У серпні 2023 року компанія «METRO Cash&Carry Україна» відзначає своє двадцятиріччя. Про внесок цього великого міжнародного гравця у розвиток українського ритейлу розповідає у своєму проєкті «Бізнес України: 32 роки нової історії».
Як в Україну увійшла компанія METRO Cash&Carry
У перші роки незалежності України головним місцем покупок для громадян були ринки, вуличні торгові точки, кіоски тощо. Професійні мережеві ритейлери були відсутні. Україна мала би стати для них привабливим новим ринком з 48 млн споживачів. Проте зарубіжні мережі супермаркетів довго не наважувалися пірнати у цей блакитний океан (так у бізнес-колах називають сегменти ринку без конкуренції). Вочевидь, їх зупиняла економічна криза й невизначеність, яка охопила Україну на початку 90-х.
Іноземним першопрохідцем в українському продовольчому ритейлі стала австрійська компанія REWE Group, яка у 2000 році відкрила у Києві свій перший супермаркет під вивіскою Billa. Згодом сенсацією для українського ринку стало відкриття у столиці 20 серпня 2003 року першого магазину METRO Cash and Carry — німецької міжнародної компанії, яка фокусується на обслуговуванні HoReCa та приватних підприємців.
![ТЦ METRO у Львові в 2000-ні роки. Фото: METRO](https://images.weserv.nl/?w=600&we=1&url=https%3A%2F%2Fimages.thepage.ua%2Fstorage%2F285601%2Fmetro-lviv-2000-ni.jpg%3Fv%3D1692878781)
ТЦ METRO у Львові в 2000-ні роки. Фото: METRO
Час для виходу на ринок у METRO обрали вдало. Бо 2000-ні до кризи 2008-2009 років були для українського ритейлу періодом бурхливого розквіту. Конкурентна боротьба тоді тривала між традиційним ринком та сучасними форматами торгівлі, а не між професійними гравцями.
«Мережевий роздріб активно розвивався, продажі у магазинах зростали приблизно на 15-20% на рік. При цьому споживання на душу населення було у декілька разів нижче, ніж у країн-сусідів, тобто простір для зростання був значним, — згадує Олена Вдовиченко, генеральна директорка METRO Україна. — Водночас на ринку взагалі не була заповнена ніша оптової торгівлі для бізнес-клієнтів (HoReCa, трейдерів, підприємців), і це відкривало для бізнесу великі перспективи».
Цікаво, що в українському ритейлі компанія METRO стала одним із першопрохідців за такими напрямами:
- розвиток власних торговельних марок;
- запровадження централізованих постачань через платформу та холодного ланцюжка постачань, коли для перевезення продуктів використовують необхідний температурний режим.
![Один з перших ТЦ METRO в Україні. Фото: METRO](https://images.weserv.nl/?w=600&we=1&url=https%3A%2F%2Fimages.thepage.ua%2Fstorage%2F285607%2Fodin-z-pershikh-tts-v-ukraini.jpg%3Fv%3D1692878285)
Один з перших ТЦ METRO в Україні. Фото: METRO
Чому у 2000-х всі хотіли працювати і купувати у METRO
Відразу після гучного старту на українському ринку компанія METRO Cash&Carry здобула в Україні авторитет гарного роботодавця. Адже тут виплачували офіційну зарплату, працевлаштовували за всіма нормами законодавства, пропонували соцпакет, страхування та навчання.
«Мене запросили на посаду заступника начальника відділу «Напої і тютюнові вироби» за два місяці до відкриття першого ТЦ на Теремках у Києві [влітку 2009 року], — згадує Сергій Мірошник, менеджер з постачання відділу некомерційних закупівель METRO Cash&Carry. — Тоді мене вразила надзвичайно приємна атмосфера, повага до працівників, структурованість у роботі, безліч можливостей для розвитку й соціальна відповідальність та чесність ведення бізнесу. Такі риси непросто було знайти в інших компаніях того часу».
Олена Кучинська, фахівець із продажів клієнтам HoReCa, яка почала працювати в компанії 1 серпня 2003 року з позиції касира, також згадує, що у порівнянні з іншими компаніями у METRO були гідні умови праці та оплата. «У той час заздрили навіть касирам METRO, коли дізнавалися про їхню заробітну плату. А крім неї були й круті подарунки на весілля, при народженні дитини, на річницю роботи у компанії. Я досі зберігаю з тих часів золотий значок на одяг у вигляді логотипа METRO», — згадує Кучинська.
Звісно, METRO Cash&Carry стала справжнім магнітом не тільки на ринку праці, а й у роздрібному секторі, про що свідчили довжелезні черги в магазинах. Олена Кучинська згадує, як у 2000-х в Україні вважалося престижним отримати картку METRO, про яку у неї тоді запитували всі знайомі.
![Картки METRO. Фото: METRO](https://images.weserv.nl/?w=600&we=1&url=https%3A%2F%2Fimages.thepage.ua%2Fstorage%2F285606%2Fkartki-metro-club.png%3Fv%3D1692878380)
Картки METRO. Фото: METRO
Натепер команда METRO в Україні — це понад 3 тис. співробітників, які щодня працюють для українців та української економіки. Багато з них за 20 років побудували кар’єру в компанії. Наприклад, Олена Кучинська, яка починала працювати касиром, пізніше перейшла у відділ «Вхід клієнтів» на посаду адміністратора, через рік отримала посаду старшого адміністратора, а потім перейшла на позицію менеджера з продажів клієнтам HoReCa.
«Подобається, що компанія багато уваги приділяє розвитку персоналу, проводить багато корисних тренінгів, а у кожного співробітника є можливість проявити себе та отримати підвищення. METRO цінує нас, а ми цінуємо METRO. Разом до перемоги!» — підсумовує Кучинська.
Як змінилася модель бізнесу METRO в Україні
У 2003 році METRO Cash&Carry почала працювати в Україні лише у сегменті B2B, орієнтуючись на HoReCa, трейдерів і малих підприємців, які реалізовували товар у власних торговельних точках. Тоді товари у METRO продавалися так званими METRO-юнітами (у великій упаковці у певній кількості), а бізнес-клієнтів обслуговували лише за наявності картки.
У 2003-му на українському малоконкурентному ринку компанія METRO була одним із перших іноземних ритейлерів, тому й стала законодавцем моди у своєму сегменті. Але вже за п’ять років локальні гравці почали наслідувати успішні практики, а конкуренція загострилася. Це призвело до того, що компанія METRO в Україні почала втрачати позиції. У відповідь на цей виклик у 2013 році у компанії провели реструктуризацію, завдяки чому вже за півтора року вдалося відновити позиції.
Загальну бізнес-модель у METRO Cash&Carry в Україні 2013-го змінили таким чином:
- виділили звичайних роздрібних покупців в окрему групу клієнтів;
- прибрали турнікети, які раніше відкривалися тільки за допомогою картки METRO;
- картку залишили не для check-in, а для check-out.
![Карта METRO стала цифровою. Фото: METRO](https://images.weserv.nl/?w=600&we=1&url=https%3A%2F%2Fimages.thepage.ua%2Fstorage%2F285605%2Fkartka-metro.jpeg%3Fv%3D1692878674)
Карта METRO стала цифровою. Фото: METRO
У компанії сформували окремий підхід до роздрібних клієнтів, який відрізняє METRO від інших колег у галузі. Оскільки у METRO прагнуть продавати великі партії й розвивати напрям великих сімейних закупівель, саме картка стала у пригоді для кращого розуміння клієнтів.
«Ми маємо прогресивні рішення та бачення, як розвивати ринок HoReCa. Не забуваємо й про ініціативи у напрямі великих сімейних закупівель, які допомагатимуть покупцям заощаджувати гроші й час», — наголошує Олена Вдовиченко.
Співробітники щиро підтримують нововведення у METRO. «За двадцять років компанія не раз змінювала вектор у напрямку роботи з професійними клієнтами та трансформувалася в пошуку найоптимальнішої моделі, — додає Сергій Мірошник. — Багато процесів удосконалено та автоматизовано, з’явилося багато нових сервісів для клієнтів, принципи сталого розвитку стали звичкою для кожного працівника. На мою думку, теперішній план стратегічного розвитку компанії найбільш перспективний».
![Співробітники METRO під час війни отримали подяку від компанії. Фото: METRO](https://images.weserv.nl/?w=600&we=1&url=https%3A%2F%2Fimages.thepage.ua%2Fstorage%2F285608%2F%25D0%25A0%25D0%25BE%25D0%25B1%25D0%25BE%25D1%2582%25D0%25B0%2520METRO%2520%25D0%25BF%25D1%2596%25D0%25B4%2520%25D1%2587%25D0%25B0%25D1%2581%2520%25D0%25B2%25D1%2596%25D0%25B9%25D0%25BD%25D0%25B8-r0.jpg%3Fv%3D1692878576)
Співробітники METRO під час війни отримали подяку від компанії. Фото: METRO
Як METRO в Україні відповідає на виклики війни
Вже у 2014 році, коли росія анексувала Крим і окупувала Донецьк та Луганськ, компанія METRO Cash&Carry в Україні втратила торговельні точки та товар. Але найважчим випробуванням за весь час роботи компанії в Україні стало повномасштабне вторгнення. Тоді в окупації опинився магазин у Маріуполі.
![Магазин METRO в Маріуполі в 2000-ні роки. Фото: METRO](https://images.weserv.nl/?w=600&we=1&url=https%3A%2F%2Fimages.thepage.ua%2Fstorage%2F285602%2Fmetro-mariupol-2000-ni.jpg%3Fv%3D1692879250)
Магазин METRO в Маріуполі в 2000-ні роки. Фото: METRO
«Після 24 лютого 2022 року допомога ЗСУ та людям, які постраждали від війни, стала нашим головним пріоритетом, — розповідає Олена Вдовиченко. — «METRO Україна» входить до переліку бізнесів, які найбільше задонатили на потреби ЗСУ — майже 52 млн грн. Щомісяця ми виділяємо на благодійність приблизно 3,5−4 млн грн. Крім того, у перші дні повномасштабного вторгнення ми передали місцевим військово-цивільним адміністраціям у Маріуполі, Харкові та Миколаєві продукцію з наших ТЦ на понад 85 млн грн».
![METRO під час війни. Фото: METRO](https://images.weserv.nl/?w=600&we=1&url=https%3A%2F%2Fimages.thepage.ua%2Fstorage%2F285603%2Fmetro-pid-chas-viyni.jpg%3Fv%3D1692879046)
METRO під час війни. Фото: METRO
Алгоритми підтримки співробітників та їхніх сімей у компанії добре відпрацьовані й орієнтовані на чотири стовпи добробуту — фізичне, фінансове, ментальне та соціальне здоров’я. Спочатку сфокусувалися на фізичній безпеці — евакуації персоналу, допомозі з орендою житла, організації комунікаційних каналів для взаємодопомоги, наданні корпоративного транспорту для виїзду в інші міста та за кордон. Тим часом фінансовий захист полягав у збереженні повної зарплати для тих, хто не міг працювати або мобілізувався, та розширенні видів матеріальної допомоги для співробітників.
Від березня 2022 року у METRO запрацювала програма підтримки ментального та соціального добробуту «Пліч-о-пліч», до якої долучилися майже 95% співробітників. Зокрема, лінія психологічної підтримки METRO «Ми поруч» вже надала 516 індивідуальних консультацій із психотерапевтами. А щоб підтримати соціальне здоров’я, в компанії розвивають платформу безбар'єрності «Неупереджені», яка має підготувати підґрунтя для повернення ветеранів та ветеранок.
![Відновлення роботи METRO в Миколаєві. Фото: METRO](https://images.weserv.nl/?w=600&we=1&url=https%3A%2F%2Fimages.thepage.ua%2Fstorage%2F285604%2Fvidnovlennya-roboti-v-mikolaevi-2023.jpg%3Fv%3D1692879160)
Відновлення роботи METRO в Миколаєві. Фото: METRO
Проте болючим питанням як для колективу METRO Cash&Carry в Україні, так і для всіх українців залишається позиція материнської компанії щодо роботи в росії.
«Від перших днів вторгнення українська команда METRO категорично засудила злочинні дії росії та звернулася до керівництва компанії у Німеччині із закликом залишити російський ринок. На жаль, спроби «METRO Україна» переконати материнську компанію були марними», — зазначають у METRO Cash&Carry в Україні.
Але в компанії наголошують, що перемога України та покращення добробуту українців — це те, чого прагне вся українська команда METRO.