Facebook Pixel

METRO в Україні 20 років. Який шлях західний ритейлер пройшов на українському ринку

Життя

У серпні 2023 року компанія «METRO Cash&Carry Україна» відзначає своє двадцятиріччя. Про внесок цього великого міжнародного гравця у розвиток українського ритейлу The Page розповідає у своєму проєкті «Бізнес України: 32 роки нової історії».

Як в Україну увійшла компанія METRO Cash&Carry

У перші роки незалежності України головним місцем покупок для громадян були ринки, вуличні торгові точки, кіоски тощо. Професійні мережеві ритейлери були відсутні. Україна мала би стати для них привабливим новим ринком з 48 млн споживачів. Проте зарубіжні мережі супермаркетів довго не наважувалися пірнати у цей блакитний океан (так у бізнес-колах називають сегменти ринку без конкуренції). Вочевидь, їх зупиняла економічна криза й невизначеність, яка охопила Україну на початку 90-х.

Іноземним першопрохідцем в українському продовольчому ритейлі стала австрійська компанія REWE Group, яка у 2000 році відкрила у Києві свій перший супермаркет під вивіскою Billa. Згодом сенсацією для українського ринку стало відкриття у столиці 20 серпня 2003 року першого магазину METRO Cash and Carry — німецької міжнародної компанії, яка фокусується на обслуговуванні HoReCa та приватних підприємців.

ТЦ METRO у Львові в 2000-ні роки. Фото: METRO

ТЦ METRO у Львові в 2000-ні роки. Фото: METRO

Час для виходу на ринок у METRO обрали вдало. Бо 2000-ні до кризи 2008-2009 років були для українського ритейлу періодом бурхливого розквіту. Конкурентна боротьба тоді тривала між традиційним ринком та сучасними форматами торгівлі, а не між професійними гравцями.

«Мережевий роздріб активно розвивався, продажі у магазинах зростали приблизно на 15-20% на рік. При цьому споживання на душу населення було у декілька разів нижче, ніж у країн-сусідів, тобто простір для зростання був значним, — згадує Олена Вдовиченко, генеральна директорка METRO Україна. — Водночас на ринку взагалі не була заповнена ніша оптової торгівлі для бізнес-клієнтів (HoReCa, трейдерів, підприємців), і це відкривало для бізнесу великі перспективи».

Цікаво, що в українському ритейлі компанія METRO стала одним із першопрохідців за такими напрямами:

  • розвиток власних торговельних марок;
  • запровадження централізованих постачань через платформу та холодного ланцюжка постачань, коли для перевезення продуктів використовують необхідний температурний режим.
Один з перших ТЦ  METRO в Україні. Фото: METRO

Один з перших ТЦ METRO в Україні. Фото: METRO

Чому у 2000-х всі хотіли працювати і купувати у METRO

Відразу після гучного старту на українському ринку компанія METRO Cash&Carry здобула в Україні авторитет гарного роботодавця. Адже тут виплачували офіційну зарплату, працевлаштовували за всіма нормами законодавства, пропонували соцпакет, страхування та навчання.

«Мене запросили на посаду заступника начальника відділу «Напої і тютюнові вироби» за два місяці до відкриття першого ТЦ на Теремках у Києві [влітку 2009 року], — згадує Сергій Мірошник, менеджер з постачання відділу некомерційних закупівель METRO Cash&Carry. — Тоді мене вразила надзвичайно приємна атмосфера, повага до працівників, структурованість у роботі, безліч можливостей для розвитку й соціальна відповідальність та чесність ведення бізнесу. Такі риси непросто було знайти в інших компаніях того часу».

Олена Кучинська, фахівець із продажів клієнтам HoReCa, яка почала працювати в компанії 1 серпня 2003 року з позиції касира, також згадує, що у порівнянні з іншими компаніями у METRO були гідні умови праці та оплата. «У той час заздрили навіть касирам METRO, коли дізнавалися про їхню заробітну плату. А крім неї були й круті подарунки на весілля, при народженні дитини, на річницю роботи у компанії. Я досі зберігаю з тих часів золотий значок на одяг у вигляді логотипа METRO», — згадує Кучинська.

Звісно, METRO Cash&Carry стала справжнім магнітом не тільки на ринку праці, а й у роздрібному секторі, про що свідчили довжелезні черги в магазинах. Олена Кучинська згадує, як у 2000-х в Україні вважалося престижним отримати картку METRO, про яку у неї тоді запитували всі знайомі.

Картки METRO. Фото: METRO

Картки METRO. Фото: METRO

Натепер команда METRO в Україні — це понад 3 тис. співробітників, які щодня працюють для українців та української економіки. Багато з них за 20 років побудували кар’єру в компанії. Наприклад, Олена Кучинська, яка починала працювати касиром, пізніше перейшла у відділ «Вхід клієнтів» на посаду адміністратора, через рік отримала посаду старшого адміністратора, а потім перейшла на позицію менеджера з продажів клієнтам HoReCa.

«Подобається, що компанія багато уваги приділяє розвитку персоналу, проводить багато корисних тренінгів, а у кожного співробітника є можливість проявити себе та отримати підвищення. METRO цінує нас, а ми цінуємо METRO. Разом до перемоги!» — підсумовує Кучинська.

Як змінилася модель бізнесу METRO в Україні

У 2003 році METRO Cash&Carry почала працювати в Україні лише у сегменті B2B, орієнтуючись на HoReCa, трейдерів і малих підприємців, які реалізовували товар у власних торговельних точках. Тоді товари у METRO продавалися так званими METRO-юнітами (у великій упаковці у певній кількості), а бізнес-клієнтів обслуговували лише за наявності картки.

У 2003-му на українському малоконкурентному ринку компанія METRO була одним із перших іноземних ритейлерів, тому й стала законодавцем моди у своєму сегменті. Але вже за п’ять років локальні гравці почали наслідувати успішні практики, а конкуренція загострилася. Це призвело до того, що компанія METRO в Україні почала втрачати позиції. У відповідь на цей виклик у 2013 році у компанії провели реструктуризацію, завдяки чому вже за півтора року вдалося відновити позиції.

Загальну бізнес-модель у METRO Cash&Carry в Україні 2013-го змінили таким чином:

  • виділили звичайних роздрібних покупців в окрему групу клієнтів;
  • прибрали турнікети, які раніше відкривалися тільки за допомогою картки METRO;
  • картку залишили не для check-in, а для check-out.
Карта METRO стала цифровою. Фото: METRO

Карта METRO стала цифровою. Фото: METRO

У компанії сформували окремий підхід до роздрібних клієнтів, який відрізняє METRO від інших колег у галузі. Оскільки у METRO прагнуть продавати великі партії й розвивати напрям великих сімейних закупівель, саме картка стала у пригоді для кращого розуміння клієнтів.

«Ми маємо прогресивні рішення та бачення, як розвивати ринок HoReCa. Не забуваємо й про ініціативи у напрямі великих сімейних закупівель, які допомагатимуть покупцям заощаджувати гроші й час», — наголошує Олена Вдовиченко.

Співробітники щиро підтримують нововведення у METRO. «За двадцять років компанія не раз змінювала вектор у напрямку роботи з професійними клієнтами та трансформувалася в пошуку найоптимальнішої моделі, — додає Сергій Мірошник. — Багато процесів удосконалено та автоматизовано, з’явилося багато нових сервісів для клієнтів, принципи сталого розвитку стали звичкою для кожного працівника. На мою думку, теперішній план стратегічного розвитку компанії найбільш перспективний».

Співробітники METRO під час війни отримали подяку від компанії. Фото: METRO

Співробітники METRO під час війни отримали подяку від компанії. Фото: METRO

Як METRO в Україні відповідає на виклики війни

Вже у 2014 році, коли росія анексувала Крим і окупувала Донецьк та Луганськ, компанія METRO Cash&Carry в Україні втратила торговельні точки та товар. Але найважчим випробуванням за весь час роботи компанії в Україні стало повномасштабне вторгнення. Тоді в окупації опинився магазин у Маріуполі.

Магазин METRO в Маріуполі в 2000-ні роки. Фото: METRO

Магазин METRO в Маріуполі в 2000-ні роки. Фото: METRO

«Після 24 лютого 2022 року допомога ЗСУ та людям, які постраждали від війни, стала нашим головним пріоритетом, — розповідає Олена Вдовиченко. — «METRO Україна» входить до переліку бізнесів, які найбільше задонатили на потреби ЗСУ — майже 52 млн грн. Щомісяця ми виділяємо на благодійність приблизно 3,5−4 млн грн. Крім того, у перші дні повномасштабного вторгнення ми передали місцевим військово-цивільним адміністраціям у Маріуполі, Харкові та Миколаєві продукцію з наших ТЦ на понад 85 млн грн».

METRO під час війни. Фото: METRO

METRO під час війни. Фото: METRO

Алгоритми підтримки співробітників та їхніх сімей у компанії добре відпрацьовані й орієнтовані на чотири стовпи добробуту — фізичне, фінансове, ментальне та соціальне здоров’я. Спочатку сфокусувалися на фізичній безпеці — евакуації персоналу, допомозі з орендою житла, організації комунікаційних каналів для взаємодопомоги, наданні корпоративного транспорту для виїзду в інші міста та за кордон. Тим часом фінансовий захист полягав у збереженні повної зарплати для тих, хто не міг працювати або мобілізувався, та розширенні видів матеріальної допомоги для співробітників.

Від березня 2022 року у METRO запрацювала програма підтримки ментального та соціального добробуту «Пліч-о-пліч», до якої долучилися майже 95% співробітників. Зокрема, лінія психологічної підтримки METRO «Ми поруч» вже надала 516 індивідуальних консультацій із психотерапевтами. А щоб підтримати соціальне здоров’я, в компанії розвивають платформу безбар'єрності «Неупереджені», яка має підготувати підґрунтя для повернення ветеранів та ветеранок.

Відновлення роботи METRO в Миколаєві. Фото: METRO

Відновлення роботи METRO в Миколаєві. Фото: METRO

Проте болючим питанням як для колективу METRO Cash&Carry в Україні, так і для всіх українців залишається позиція материнської компанії щодо роботи в росії.

«Від перших днів вторгнення українська команда METRO категорично засудила злочинні дії росії та звернулася до керівництва компанії у Німеччині із закликом залишити російський ринок. На жаль, спроби «METRO Україна» переконати материнську компанію були марними», — зазначають у METRO Cash&Carry в Україні.

Але в компанії наголошують, що перемога України та покращення добробуту українців — це те, чого прагне вся українська команда METRO.

«Ми ніколи не вважали, що чогось не можемо». Як розвивалася одна з перших ІТ-компаній України Життя

«Ми ніколи не вважали, що чогось не можемо». Як розвивалася одна з перших ІТ-компаній України

Відповідальний дизайн: як інклюзивність йде на користь усім Дизайн

Відповідальний дизайн: як інклюзивність йде на користь усім

Людиноцентричність як ключова додана цінність: можливості для розвитку та комплексна підтримка співробітників в МХП Життя

Людиноцентричність як ключова додана цінність: можливості для розвитку та комплексна підтримка співробітників в МХП