«Навіть одна перевантажена вантажівка збільшує руйнівний вплив на дорожнє покриття удесятеро». Інтерв’ю з головою «Укравтодору»

Фото: Укравтодор

Коли в Україні будуть нормальні дороги? Таке запитання хоча б раз виникало у кожного, хто намагався на автівці дістатися від одного міста до іншого. З 2016 року в Україні відремонтовано близько 7 тисяч кілометрів доріг. Всього треба відновити 150 тисяч кілометрів. Тобто для відновлення потрібно 20 років. Але біда в тому, що ремонтуються дороги в Україні повільніше, ніж руйнуються, – і переважно через перевантаження автомобілів. Щоб вирішити цю проблему, у вересні запустили експериментальну систему зваження в русі. Як вона працює і що дає, The Page розповів голова державної агенції Автомобільних доріг «Укравтодор» Олександр Курбаков.

– Звідки ця система? Хто таку використовує? Скільки це буде коштувати Україні?

– Ця система вперше почала використовуватися у 50-х роках ХХ століття у США. Зараз вона розповсюджена в усьому світові. Пілотний проєкт із запуску шести майданчиків WiM на в'їздах до Києва виконується за кредитні кошти Міжнародного банку реконструкції та розвитку, повна вартість проєкту – понад $6 млн. Цю суму, окрім вартості спорудження майданчиків, також складають витрати на створення серверної, розробка ІТ-системи, навчання спеціалістів та інше. Наступні майданчики WiM будуть значно дешевшими, але кожна ціна, звісно, буде продиктована умовами конкретного тендеру. Однак (якщо ми повертаємося до питання вартості якісного ремонту доріг) ці витрати є цілком виправданими.

– Наскільки серйозно у нас стоїть проблема перевантаженості доріг?

– Частка вантажних автомобілів на дорогах України становить лише 10% від усіх транспортних засобів, однак саме вони завдають понад 90% шкоди для покриття, утворюючи колії, вибоїни та тріщини.

Ми презентували результати першого статистичного дослідження, що зібрані завдяки системі в русі. Лише на одній точці (WiM-2) на виїзді з Києва у листопаді було зафіксовано понад 200 порушень норм габаритно-вагового контролю, 100 з порушників були перевантажені в 1,5-2 раза.

– Як можна виміряти перевантаження доріг? Яке має бути навантаження?

– Зважування в русі (Weight in Motion) – це розумна система комплексного збирання даних про транспортні засоби, які рухаються автомобільними шляхами: про дату та час проїзду, про температуру повітря та дорожнього покриття, про смугу та напрямок руху, про швидкість руху та державний номерний знак, про габаритні розміри, відстань між вісями, загальну масу та її розподіл на осі. Окрім автоматичної фіксації порушень, система WiM також дозволяє отримувати комплексну інформацію про інтенсивність руху та склад транспортних засобів – для планування ремонтно-будівельних робіт і розрахунку потенційних витрат. Ця система є надзвичайно точною.

– Чи ця проблема з часом загострюється чи вирішується?

– До появи на українських дорогах WiM ми могли орієнтуватися лише на статистику, що надає «Укртрансбезпека». Згідно з нею, лише у 2017 році було виявлено 11 345 транспортних засобів із порушенням габаритно-вагових параметрів. Але зараз ми можемо говорити щонайменше про 1000 порушень за 1 місяць, тобто десь 12 000 порушень на рік – але йдеться лише про Київ!

Зараз ми очікуємо дані від WiM на критичних точках, інформація почне надходити, як тільки запрацює автоматична система оповіщення та штрафування. Наразі система проходить сертифікацію, «Укравтодор» співпрацює із парламентом, «Укртрансбезпекою» та Національною поліцією. За нашими прогнозами, у квітні наступного року ця система вже повністю працюватиме.

– Скільки нових доріг вже зіпсовано через надвелике навантаження?

– Можемо лише орієнтовно про це говорити. Але навіть одна перевантажена вантажівка із нашого анти-рейтингу (вона лише у листопаді дев’ять разів перевозила вантаж, який на 50% перевищував максимально дозволену вагу) збільшує руйнівний вплив на дорожнє покриття удесятеро. А це зруйнує дорогу швидше, ніж передбачено технічними характеристиками.

– Чим нова система буде краще за ту, яка існує зараз?

– Система зважування в русі є максимально точною, вона мінімізує людський фактор в оцінці навантажень і, відповідно, знижує корупційні ризики. Крім цього, вона надає максимальну інформацію про усі транспортні засоби, стаючи частинкою інтелектуальних систем управління дорожньою інфраструктурою.

Читати на The Page