармацевтична компанія «Дарниця» пройшла складний шлях тарнсформацій. Фото: «Дарниця»

За 32 роки незалежності України фармацевтична компанія «Дарниця» пройшла складний шлях тарнсформацій. Фото: «Дарниця»

Quote«Трансформація, передбачена концепцією, виявилася справді ґрунтовною та масштабною. Її деталізація і варіативність технічних рішень неабияк сприяли формуванню нового типу мислення співробітників усіх рівнів. Тож спільна робота над проєктом для фахівців «Дарниці» стала хорошою підготовкою, тренінгом для подальшої реалізації вже самостійних проєктів модернізації та приведення їх у відповідність до вимог GMP», — зазначає Євгеній Черкас, операційний директор фармацевтичної компанії «Дарниця».
Євгеній Черкас, операційний директор фармацевтичної компанії “Дарниця”. Фото: «Дарниця»

Євгеній Черкас, операційний директор фармацевтичної компанії “Дарниця”. Фото: «Дарниця»

Варто згадати, що у 90-ті роки «Дарниця» почала самостійно забезпечувати логістику аптеками. Брендовані автівки, які з’являлися тоді на дорогах країни, були допоміжною рекламою. Але найбільш важливим і далекоглядним маркетинговим кроком тих часів, вочевидь, стало брендування найбільш відомих продуктів, до найменувань яких додали слово «Дарниця».

Quote«Я починав працювати у компанії у 1994 році і пам’ятаю час, коли «Дарниця», зіткнувшись з колапсом мережі комунальних фармацій, розгортала систему прямих постачань до аптек по всій території України та формувала свою першу зовнішню службу, — згадує період Андрій Миронюк, радник наглядової ради компанії «Дарниця». — Тепер це служба з якісно іншими функціями, яка на рівних конкурує з аналогічними підрозділами світових мультинаціональних компаній».


Андрій Миронюк, радник наглядової ради компанії «Дарниця». Фото: «Дарниця»

Андрій Миронюк, радник наглядової ради компанії «Дарниця». Фото: «Дарниця»

Як у компанії «Дарниця» піклуються про розвиток команди

Уже в перші роки незалежності України «Дарниця» почала проводити регулярні стажування співробітників на Заході, що для багатьох із них було переломним моментом професійної еволюції.

Quote«Щоб стати компанією із західними стандартами ведення бізнесу, недостатньо лише ухвалити таке рішення і навіть виділити під нього потрібні кошти. Бо будь-яка справа — це передусім люди, які втілюватимуть ідеї в життя. І якщо компанія має намір розвиватися через зміни, їй потрібні люди, які можуть це втілити», — каже директорка з персоналу фармацевтичної компанії «Дарниця» Олена Соколова.
Олена Соколова, директорка з персоналу фармацевтичної компанії «Дарниця». Фото: «Дарниця»

Олена Соколова, директорка з персоналу фармацевтичної компанії «Дарниця». Фото: «Дарниця»

Цікаво, що у компанії від перших років незалежності незмінно працюють сімейні трудові династії, які стали рушіями масштабних перетворень компанії.

Quote"Працювати у "Дарниці" я почала 1994 року на посаді інженера-проєктувальника проєктно-конструкторського відділу. Підприємство за роки моєї роботи змінилось кардинально: з радянського виробництва "Дарниця" перетворилась на сучасну компанію європейського зразка, — згадує Ірина Захарчук, провідний інженер відділу проєктування та будівництва фармацевтичної компанії "Дарниця". — Завдання переді мною завжди стояли складні й амбітні, але поряд була надійна професійна команда колег, а також керівництво і власники компанії, які навчали, довіряли і допомагали все реалізовувати».
Ірина Захарчук, провідний інженер відділу проєктування та будівництва фармацевтичної компанії “Дарниця”. Фото: «Дарниця»

Ірина Захарчук, провідний інженер відділу проєктування та будівництва фармацевтичної компанії “Дарниця”. Фото: «Дарниця»

Від листопада 2003 року на посаді техніка з експлуатації та ремонту устаткування у цеху стерильних лікарських засобів почав працювати й син Ірини Захарчук — Максим Захарчук. Зараз він обіймає посаду начальника відділу технічної підтримки виробництва.

Quote"Я ще був студентом 5-го курсу і потрапив у саме серце виробничого процесу — почав працювати на машині дозування. Тоді я зрозумів, що від якості моєї роботи залежить здоров’я пацієнтів», — згадує Максим Захарчук. Фахівець цінує, що "Дарниця" динамічно змінюється, а він залишається активним учасником цих змін. Бо під час своєї роботи на підприємстві він долучився до переоснащення виробництв і складського комплексу, оновлення R&D, змін у структурі компанії, сертифікацій та інспекцій держорганів, запуску високотехнологічної дільниці інфузійних розчинів, диджиталізації процесів та IT-трансформації, ребрендингу та багатьох інших процесів.


Максим Захарчук, начальник відділу технічної підтримки виробництва компанії «Дарниця». Фото: «Дарниця»

Максим Захарчук, начальник відділу технічної підтримки виробництва компанії «Дарниця». Фото: «Дарниця»

Як «Дарниця» у 2000-х налагодила в Україні випуск антибіотиків четвертого покоління

Новий період в історії «Дарниці» розпочинається у квітні 2002 року із введенням в експлуатацію мінізаводу з випуску стерильних антибіотиків цефалоспоринового ряду потужністю до 30 млн флаконів на рік. Цей завод розташували у 12-му корпусі.

"Для багатьох історія підприємства розділилася на дві частини: до проєкту у 12-му корпусі та після нього. Адже на цьому інноваційному мінізаводі у нас відпрацьовувалося все, що потім ставало нормою. Те, що вперше тестувалося тут, потім поширилося на інші виробництва "Дарниці". Це був своєрідний тренувальний експериментальний майданчик, який дозволив відчути щось зовсім нове», – оцінює значення цього кроку Євгеній Черкас.

Нагадаємо, що на початку 2000-х антибіотики четвертого покоління, випуск яких налагодили у 12-му корпусі, були найбільш ефективними з-поміж усіх груп антибіотиків. В Україні їх виробляли мало, а у продаж надходила здебільшого імпортована продукція, яку захищав патент. Коли дія патенту закінчилася й почали з’являтися генерики (аналоги інноваційних лікарських засобів з ідентичним складом), «Дарниця» вирішила запустити таке виробництво для українського ринку.

Варто нагадати, що його створення збіглося із впровадженням на підприємстві належної виробничої практики (GMP). Адже у вересні 2002 року саме після введення в експлуатацію нового виробництва «Дарниця» пройшла незалежний аудит на відповідність вимогам GMP. Отримання національних сертифікатів GMP дозволило виробнику постачати ліки в Європу. Сьогодні «Дарниця» експортує свою продукцію до 16 країн.

Виробничі потужності фармацевтичної компанії «Дарниця». Фото: «Дарниця»

Виробничі потужності фармацевтичної компанії «Дарниця». Фото: «Дарниця»

Як під час пандемії коронавірусу «Дарниця» долучається до виробництва вакцин

Історія України часів незалежності сповнена жорстких випробувань і потрясінь, які боляче били по бізнесу. У компанії «Дарниця» згадують, як криза 1998 року стала для підприємства серйозним викликом. Тоді експорт ін’єкційних препаратів упав на 40%, і компанії довелося більш ніж на місяць зупиняти виробництво. Також складним періодом був 2008 рік, коли компанія призупинила свій розвиток, адже ринки падали і потрібно було економити.

Упродовж останніх трьох років «Дарниця» зіткнулася з серією викликів. Першим викликом став COVID-19, далі — постковід, тепер — повномасштабна війна.

У фокусі фармацевтичної компанії «Дарниця» — інноваційний розвиток. Фото: «Дарниця»

У фокусі фармацевтичної компанії «Дарниця» — інноваційний розвиток. Фото: «Дарниця»

Хоча пандемія коронавірусу для «Дарниці» стала викликом, який стимулював запуск нового напряму. Саме тоді компанія подала заявку до Всесвітньої організація охорони здоров’я (ВООЗ) на участь у світовому проєкті з трансферу мРНК-технологій виробництва вакцин. У квітні 2022 року ВООЗ оприлюднила інформацію про обрання «Дарниці» однією з 15 компаній-учасниць цього проєкту.

Quote«Ми відчуваємо велику відповідальність перед усім світом і зрозуміли, що наша роль у цьому проєкті надзвичайно важлива. Підтверджений виробничий процес мРНК вакцини — це скарбниця знань та можливостей, яку ми з гордістю використаємо для створення вакцин, що рятуватимуть життя та змінюватимуть світ на краще. Разом із ВООЗ та іншими партнерами ми створимо історію успіху вакцинології і перетворимо виклики пандемій на можливості зцілення та прогресу», — каже директорка з розвитку фармацевтичної компанії «Дарниця» Інна Деняк.
Інна Деняк, директорка з розвитку фармацевтичної компанії «Дарниця». Фото: «Дарниця»

Інна Деняк, директорка з розвитку фармацевтичної компанії «Дарниця». Фото: «Дарниця»

Як компанія «Дарниця» під час повномасштабної війни піклується про людей і допомагає країні

Після 24 лютого 2022 року, коли росія розпочала повномасштабне вторгнення, компанія «Дарниця» зосередилася на підтримці свого персоналу та співгромадян і визначила в цьому напрямі кілька пріоритетів.

Насамперед компанія зосередилася на безпеці працівників у зонах конфлікту та їх переведенні у безпечніші регіони. Цих людей разом із сім’ями поселили на території підприємства у Києві й забезпечили безкоштовним харчуванням, теплими речами і предметами гігієни.

У фармацевтичній компанії «Дарниця» вірять у перемогу України. Фото: «Дарниця»

У фармацевтичній компанії «Дарниця» вірять у перемогу України. Фото: «Дарниця»

Важливо, що компанії у цей складний період вдалося зберегти команду. «Коли почалася велика війна, у нас навіть розмов не було про те, щоб скорочувати людей чи зменшувати розмір винагороди. Натомість у березні 2022 року ми виплатили зарплату наперед. А надалі надавали квартальні, річні та додаткові премії на придбання освітлювальних та енергопристроїв, великоднього кошика, до Дня фармацевта», — розповідають у «Дарниці».

Патріотичну позицію компанії засвідчує й те, що вона не постачає продукцію до рф та не має реєстрацій лікарських засобів на території країни-агресорки. Адже війна почалася не у 2022-му, а у 2014-му з анексії Криму й окупації Донбасу. Ба більше, у 2022 році підприємство перевірило понад 6 тис. своїх контрагентів і припинило співпрацю з тими, хто виявився пов’язаними з рф і рб.

Зараз одним з пріоритетів компанії є корпоративне волонтерство. Співробітники допомагають колегам, які служать у Силах оборони, та мобілізованим близьким родичам колег. Люди охоче долучаються до волонтерських ініціатив компанії. Наприклад, коли наші захисники звільнили правобережну Херсонщину, співробітники приносили продукти та речі першої потреби, аби передати їх разом із ліками, які надавала компанія. Варто додати, що під час повномасштабної війни «Дарниця» передала 2,9 млн упаковок ліків на суму понад 238,8 млн грн як благодійність до МОЗ, медичних установ та громадських організацій.

Фармацевтична компанія «Дарниця» передає допомогу звільненій Херсонщині. Фото: «Дарниця»

Фармацевтична компанія «Дарниця» передає допомогу звільненій Херсонщині. Фото: «Дарниця»

Яким компанія «Дарниця» бачить своє переможне майбутнє

Усіх українців зараз об’єднує непохитна віра у перемогу. І в компанії «Дарниця» зараз фокусуються на зміцненні своєї стійкості на шляху до перемоги й формуванні передумов для швидкого відновлення.

Quote«Якщо раніше про «Дарницю» ми говорили як про суто виробничу компанію, то сьогодні можемо казати, що це компанія маркетуюча, – підсумовує директор з корпоративних комунікацій фармацевтичної компанії «Дарниця» Василь Губарець. – І ми прагнемо бути чимось більшим, ніж просто фармкомпанія. Тож ліки, які випускаємо, є своєрідним провідником для отримання значно більшої цінності. Відповідно, й сервіси, які ми можемо додати до самих ліків, матимуть велике значення у майбутньому». Губарець уточнює, що додаткові сервіси компанії мають забезпечувати зручність, відповідність та ефективність лікування.
Василь Губарець, директор з корпоративних комунікацій фармацевтичної компанії «Дарниця». Фото: «Дарниця»

Василь Губарець, директор з корпоративних комунікацій фармацевтичної компанії «Дарниця». Фото: «Дарниця»


Українські музеї під час війни: як їх відновлюють і рятують експонати Життя

Українські музеї під час війни: як їх відновлюють і рятують експонати

Півтора року чи півтора століття: скільки триває російсько-українська війна Особиста думка

Півтора року чи півтора століття: скільки триває російсько-українська війна

День Незалежності 2023: ким стали українці за 32 роки та куди ми прямуємо Життя

День Незалежності 2023: ким стали українці за 32 роки та куди ми прямуємо