Підписання транспортної угоди між «Нафтогазом України» і «Газпромом» стане відходом української сторони від європейських правил. Про це сказав директор Центру досліджень енергетики Олександр Харченко в ефірі телеканалу «Україна 24», повідомив «Інтерфакс-Україна».
«Наша позиція була проста: «Газпром» і Україна повинні працювати за європейськими правилами. Це означає, що ми з «Газпромом» не торгуємося за тарифами на транзит. У Європі є дуже чітка методологія, в якій по вертикалі кількість років в контракті, а по горизонталі — кількість прокачаних кубометрів, і є цифра, скільки потрібно заплатити за прокачування. А буде не так», — сказав він
За його словами, в цій частині домовленостей від 20 грудня Україна прийняла умови РФ і відійшла від європейських правил, протокольно погодившись на укладення транспортної угоди між «Нафтогазом» і «Газпромом» із заздалегідь узгодженим тарифом.
«У нас анбандлинг навіщо проводився? Щоб «Нафтогаз» прибрати з транспортування. Росіяни таким чином викупили для себе опцію «спеціальні умови» — бути поза європейських правил. Працювати так, як вони звикли», — резюмував експерт.

Російський «Інтерфакс» в редакційній статті заявив: «Домовленості Москви і Києва з транзиту газу обнулили численні кроки Києва і його європейських менторів з реформування газової галузі країни відповідно до правил Третього енергопакету ЄС».
У процесі транзиту російського газу в Європу з 2020 року незалежний «Оператор газотранспортної системи України» буде брати участь тільки як підрядник «Нафтогазу». Тарифи на транзит газу незалежного оператора, що встановлюються регулятором НКРЕКП, до уваги не приймаються — у «Газпрому» з «Нафтогазом» будуть свої домовленості про те, скільки коштує прокачування газу.
«Інтерфакс» нагадує, що домовленості Росії і України про формування моделі роботи на наступні роки спираються на старі проблеми недовіри між сторонами і використовують старий прийом — застосування проміжної структури для нівелювання розбіжностей. Якщо раніше посередниками в постачаннях газу на Україну були компанії «Ітера», Eural Trans Gas, RosUrkEnergo, то тепер вже державний «Нафтогаз» стає проміжною ланкою при транзиті російського газу через Україну.
Необхідність підписання транспортної угоди між «Нафтогазом» і «Газпромом» пов'язана з відмовою російської компанії брати на себе українські законодавчі та регуляторні ризики, повідомив виконавчий директор «Нафтогазу» Юрій Вітренко.
«Навіщо потрібен «Нафтогаз» між «Газпромом» і оператором газотранспортної системи? Справа в тому, що «Газпром» не готовий працювати за стандартним договором і брати на себе всі ризики українського законодавства та регулювання. «Нафтогаз» більше пристосований до таких ризиків, оскільки це національна компанія, акціонером якої є український уряд», — написав він у Facebook.
Додатково
Договір про транзит газу між Україною і Росією підпишуть на п'ять років, але його можна продовжити ще на десять на таких же умовах.
«Газпром» до 29 грудня виплатить «Нафтогазу» $2,9 млрд за рішенням Стокгольмського арбітражу. Український уряд у свою чергу підпише мирову угоду з «Газпромом» щодо врегулювання судових претензій Антимонопольного комітету України на $7,4 млрд.
Оператор української газотранспортної системи буде виставляти вільні після скорочення транзиту потужності на аукціони для всіх учасників, що підписали угоду про приєднання.
«Газпром» і ряд українських компаній вже уклали контракти на прямі поставки газу з 1 січня 2020 року.