Фото: УНІАН
Під час засідання уряду 17 липня глава Кабміну Володимир Гройсман заявив, що він і його партія стали жертвами безчесних виборчих кампаній.
«Протягом останніх кількох тижнів була запущена брудна технологічна гра, яка заполонила засоби масової інформації і соціальні мережі», – сказав Гройсман.
Прем’єр повідомив, що зібрав інформацію про кілька десятків інтернет-акаунтів, які фінансуються з різних джерел, причому не з фондів виборчих компаній, що є порушенням закону.
За день до цього київська аналітична платформа VoxUkraine і компанія Artellence, що спеціалізується на обробці великих масивів даних (BigData), опублікували своє дослідження, присвячене активності ботів на сторінках популярних українських політиків і медіа в мережі Facebook. Результати цього дослідження пояснюють низьку популярність Гройсмана в українському Інтернеті.
Досі ніхто серйозно не вивчав взаємини політиків та пошукових роботів.
У Artellence розповіли, що розробили алгоритм для машинного навчання, за допомогою якого була проаналізувана відкрита інформація з українського сегмента Facebook. Вона дозволила визначити ботів. Під час аналізу враховувалася інформація профілів користувачів, а також коментарі. У поле зору алгоритму потрапили тільки ті, хто залишив понад 10 коментарів з політичних питань.
За допомогою алгоритму також вдалося визначити, які сторінки ці підозрілі користувачі «лайкали» і коментували.
Artellence виділила три типи ботів в залежності від їхнього ставлення до політиків та політичних партій.
Фани. Юлія Тимошенко була єдиним політиком, у якого число позитивних коментарів перевищило негативні — з 24,364 тис. таких виявилось 11,246 тис. (46%).
Хейтери. Ті, хто залишав негативні коментарі про політиків. Майже 87%, або 27,8 тис. з 31,926 тис. коментарів, які залишили боти про Володимира Гройсмана, були негативними. Непопулярним був і музикант, лідер партії «Голос» Святослав Вакарчук. Негативні коментарі про нього залишали у 85% випадків (29,039 тис. з 34,04 тис.).
Актуалізатори. Боти, які залишали нейтральні коментарі. Їхня мета – підвищити впізнаваність політиків і політичних партій. Вони не хвалили і не критикували, а лише повідомляли певні факти. Більшість таких коментарів стосувалися Володимира Зеленського (128,365 тис.) і Петра Порошенка (97,171 тис.). Це 28% коментарів ботів, в яких згадуються ці політики.
Дослідження розкрило ще ряд цікавих фактів. Більшість критичних коментарів на адресу Володимира Зеленського написали 10,824 тис. з 27,926 тис. найбільш активних ботів.
А найбільш лояльними виявилися боти лідера «Батьківщини» Юлії Тимошенко. Вони писали тільки про неї і майже не згадували інших політиків. Водночас боти Тимошенко були найактивнішими і залишали позитивні коментарі в 46% випадків.
А ось у Володимира Гройсмана не було армії ботів, і як наслідок, його повсюдно «ненавиділи» боти-критики та боти-коментатори. У нього найвищий відсоток хейтерів (589 або 87% від загальної кількості його регулярних коментаторів). Всі вони писали про нього тільки негатив.
Ніна Янкович з Інституту Кеннана Міжнародного центру Вільсона нещодавно заявила в своєму виступі перед американськими законодавцями, що дезінформація поширюється через «закриті» або «секретні» групи у Facebook та через зашифровані месенджери. 10 липня вона сказала, що соціальні медіа-платформи, журналісти і дослідники малоспроможні відстежувати потоки інформації. А тому такі групи все частіше використовуються для кампаній з дезінформації.
Гройсман заявив, що він став жертвою саме такої кампанії. Правда, за чотири дні до виборів це, схоже, нікому не цікаво.