Extreme E: перегони заради збереження довкілля

Фото:  Extreme E

Фото: Extreme E

Extreme E: перегони заради збереження довкілля

Електричні позашляховики, траси в місцях екокатастроф, контактна боротьба, гендерна рівність і «нові можливості для меншин».

Перегони заради збереження довкілля — такий самий оксюморон, як «бджоли проти меду» або «криптобіржі проти відмивання грошей». Здавалося б, у столітті екологічної рефлексії вони є приреченими, як і самі автомобілі в їхньому нинішньому вигляді. Адже їхнє виробництво вимагає величезних енерговитрат і безлічі рідкоземельних матеріалів, а виробництво палива, вихлопні гази та складності з утилізацією завдають непоправної шкоди природі. Добре, що в автоспорті є такі люди, як Алехандро Агаг. Саме він придумав Formula-E, яку називають «електричною «Формулою-1» і в якій чудово уживаються як перегонові традиції, так і «зелені» ініціативи на кшталт прагнення до нульових викидів і використання відновлюваної енергії.

Фото: Extreme E

Фото: Extreme E

Extreme E: перегони заради збереження довкілля

Іспанець не просто вигадав новий формат, а й зумів розкрутити його — наразі серія, що наприкінці першого року існування висіла на волосині від банкрутства (борги перевищували $25 млн), набула статусу чемпіонату світу. У ній більше заводських команд, ніж у Ф-1 і WRC разом узятих, адже суспільний імідж «захисників природи» для виробників є не менш важливим, ніж можливість використовувати перегони як платформу для розроблення й доведення електромобільних технологій. Ну а гонщики, спонсори та організатори етапів, які бажають потрапити до Formula-E, змушені в буквальному сенсі слова займати чергу.

Telegram Logo
Фото: Extreme E

Фото: Extreme E

Extreme E: перегони заради збереження довкілля

От тільки з погляду обивателя боліди F-E є так само далекими від автомобілів, на яких вони приїжджають на перегони, як і боліди F-1. І синьйор Агаг придумав формат Extreme E, у якому дивним чином уживаються головні тренди як авторинку, так і соціуму: електрокари та кросовери, екологічні проблеми та гендерна рівність. І в якого набагато ефектніша картинка, ніж у Formula-E, етапи якої проходять вузькими міськими трасами й за відсутності звукового супроводу нагадують заїзди радіокерованих моделей. В «екстремальних перегонах» рик багатолітрових моторів компенсується стрибками з трамплінів, клубами пилу з-під коліс і фантастичними природними пейзажами в найвіддаленіших куточках планети на кшталт льодовиків Гренландії та джунглів Амазонки.

Граючi тренери

І, звісно, зоряними складами. Адже в ралі-рейдах набагато більше за вміння ходити лезом бритви цінується досвід і витривалість — етапи Extreme E проходитимуть у найекстремальніших локаціях. Промоутер цілеспрямовано відмовився від формату уболівальників на трибунах, на яких робиться ставка у Formula-E заради шикарної ТВ-картинки, і зі спокійною душею відправляє учасників у найнегостинніші місця планети. Адже нова серія — це не тільки відмінний шанс продовжити кар'єру іменитим гонщикам, але і проявити свої менеджерські здібності. Так, персональні команди виставлять одразу три чемпіони «Формули-1». Шанувальники автоспорту зможуть знову побачити в ділі Дженсона Баттона, який стане «граючим тренером» — керуватиме й болідом, і командою. Плюс отримає продовження протистояння останніх чемпіонів F-1 Льюїса Хемілтона та Ніко Росберга, які виступали за Mercedes, що раптово перервалося. Адже німець — єдиний, хто зміг відібрати в Льюїса титул, — одразу залишив чемпіонат.

Google News Logo Підписуйтесь на нас в Google News!

«Це дивовижний довгостроковий проєкт, цілі якого збігаються з тим, на чому я зараз зосереджений, — прокоментував чинний чемпіон світу Ф-1 плани своєї команди X44. — Ми постійно працюємо над пошуком людей і намагаємося створювати можливості, особливо для меншин. У паддоку їхніх представників серед механіків і інженерів не так багато. Крім того, ми плануємо співпрацювати з Королівською інженерною академією в Лондоні й хочемо організувати стажування для студентів. У нас є гонщиці, і це чудово. Я радий, що, сподіваюся, зможу зробити позитивний внесок».

Фото: Extreme E

Фото: Extreme E

Extreme E: перегони заради збереження довкілля

Крім того, ми знову побачимо дуель Себастьяна Льоба та Карлоса Сайнса, у якого так само є персональна команда. Вона почалася 2002 року на чемпіонаті світу з ралі і продовжилася 2016-го на «дакарі». Американцям, напевно, буде цікаво спостерігати за ралі-рейдовим суперництвом колективів Чипа Ганассі та династії Андретті, які вже чверть століття змагаються в безлічі кільцевих серій США.

Але й без них заміс вийшов би не менш разючим. Бо що не пілот, то зірка: тут і ралі-кросові чемпіони Йохан Крістофферсон і Тіммі Хансен, і зірка заокеанських гонок на пікапах Кайл Ледюк, і найуніверсальніші пілоти сучасності Маттіас Екстрем (2-кратний чемпіон DTM і чемпіон світу з ралі-кросу) і наш старий знайомий Стефан Сарразен, який однаково впевнено почувався й у F-1, й у WRC, і в Ле Мані, й у F-Е.

Фото: Extreme E

Фото: Extreme E

Extreme E: перегони заради збереження довкілля

Жіночий складник

Але й це не все. Особливу пікантність Extreme E надає різностатевість гонщиків. Тобто кожен екіпаж складатиметься з пілота та пілотеси, які поперемінно мінятимуться місцями. Тож серія, напевно, перетвориться на неофіційну жіночу першість, за яку посперечаються 3-кратна мотопереможниця Dakar Rally серед жінок Лая Санс, чемпіонка W Series Джеймі Чедвік і ще сім амазонок, серед яких чемпіонка DTC и VLN Клаудіа Хюртген, яка вчила автора цих рядків їздити «рівно та прогресивно, перемикаючись на видиху».

Електротехніка

На відміну від пілотів, які суцільно мають гучні імена та де «зірка із зіркою говорить», техніка є ідентичною й різниться лише спонсорськими лівреями. Немає навіть того невеликого плюралізму, який надає учасникам регламент «Формули-Е». Зроблено це навмисно — щоб на старті сезону максимально зрівняти шанси пілотів і команд. Команди на свій розсуд можуть стилізувати навісні панелі під будь-які серійні авто. Адже вже зараз серія привернула до своїх лав Hummer i Hispano-Suiza (преміуммарки, що відроджуються), Cupra (спортивний суббренд концерну Seat) і Abt («придворне тюнінг-ательє» Audi).

Спеціально для Extreme E ательє Spark (постачальник болідів для Ф-Е) розробило й побудувало дюжину повнопривідних позашляховиків Odyssey 21 E-SUV. Фактично це багі з розряду тих, що заполонили стартову решітку Dakar Rally, тільки зі здвоєною електричною силовою установкою і, відповідно, повним приводом. 1650-кілограмовий Odyssey, який видає на піку 544 к.с. і 920 Нм, розганяється до «сотні» за 4,5 секунди. 45-сантиметровий дорожній просвіт, позашляхові покришки Continental Cross Contact заввишки 94 см плюс колосальні ходи підвіски дають змогу позашляховикам стрибати з 1,5-метрових трамплінів, долати круті підйоми до 53 градусів і «не скидатися» навіть у разі їзди кам'яними грейдерами.

Фото: Extreme E

Фото: Extreme E

Extreme E: перегони заради збереження довкілля

Перший млинець

«Експрі Пустелі», що пройшов цими вихідними в Саудівській Аравії, приніс безліч аварій уже в перші пів години шейкдауну, що передує кваліфікаційним заїздам. Одразу троє пілотів перевернули свої багі, один із яких так і не вдалося відновити. Попри колосальний досвід учасників своє слово сказала специфіка управління «електричками» — лінійний приріст тяги плюс наднизький центр ваги підресорених мас. Й одразу четверо пілотів перевернули свої боліди. Свою роль зіграв і малознайомий регламент.

Екіпаж Rosberg X Racing, що показав кращий час у кваліфікації (сума кращих часів обох пілотів), через перевищення швидкості в «місці перезміни» отримав хвилину штрафу та поступився поул-позицією не тільки своїм принциповим суперникам із команди Хемілтона X44, але й дуету з Adretti United. Утім, під час самих перегонів німецький екіпаж знову був поза конкуренцією, а Льоб — єдиний, хто більш-менш міг тримати темп лідера, — зійшов через механічні проблеми.

Пелетон поїхав, а проблеми оазису Аль-Ула — посуха, що посилюється з кожним роком, і розростання пустелі — залишилися. Синьйор Агаг підбирав локації так, щоб кожен наступний із п'яти етапів проходив не просто на іншому материку, покритті і кліматичній зоні, але й у місці екологічної катастрофи. Але якщо ми говоримо про них, це означає, що він уже досяг своєї мети.


Фото: Extreme E

Фото: Extreme E

Extreme E: перегони заради збереження довкілля



Warning icon Помилка в тексті? Виділіть її мишкою і натисніть: Ctrl + Enter

Коментарі

Всі новини