Євген Санніков і Олена Малкова, лідери FILM.UA Design, розповіли в інтерв’ю SPEKA про використання штучного інтелекту в кіноіндустрії. Їхня студія однією з перших у Європі впровадила нейромережі у кінопродакшн, відкриваючи нові можливості для творчості та оптимізації процесів.
Штучний інтелект – загроза для творчості чи нові можливості
Автоматизація завжди змінює ринок. Малкова зазначає: «Зникнення одних професій супроводжується появою нових». Санніков додає: «Загроза для креативності залежить від використання ШІ. Просте генерування контенту без творчого осмислення може призвести до «творчого колапсу» через деградацію якості, якщо нові моделі тренуватимуться на синтетичних даних».
Як ШІ використовується під час виготовлення кіно
FILM.UA Design активно використовує ШІ у своїх проєктах. Один із прикладів – омолодження акторів за допомогою технології дипфейків в естонсько-українському серіалі. Подібні підходи застосовуються і в Голлівуді: у «Мандалорці» створили молоду версію Люка Скайвокера, а у «Індіані Джонсі» омолодили Гаррісона Форда для сцен флешбеків. Marvel використовує ШІ для генерації спецефектів і фонів.
ШІ також допомагає у звуковій постобробці, колоризації та покращенні відео. «ШІ – це інструмент, який підсилює можливості, але не знімає кіно самостійно. Іноді це титри, музика, найчастіше – спецефекти, віртуальний продакшн, заміна облич. Але річ не в тому, є там ШІ чи немає. Це загалом поки що не впливає на те, хороший вийде фільм чи не дуже», – вважає Малкова.
Євген Санніков підкреслює, що варто розмежовувати проєкти, де ШІ допомагає покращувати деталі та повністю створений нейромережею фільм. Поки «такі експерименти виглядають досить сирими з погляду драматургії та режисури».
Фестиваль фільмів, створених ШІ (відео)
Хто в кіно може втрати роботу через ШІ
Дизайнери, композитори, перекладачі й редактори можуть хвилюватися, але повної заміни їхніх професій не буде. Санніков цитує CEO Nvidia Дженсена Хуанга: «Люди, які не використовують ШІ, втратять роботу через людей, які його використовують». Тому питання в тому, чи зможуть професіонали покращити свої навички за рахунок ШІ.
Лідери FILM.UA Design називають такі популярні ШІ у кіновиробництві:
- Midjourney, Flux, Stable Diffusion — для створення концепт-арту;
- Runway Gen-2, Kling — для генерації відео;
- DaVinci Resolve — для відеоефектів і покращення якості;
- Rask, Elevenlabs — для роботи зі звуком і голосом;
- ChatGPT та його аналоги — для текстів і ідей.
Санніков наголошує, що ці інструменти працюють найкраще у поєднанні з класичними програмами. «Наприклад, згенерований у Midjourney концепт-арт часто доопрацьовується у Photoshop».
Серед головних переваг ШІ для студій:
- швидкість роботи, яка знижує витрати;
- оптимізація рутинних завдань, таких як субтитрування або базова обробка матеріалів;
- можливість швидкого експериментування з творчими ідеями.
«Однак успіх залежить від розуміння, де ШІ дійсно корисний, а де краще працювати традиційними методами», – каже Санніков.
Чи замінить ШІ акторів
Олена Малкова одразу згадує про «Зловісну долину» – ефект, коли людина відчуває штучність цифрових копій. Поки що заміна реальних акторів неможлива через емоційну складність гри. «ШІ, можливо, зможе створювати масовку або омолоджувати акторів, але ключові ролі залишаться за людьми», – підсумовує Санніков.
«Але, напевно, коли ми не будемо помічати різницю і навіть не будемо розуміти, це реальна людина чи актор, то звісно, всі будуть дивитися. Врешті кіно і рухається в цьому напрямі. Але невідомо, коли і як саме все це реалізується», – вважає Малкова.
Використання ШІ ставить безліч юридичних питань
ШІ викликає багато правових і етичних проблем. Санніков згадує, що страйк SAG-AFTRA 2023 року (протести співробітників Голлівуду проти умов роботи студій) частково був спричинений бажанням захистити права акторів від несанкціонованого використання їхнього образу і голосу в нейромережах.
«Законодавство не встигає за розвитком технологій», – каже Санніков, зазначаючи, що права на згенерований контент залишаються спірним питанням. Ба більше, спірні питання починаються від матеріалів, на яких тренувалися всі відомі сьогодні моделі, до захисту прав нових об’єктів.
Малкова розмірковує: «Чи може машина створити справжній кінотвір? ШІ вже вміє генерувати сценарії, монтувати й створювати фільми, але залишається питання, чи буде в цьому творчий сенс». Санніков вважає, що майбутнє – за симбіозом ШІ та людей, де технології беруть на себе рутину, залишаючи творчість людині.
«ШІ може генерувати величезну кількість варіантів, але вибір правильного варіанту, розуміння контексту, відчуття того, що працює, а що ні, – все це залишається за людиною», – підсумовує Санніков.