Україна навчилася працювати в умовах надвисоких цін на бензини та дизельне пальне. За часів домінування дешевого російського пального рівень премій (націнки) на імпорт пального становив $20 — 30/тонна до світових котирувань.
Невеликий розмір премій, на думку Сергія Куюна, директора «Консалтингової групи «А-95», яку він висловив в інтерв’ю , буквально «душив» українську нафтопереробку. За 10 років країна фактично втратила п’ять із семи НПЗ, на плаву залишилися тільки Кременчуцький і Шебелинський заводи. Причина проста: інвестор не мав бажання йти в Україну, коли поруч є два потужні постачальники з низькими цінами (росія та білорусь).
Війна докорінно змінила ситуацію. Було дуже важко налагоджувати логістику нафтопродуктів з ЄС, коли ракети прилітали в Кременчук, а Шебелинка зупинилася. Премії до імпортованих у такий спосіб нафтопродуктів за часів дефіциту на українському ринку зросли до $350/тонна. Але це відкрило нам нові можливості.
Натепер премії впали до $90 — 130/тонна й у середньому нижче за $100/тонна вже не будуть, бо в осяжній перспективі дешеве російське та білоруське пальне не повернеться. Зазначене зростання премій дорівнює додатковому заробітку наших НПЗ. І це дуже серйозний стимул для відбудови цього сектору.
«Чому наша переробка завжди була в такому «загнаному» стані? Бо заводи конкурували з дешевим російським і білоруським ресурсом, який завжди був у профіциті. Сьогодні цього продукту немає й, сподіваюся, ніколи більше не буде», — підсумував Сергій Куюн.
За його словами, конкуренція з дорогим європейським продуктом гарантує нашим НПЗ гарний заробіток. Тому зараз починають проглядатися перспективи не тільки для відновлення Кременчуцького НПЗ, а й навіть старих заводів у Надвірній і Дрогобичі, які не працюють уже понад 10 років.
Контекст. Нагадаємо: раніше директор «Консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн розповів, чи можливе повторення паливної кризи зразка травня — червня 2022 року. Також він пояснив, як зараз працює український ринок пального.
Головне від The Page
Дякуємо, що підписалися на The Page.
Буде гаряче!
Раз на тиждень ми будемо відправляти вам найцікавіші редакційні матеріали.
Я погоджуюсь з політикою конфіденційності
Читайте також