Законопроєкт має відновити прозорість звітування.
В роковини початку повномасштабної війни, 24 лютого 2023 року Верховна Рада зробила важливий крок для подолання корупції в Мінобороні – прийняла в цілому законопроєкт № 8381 «Про внесення змін до закону «Про оборонні закупівлі» щодо запровадження прозорості в оборонних закупівлях» (далі – «Законопроєкт № 8381»). Документ має на меті створити більш конкурентне середовище в оборонних закупівлях, самі закупівлі зробити більш контрольованими та прозорішими.
Під час війни регулювання оборонних закупівель постійно зазнає змін, що неодноразово викликало дискусії щодо прозорості процесу. Наразі основним документом, що регулює оборонні закупівлі, є постанова Кабінету міністрів «Про затвердження особливостей здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану» від 11 листопада 2022 р. (далі — «Постанова №1275»). Згідно з документом, більшість оборонних закупівель здійснюється без конкурентних процедур, визначених Законами України «Про оборонні закупівлі» та «Про публічні закупівлі», укладаючи прямі договори. Більше того, звітування про укладені договори відкладено на період після перемоги.
Закупки «по-новому». Що пропонує Законопроєкт № 8381
Законопроєкт №8381 в першу чергу покликаний покращити ситуацію та відновити прозорість та звітування в оборонних закупівлях на час воєнного стану.
Зокрема, замовники за результатами укладеного прямого договору зобов’язані звітувати в систему «Прозорро» протягом 10 робочих днів з дня його укладення, починаючи з вартості 200 тисяч гривень для товарів та послуг, 1,5 мільйони гривень — для робіт. Крім того, Законопроєктом №8381 вирішується проблема не оприлюднених договорів, які були укладені в період з 24 лютого 2022 року до прийняття Законопроєкту №8381: звітність про такі договори замовники оприлюднять у тому ж обсязі, але протягом 90 днів з дня набрання чинності документа.
Ще однією важливою новелою Законопроєкту №8381 є зобовя’зання відкрити частину інформації про оборонні закупівлі з урахуванням «чутливої інформації». Зокрема передбачено оприлюднювати у звіті про договір:
- найменування державного замовника;
- назву предмета закупівлі, включаючи одиницю виміру щодо товарів;
- ціну за одиницю товару;
- ціну робіт, послуг.
До чутливої інформації Законопроєкт №8381 відносить: місцезнаходження, ідентифікаційні дані державного замовника у сфері оборони (служби державного замовника) та постачальника товарів, виконавця робіт чи надавача послуг; кількості, місця та строків поставки товарів (виконання договору); загальної ціни договору закупівлі товарів.
Серед інших новел Законопроєкту №8381 є виключення такого виду закупівель як спрощений відбір без застування електронної системи закупівель, а також запропоновані принципи здійснення оборонних закупівель.
Слабкі сторони Законопроєкту №8381
Разом з тим, Законопроєкт №8381 містить ряд неузгодженостей з іншими актами законодавства. Йдеться про процедуру звітування: може скластися ситуація подвійного звітування про укладені договори за різними актами. Також з’являються ризики часткового оприлюднення обов’язкової інформації про закупівлю.
Попри зазначені недоліки, новели Законопроєкту №8381 сприятимуть громадському контролю за закупівлями, а сам процес стане більш прозорим та демократичним. Крім того вказане дозволить забезпечити дотримання балансу між інтересами національної безпеки та оборони та демократичними принципами відкритості та прозорості, що сприятиме забезпеченню ефективного та прозорого здійснення оборонних закупівель, створенню конкурентного середовища у цій сфері, в тому числі, й на період дії правового режиму воєнного стану.
Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора