Facebook Pixel

Совєцькі літаки: у яких країн вони є та скільки їх можуть передати Україні

Радянські літаки: хто міг би передати їх України та скільки

Радянські літаки: хто міг би передати їх України та скільки

Радянські літаки розроблялися для успішного виконання відповідних місій і свого часу були відомі своєю маневреністю, дальністю польоту та універсальністю. Хоча в багатьох країнах винищувачі часів СРСР замінили на сучасніші, вони залишаються частиною історії авіації та використовуються й зараз.

Зокрема, такі літаки, як-от МіГ-29, Су-27 і Су-24, навіть після розвалу Союзу використовуються в Україні та пострадянських країнах. Союзники пообіцяли надати Києву свої застарілі літаки. Польща вже передала Києву перші МіГ-29, так само й Словаччина вже надіслала перші чотири літаки.


У чому переваги радянських МіГів і Су

Характеристики МіГ-29

МіГ-29. У чому переваги радянського винищувача. Фото: Wikipedia

МіГ-29. У чому переваги радянського винищувача. Фото: Wikipedia

МіГ-29 — це двомоторний винищувач, розроблений у 1970-х роках. Він був розроблений насамперед для завоювання переваги в повітрі та міг вражати ворожі літаки на великій відстані.

Можливості МіГ-29:

  • максимальна швидкість — 2,25 Маха;
  • максимальна висота польоту — 18 тис. м;
  • озброєний 30-мм гарматою ГШ-30-1 і ракетами Р-60 і Р-73 класу «повітря — повітря»;
  • оснащений радіолокаційною та інфрачервоною системами пошуку та супроводу.

Характеристики Су-27

Су-27: які його основні характеристики. Фото: Wikipedia

Су-27: які його основні характеристики. Фото: Wikipedia

Су-27 — це одномісний двомоторний винищувач, призначений для виконання завдань із домінування в повітрі, що був узятий на озброєння в СРСР у середині 1980-х років і відтоді експортувався до багатьох країн.

Можливості Су-27:

  • максимальна швидкість — 2,35 Маха;
  • максимальна висота польоту — 18,5 тис. м;
  • озброєння включає 30-мм гармату ГШ-30-1, ракети Р-27 і Р-77 класу «повітря — повітря»;
  • оснащений радіолокаційною та інфрачервоною системами пошуку та супроводу.

Характеристики Су-24

Су-24: які його основні характеристики. Фото: Wikipedia

Су-24: які його основні характеристики. Фото: Wikipedia

Су-24 — це двомоторний штурмовик, призначений для виконання ударних і розвідувальних завдань; надійшов на озброєння СРСР у середині 1970-х років.

Можливості Су-24:

  • максимальна швидкість — 1,35 Маха;
  • максимальна висота польоту — 11 тис. м;
  • озброєний 23-мм гарматою ГШ-23Л і ракетами класу «повітря — поверхня» Х-25 і Х-29;
  • оснащений радіолокаційними та інфрачервоними системами пошуку та стеження.

Деякі загальні можливості радянських літаків передбачають:

  • Бойова спроможність: можуть широко використовуватися в бойових діях. Радянські винищувачі та бомбардувальники відомі своєю швидкістю, маневреністю та вогневою міццю, їх використовували в різноманітних місіях — від завоювання переваги в повітрі до нападу на землю та стратегічного бомбардування.
  • Розвідка та спостереження: широко використовувалися для розвідки та спостереження завдяки їхнім передовим датчикам, камерам та іншому обладнанню для виявлення. Радянські літаки-розвідники використовувалися для збору розвідувальної інформації.

Які країни мають радянські літаки

МіГ-29: які країни мають радянські літаки. Фото: Wikipedia

МіГ-29: які країни мають радянські літаки. Фото: Wikipedia

Росія має найбільший парк літаків радянських часів у світі, і багато із цих літаків дислокуються у європейській частині росії. Білорусь також експлуатує різні літаки радянських часів, як-от винищувачі Су-27, що розміщені на кількох авіабазах по всій країні.

Україна все ще експлуатує значну кількість літаків радянських часів, включно зі штурмовиками Су-25 і винищувачами МіГ-29, хоча деякі із цих літаків, можливо, останніми роками було виведено з експлуатації через конфлікти, що тривають.

З-поміж інших країн Європи, які можуть певною мірою експлуатувати літаки радянських часів, — Вірменія, Азербайджан, Грузія та Молдова, хоча їхня кількістьд менша, ніж у росії, Білорусі та України.

З-поміж країн, які експлуатують ці літаки або мають їх взагалі, також можна назвати Казахстан, Північну Корею, Сирію, Болгарію, Кубу, Румунію, Сербію та Хорватію.

Цей список не є вичерпним — наприклад, після об'єднання Німеччини Бундесвер придбав у колишньої НДР 24 радянські літаки МІГ-29, утім, у 2003 році 22 із них передали Польщі за номінальну плату 1 євро за кожен.

Які країни мають МіГ-21, МіГ-29, МіГ-23, Су-24, Су-25, Су-27 крім росії та України

Які країни мають МіГ-21, МіГ-29, МіГ-23, Су-24, Су-25, Су-27 крім росії та України

У чому складність передавання радянських літаків Києву

Авіаексперт, директор БФ «Допомога Львівському оборонному кластеру» Кирило Новіков розповів The Page, що експлуатантами літаків радянського випуску лишаються країни Східної Європи, зокрема, Польща та Словаччина, які вже передали літаки Україні.

Quote«У деяких вони можуть бути в законсервованому вигляді. Є й екзотична країна для передавання радянських літаків. Це США — у них було приблизно 30 літаків, зокрема МіГ-29. Але навряд чи вони передаватимуть їх Києву, тому що тримають їх більше для якихось власних власних стратегічних і тактичних цілей», — вважає експерт.

Звісно, радянські літаки, що залишилися або залишаються на озброєнні після розпаду СРСР, особливо в країн НАТО, були модернізовані, зазначає Новіков:

  • була замінена частина авіоніки;
  • була модернізована зброя, яка на них встановлюється.

Експерт пояснює, що країни НАТО не мають широкого доступу до ракетного озброєння радянського блоку, хоча хтось міг закуповувати таке озброєння в Україні.

Тому вони змушені були переобладнати літаки, які перебували на бойовому чергуванні, на свої стандарти ракетно-бомбового озброєння.

Тому ті літаки, що перебувають в експлуатації, готові до використання. Проте, за словами Новікова, ті радянські літаки, що були на консервації із часів СРСР, найімовірніше, потребують щонайменше капремонту та приведення літака в експлуатаційний стан.

Quote«На це потрібні, очевидно, час і гроші», — резюмує експерт.

Хто міг би передати Україні радянські літаки та скільки

Авіаційний експерт і менеджер авіаційного сектору Богдан Долінце в коментарі The Page зазначив, що в українській військовій авіації основними бойовими машинами залишаються радянські МіГ-29, Су-27 і Су-25.

Багато радянських військових літаків залишилося на озброєнні країн колишнього Варшавського договору та СРСР. З-поміж них — Польща, Болгарія, Сербія, Словаччина, Грузія, Азербайджан тощо.

За його словами, якщо брати саме основні типи бойових літаків, що експлуатуються в Україні, то потенційними постачальниками можуть бути Польща, Болгарія та Словаччина, які є членами НАТО. Для них передавання літаків матиме менший вплив на зниження обороноздатності та безпекові ризики.

Quote«Загальна кількість переданих повітряних суден з огляду на вже поставлені машини може скласти до 70 літаків МіГ-29 і Су-25», — вважає експерт.

Керівник безпекових програм Центру глобалістики «Стратегія ХХІ» Павло Лакійчук у коментарі The Page уточнює: якщо Словаччина передає Україні всі МіГ-29, що були в неї на озброєнні, то Польща поки що тільки ділиться з нами «мігівським щитом».

Польський МіГ-29 та F-16 ВПС США. Фото: Wikipedia

Польський МіГ-29 та F-16 ВПС США. Фото: Wikipedia

За його словами, у поляків залишається на озброєнні приблизно 20 — 22 МіГ-29А та МіГ-29УБ, які вона передавати не планує.

Ці плани можуть змінитися, якщо програма переозброєння ВПС Польщі на американські F-35 прискориться.

Інший потенційний партнер України по МіГ-29 — Болгарія. ВПС Болгарії, за словами експерта, має півтора десятка МіГів, але вона вже розпочала переозброєння на американські F-16.

«У міру заміни МіГ-29 можуть стати українськими. Але за однієї умови: потрібна політична воля керівництва Болгарії. Поки що ця країна НАТО відрізняється дуже обережною позицією щодо постачання зброї Україні. Маємо ще один дещо екзотичний варіант — у Повітряних силах Румунії на озброєнні досі перебувають винищувачі МіГ-21. Ці літаки планують замінити та вивести з експлуатації після 2024 року. ВПС Румунії пере озброюються на F-16, Румунія також замовила в США перші F-35».

Павло Лакійчук

Павло Лакійчук

Керівник безпекових програм Центру глобалістики «Стратегія ХХІ»

Чим Україні допоможуть МіГи та яка авіація ще потрібна Києву

Постачання додаткових літаків дасть змогу компенсувати раніше втрачені машини, а також ті, що вже використали весь льотний ресурс, говорить Богдан Долінце.

На його думку, це посилить авіаційну компоненту ППО та наземні операції, зокрема, у разі контрнаступу.

Однак успіх залежатиме не тільки від факту передавання, а й від стану літаків, наявності запчастин і здатності пілотів ефективно ними управляти.

Quote«Стан літаків може суттєво варіюватися залежно від рівня догляду, консервації та модернізації, які вони отримали за час своєї експлуатації. Строки передавання, як і раніше, залежатимуть від політичної волі та оцінки ризиків кожною окремою країною», — пояснює Долінце.

Окрім винищувачів, Київ дуже потребує армійської авіації — літаків і вертольотів підтримки піхоти на полі бою, говорить Павло Лакійчук.

Північна Македонія передає Україні свої Су-25. Фото: mil.in.ua

Північна Македонія передає Україні свої Су-25. Фото: mil.in.ua

Quote«Свої штурмовики Су-25 передає Україні Північна Македонія — це літаки, які свого часу ми передали цій державі. Уряд Македонії розглядає можливість надання нам і 24 ударних гелікоптерів Мі-24», — розповів експерт.

Перспектива отримати велику кількість Су-25 від інших країн, зокрема від Грузії, дуже примарна, говорить Лакійчук, але щодо гвинтокрилів ситуація виглядає дещо краще: Мі-24 і Мі-8 (та їхній експортний аналог Мі-17) є на озброєнні багатьох держав світу:

Quote«Але через те, що це переважно країни «третього світу», отримати їх буде досить складно. Не говорячи вже про основного європейського оператора — Угорщину. Угорці «принципово» проросійсько-нейтральні в питаннях допомоги Україні».

Літаки для України: труднощі передавання та модернізації

Багато західних країн наразі переходять на нові винищувачі НАТО, проте цей процес відбувається поетапно, він не швидкий і не дешевий, зазначає Кирило Новіков. Крім того, як і в ситуації з танками для Києва, ми отримаємо різну техніку й у випадку авіації:

Quote«Коли на сьогодні в умовах війни ми хочемо швидко отримати різноманітну техніку, вона дійсно є різною. Попри те, що це плюс-мінус ті самі МіГ-29 чи інші літаки, вони все-таки мають певні відмінності».

Хоча українці плюс-мінус знають, як пілотувати ці винищувачі, ми не до кінця знаємо системи, які там були змінені.

Quote«Якщо різні країни нам передаватимуть різні латки, наприклад, по-різному модернізовані, це створює певний хаос. Але ці проблеми можна розв'язати. Просто ця техніка складніша, і передбачити всі проблеми введення в експлуатацію та обслуговування літаків важко», — пояснює Новіков.

На його переконання, разом з передаванням літаків має відбутися трансфер технологій і трансфер експлуатації. Мають бути вивчені відповідні техніки, організовані відповідні сервісні центри з ремонту та обслуговування літаків.

Quote«Без цього якісна експлуатація буде неможливою. Тому я не бачу жодних проблем щодо передавання. Питання не в тому коли та що передадуть, а в тому, у якій кількості та наскільки це допоможе нам в умовному контрнаступі чи деокупації».


F-16. Рано чи пізно Україна має отримати сучасні винищувачі. Фото: Wikipedia

F-16. Рано чи пізно Україна має отримати сучасні винищувачі. Фото: Wikipedia

Тим часом Павло Лакійчук упевнений, що застаріле «пострадянське» озброєння вже вичерпується. Союзники України розуміють, що протистояти новим російським літакам і вертольотам на радянській техніці, хоча й модернізованій, дуже складно, і переходять на сучасну західну техніку.

Quote«Рано чи пізно цим шляхом доведеться пройти і нам. Треба «пробивати» стіну нерозуміння та остраху наших ключових західних партнерів щодо передання ЗСУ сучасних літаків».
Приєднуйтесь до нас в соцмережах!
Подякувати 🎉