Як громадські організації впливають на ухвалення законів

Ольга Лопушанська
Координаторка законопроєктної роботи, Асоціація правників України, к.ю.н.
Фото: jessica45/Pixabay

Фото: jessica45/Pixabay

Зміни процедури закупівлі клітин для трансплантації, враховані пропозиції до корпоративного законодавства, а також законів про судоустрій, Вищу раду правосуддя, виконавче провадження, до Кодексу України з процедур банкрутства – далеко не весь перелік ініціатив, до яких активно долучилася правнича спільнота.

Безумовно, участь неурядових організацій у законодавчій діяльності є важливою для залучення їхньої фахової експертизи та врахування позицій зацікавлених сторін.

Досвід підготовки законів без стейкхолдерів і громадянського суспільства продемонстрував свою неефективність.

Telegram Logo

Яскравий приклад – закон №193-ІХ (загальновідомий як проєкт №1008), до якого висловила зауваження Венеціанська комісія, а згодом Конституційний Суд визнав окремі його положення неконституційними.

Неурядовий сектор продемонстрував свою роль і надалі здійснює значний вплив на ухвалення рішень у державі через адвокацію реформ, надання пропозицій до галузевого законодавства, участь у консультаціях з органами влади, формування громадської думки тощо.

Google News Logo Підписуйтесь на нас в Google News!

Підтримання діалогу влади з громадськістю – одне з її завдань і невіддільний складник побудови громадянського суспільства.

Як впливають громадські організації на органи влади?

Через комплекс дій: моніторинг роботи влади, участь у публічних заходах і обговореннях із представниками влади, участь у робочих групах і громадських радах, адвокацію ініціатив (публічні позиції, підготовка пропозицій до законодавства, організація публічних обговорень, проведення досліджень).

У 2020 році Асоціація правників України вже висловила 12 публічних позицій із питань судової реформи, реформи виконавчого провадження, захисту прав людини.

Крім того, комітети Асоціації підготували понад 20 пропозицій щодо змін національного законодавства, проведено низку фахових публічних обговорень актуальних питань правозастосовної практики тощо.

Інструменти

Якщо у вас є бачення способів удосконалення законодавства – надсилайте такі пропозиції суб’єктам законодавчої ініціативи. Для цього також можна скористатися таким інструментом, як прийом громадян.

Пропозиції мають бути обґрунтованими й чіткими. Не перестану наголошувати на зручності подання пропозицій до законодавства у формі порівняльної таблиці.

Для того щоби голос вашої ініціативи був гучнішим, об’єднуйтеся в коаліції. Наразі громадський сектор є досить багатогранним і працює над найрізноманітнішими питаннями. Тож однодумців знайти буде не складно.

Після реєстрації законопроєкту робота тільки починається. Наступний етап, до якого варто долучитися, – розгляд документу в профільному комітеті парламенту.

Якщо у вас є конкретні ідеї щодо поліпшення норм проєкту до другого читання, можете надіслати їх парламентаріям. Якщо пропозиції заслуговують на увагу та збігаються з позицією депутата, вони можуть бути внесені ним.

Парламентські слухання проводяться Верховною Радою для обговорення питань, які становлять суспільний інтерес і потребують врегулювання на рівні закону. Для участі в слуханнях представники громадських організацій мають подати до комітету, який здійснює їхню підготовку, листа щодо участі.

За підсумками слухань парламент розглядає питання про схвалення напрацьованих рекомендацій.

Комітети Верховної Ради можуть проводити слухання для обговорення найважливіших законопроєктів, обговорення питань, що перебувають на розгляді в комітеті, а також безпосереднього залучення громадськості до предметної дискусії.

Робочі групи є основним майданчиком для участі неурядових організацій у законотворчій діяльності. Питання щодо організації діяльності робочих груп вирішуються на засіданні профільного комітету Верховної Ради.

Варто зазначити, що центральні органи виконавчої влади також можуть утворювати робочі групи.

Громадські ради є консультативно-дорадчими інституціями при органах влади, метою яких є сприяння участі громадськості у формуванні й реалізації державної та регіональної політики.

Такі ради утворюються при міністерствах і інших центральних органах виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київській та Севастопольській міських, районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністраціях.

Треба додати, що на розгляді парламенту перебуває законопроєкт «Про внесення змін до статті 85 Конституції України (щодо консультативних, дорадчих та інших допоміжних органів Верховної Ради України)» (№1028).

Документом пропонується передбачити повноваження Верховної Ради щодо створення консультативних, дорадчих і інших допоміжних органів.

Правнича спільнота працює над підготовкою якісних матеріалів для адвокації важливих для суспільства ініціатив, зокрема в парламенті. Проте без готовності влади до співпраці та транспарентності її діяльності цього неможливо буде досягти.

The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]

Warning icon Помилка в тексті? Виділіть її мишкою і натисніть: Ctrl + Enter

Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора

Коментарі

Всі новини