Нещодавно Кабінет Міністрів оновив механізм бронювання працівників. Процедура стала цифровою, включила військовозобов'язаних з дефіцитними військово-обліковими спеціальностями (ВОС), а також уточнила терміни узгодження та ухвалення рішень. Ці зміни – важливий крок у напрямку покращення механізму бронювання у відповідь на потреби бізнесу. Представники української IT-спільноти поділилися своїми міркування щодо плюсів та мінусів урядових нововведень.
Що вирішує оновлення постанови?
- Подання списків на бронювання тепер можливе через Портал Дія, що спрощує процедуру, прискорює розгляд запитів та мінімізує вплив людського фактору.
- Військовозобов'язаних критично важливих підприємств можна забронювати незалежно від їхньої ВОС.
- Відстрочка від призову для працівників критично важливих підприємств продовжена з 6 місяців до 1 року.
- Встановлена дата 18 травня 2024 року для визначення загальної бази військовозобов'язаних працівників, з якої можна забронювати 50%. У разі збільшення кількості таких працівників база визначатиметься станом на дату подання списків.
- Бронюванню підлягатимуть члени наглядових рад компаній стратегічного значення, якщо вартість їхніх активів або чистий дохід перевищує 200 млн грн (для особливо важливих для економіки компаній – більше 2 млрд грн вартості активів та 1,5 млрд грн доходу); а також кінцеві бенефіціарні власники критично важливих компаній, які не є працівниками.
- Встановлені терміни для перевірки та узгодження поданих списків органами влади, які обмежують етапи процесу бронювання.
- Благодійні фонди та організації тепер можуть мати статус критичних та бронювати своїх працівників.
Що потребує вирішення при бронювання фахівців?
- Обмеження у 50% заброньованих для ІТ-компаній змушує багатьох технічних фахівців обирати форми співпраці, які не передбачають військового обліку. Це демотивує фахівців вступати у трудові відносини, що зменшує штат і кількість можливих заброньованих працівників.
- ІТ-фахівці критично важливих компаній не можуть стати на військовий облік, особливо після зниження мобілізаційного віку з 27 до 25 років, без обов'язкової особистої присутності в ТЦК. 32,1% ІТ-працівників мають застарілі документи, а їх оновлення призводить до миттєвої мобілізації та вилучення з роботи.
- Незрозумілими залишаються терміни обміну інформацією між Порталом Дія, реєстром застрахованих осіб і реєстром військовозобов'язаних, що може створювати ризики втручання людського фактору у цифровізований процес бронювання.
В цілому ІТ Спільнота України, а саме:
- Львівський ІТ Кластер,
- Асоціація ІТ Ukraine,
- IT Dnipro Community,
- ГС "Івано-Франківський Кластер Інформаційних Технологій",
- ГС "ІТ Компанії Вінниці",
- Чернігівський ІТ Кластер,
- ГС "Черкаси ІТ Кластер",
- Київський ІТ Кластер,
- ГО "ІТ-кластер Хмельницького",
- ІТ-кластер Закарпаття,
- ГО "Тернопільський ІТ Кластер",
- ГС "Чернівецький ІТ Кластер,
- ГС "Айті Фемілі Одеса",
- Конотопський ІТ-Кластер,
- Kharkiv IT Cluster
позитивно оцінює ініціативу оновлення механізму бронювання і вдячна уряду за готовність до адаптації. Проте профільні асоціації закликають продовжити модернізацію бронювання, враховуючи потреби ІТ-індустрії. За словами ІТ-фахівців, без комплексних змін ІТ-бізнес не зможе стабільно функціонувати, що негативно вплине на економіку. Забезпечення більшої гнучкості бронювання для ІТ-фахівців та зміна підходів військового обліку без ризиків мобілізації допоможуть вирішити ключові проблеми ІТ-галузі, зміцнити економіку і підтримку Сил оборони України.
Нагадаємо, що 5 червня уряд вдосконалив систему бронювання військовозобов'язаних в умовах воєнного стану.