Мінімаркет, convenience store, магазин «біля дому» — все це різні назви одного й того самого формату невеликих магазинів у житлових кварталах. Такі торговельні точки вже кілька років поспіль набирають популярності та активно відкриваються в Україні.
За різними даними, станом на 2023 рік в Україні працюють від 18 тис. до 22 тис. магазинів формату «біля дому», зростає їхня кількість, з’являються нові мережі. У чому секрет популярності мінімаркетів та чи здатні вони замінити класичні магазини?
Українці обирають своїх фаворитів
Настрої клієнтів та тенденції на ринку постійно змінюються під впливом різних чинників. Так, наприклад, за даними дослідження Nielsen, раніше українці купували продукти в середньому в трьох різних торгових мережах. Натомість зараз покупці частіше віддають перевагу одному, максимум двом супермаркетам. Регулярно купуючи товари в одному магазині, стає простіше орієнтуватись у цінах, акціях та асортименті. Ну і, звісно, похід до конкретного магазину вже стає звичкою.
З огляду на це конкуренція за клієнта між мережами зростає. І тут перевагу може мати саме формат «біля дому», адже чим ближче магазин до помешкання клієнта, тим більша ймовірність, що він обере саме його. Проте на фінальний вибір впливають і інші фактори: асортимент із товарів улюблених брендів, зручна програма лояльності, широкий вибір продукції власних торгових марок, зручність користування сервісами, рівень обслуговування та багато іншого.
Мінімаркет чи супермаркет. У чому переваги?
Основна причина, якою обумовлена популярність магазинів «біля дому» — знову ж таки економія. По-перше, коштів, адже похід в найближчий маркет не вимагає витрат на пальне чи громадський транспорт. А по-друге, економія часу. Цей фактор також може бути визначальним, тому що людині з напруженим робочим графіком може не вистачати часу на поїздки у супермаркет далеко від дому. Інший приклад — батьки дітей, які вчаться дистанційно. Набагато простіше вибігти у найближчий магазин за покупками на 15 хвилин, ніж залишати малечу вдома на кілька годин.
Крамниці «біля дому» особливо популярні у маленьких населених пунктах, де невелика кількість класичних супермаркетів. Високий попит також мають мінімаркети, які розташовані в житлових комплексах або десь поряд біля них. Так мешканці ЖК можуть здійснювати покупки без необхідності виходити за межі свого будинку.
Свої переваги має цей формат і для самого ритейлера. Відкрити маленький магазин «біля домку» простіше, ніж класичний супермаркет. Легше знайти приміщення, менше вкладень в оренду та обладнання, менші терміни для ремонту та облаштування. А ще — швидше й простіше укомплектувати команду, що зараз також може бути проблематично в умовах переїзду українців в інші регіони через війну. До того ж у більшості випадків мінімаркети також мають значно вищий товарообіг на квадратний метр, ніж супермаркети і тим більше гіпермаркети.
Майбутнє ритейлу — за мінімаркетами?
Вибудовуючи прогнози, варто пам’ятати про мінливість клієнтських настроїв. Так, минулого року українці купували переважно товари першої необхідності та робили ставку на економію. За статистикою Deloitte, 33% споживачів почали менше витрачати на продукти, в інших категоріях цей показник доходив до 86%. Зменшилась середня кількість продуктів у чеку, українці почали робити менше спонтанних покупок та проводити менше часу у магазинах.
Вже у 2023 році ситуація змінилась: влітку індекс споживчих настроїв збільшився на 7 пунктів. Українці стали більш впевненими у своїх статках та оцінках майбутнього. Повернулась цікавість до різноманіття товарів, купівлі делікатесів, великого асортименту. Мінімаркети здебільшого не здатні задовольнити такий попит через обмежені площі, тому потреба у великих супермаркетах не зникла і не зменшилась суттєво.
Тож говорити про те, що у майбутньому слід робити ставку тільки на формат «міні» чи «супер» — однозначно не варто. Найбільш оптимальний підхід — комбінувати різні формати. Наприклад, мережа VARUS на сьогодні налічує 104 супермаркети, з них 5 — у форматі To Go. До кінця року заплановано відкриття ще 3 класичних супермаркетів, а наступного року мережа поповнюватиметься і новими магазинами «біля дому».
Ситуація буде постійно змінюватись, і ритейлерам слід бути гнучкими та чутливими до потреб споживачів. Відкриття магазинів різних форматів, оптимізація процесів, підвищення рівня сервісу та технологічні рішення для покращення клієнтського досвіду — такий підхід ми для себе обрали у VARUS і вважаємо його найбільш доцільним для ефективної роботи у майбутньому.