Кожна п’ята пачка цигарок і кожна третя пляшка алкоголю в Україні продаються нелегально. Торік бюджет держави втратив через це 30 млрд грн. А українці надалі купують контрафакт, констатує міністр цифрової трансформації України.
Такі дані Михайло Федоров навів у своєму Telegram-каналі.
Розв'язати проблему допоможе цифровізація, яка повністю прибере людський чинник, пояснює міністр. Для цього Мінцифри працює над запуском електронної акцизної марки з DataMatrix-кодом для алкоголю й тютюну. Цей код зчитуватиметься через «Дію», де відображатиметься вся інформація про товар.
За даними Мінцифри, 8% усієї алкогольної та тютюнової продукції в Україні продаються з підробленою акцизною маркою,12,2% — взагалі не мають марки, ще 1,8% — це контрабанда.
«Цифрова система «єАкциз« дасть змогу автоматично контролювати обіг виготовленого чи ввезеного на територію України тютюну й алкоголю. Товари з Duty Free також матимуть електронну марку. Адже на продукти для Duty Free найчастіше можна натрапити на сірому ринку України», – написав Михайло Федоров.
У Міністерстві цифрової трансформації чекають ухвалення парламентом законопроєкту про «єАкциз» у другому читанні. У його розробленні брали участь Комітет ВР із питань фінансів, податкової та митної політики спільно з Мінфіном і ДПС. До робочої групи долучили й виробників, імпортерів та ритейлерів.
Згідно із законопроєктом 8287, з 1 січня 2025 року електронна акцизна марка стане обов’язковою. За оцінкою Мінцифри, доходи бюджету від сплати акцизу зростуть на 15%.
Контекст. За даними Рахункової палати, у 2021 році Україна недоотримала 9 млрд грн через продаж нелегального алкоголю.
У 2022 році доходи українського бюджету від акцизного податку склали майже 79 млрд грн.