Facebook Pixel

Online vs Offline у міжнародному арбітражі та лайфхаки для інших галузей

Ольга Кучмієнко
членкиня Асоціації правників України, адвокатка, к.ю.н.

Весна змінила ділове життя всього світу, запровадивши онлайн-слухання в арбітражі, нові дороговкази в ділових комунікаціях, поради для онлайн-промов тощо. Які ключові висновки, що є універсальними для всього юрринку, можна зробити?


«Весна 2020» — не назва нової колекції одягу або апокаліптичного фільму 1990-х років. Це «всього лише» весна, яка змінила наше ділове життя.

Хтось чекає на повернення до реальних, а не вебінарних кімнат, а також закінчення часів, коли весь твій зв’язок із зовнішнім світом зосереджений у маленькому (або не дуже) екрані. А хтось уже насолоджується новою реальністю сповна.

QuoteГарною ідеєю буде, якщо сторони погодять технічний регламент завчасно. Не потрібно винаходити велосипед.

Одним із таких прогресивних майданчиків є міжнародний арбітраж, який у зв'язку зі своєю специфікою завжди шукав підтримки в онлайні.

За останні кілька місяців навіть скептики прийняли реальність, де не обов’язково всім арбітрам, сторонам та свідкам платити десятки тисяч доларів, щоб провести слухання в одній реальній кімнаті. То що ж весна-2020 принесла в ділові кабінети?

Два старих підходи vs п'ять дороговказів

Попри те, що окремі дії в арбітражних слуханнях (скажімо, допит неключових свідків) і раніше проводились онлайн, глобально існували два головних підходи до таких дій.

Пропоненти доводили, що ті чи інші дії можна вчинити онлайн без шкоди для змагальності сторін та вирішення спору.

Їхні опоненти говорили, що неможливо у форматі онлайн забезпечити рівність сторін, повною мірою зрозуміти, чи можна довіряти свідкові, а також насолоджуватися мистецтвом переконання адвокатів.

COVID-19 змусив ці два табори об’єднатися та вирішувати, як вийти із ситуації, коли слухання офлайн провести не вийде.

Арбітражні інституції та спільноти не лишились осторонь — лише основних документів та рекомендацій налічується п'ять і більше.

Найбільш відомими є:

  • Seoul Protocol;
  • Guidance in SCC Arbitrations;
  • CIARB Guidance Note on Remote Dispute Resolution Proceedings;
  • CPR’s Annotated Model Procedural Order for Remote Video Arbitration Proceedings;
  • ICC Guidance Note on Possible Measures Aimed at Mitigating the Effects of the COVID-19 Pandemic.

На окрему увагу заслуговує Delos Checklist, який є однією із найбільш детальних інструкцій щодо цього питання.

Усі ці документи спрямовані на розв'язання процесуальних, технічних, етичних, організаційних та інших проблем, пов’язаних зі слуханнями онлайн.

П'ять головних інсайтів

No.1. Процесуальний

«Слухання відкласти не можна, провести»

Щойно стало зрозуміло, що звичні слухання провести буде неможливо, низка інституцій підтримала арбітрів рекомендаціями (ICC) та доступами до електронних ресурсів (SCC).

QuoteКраще завчасно убезпечити свого або свідка іншої сторони від спокуси схитрувати.

Вони порадили проводити слухання за раніше узгодженими графіками в онлайн-режимі.

Динамічне тлумачення, або Читання старих правил по-новому

Звісно, виникла низка питань, що робити, якщо проти онлайн-засідання виступають:

1) арбітри;

2) одна сторона;

3) обидві сторони;

4) свідок.

Найбільш спірними є ситуації 2 та 3. З огляду на те, що в арбітражі автономія сторін має переважну силу, арбітри повинні діяти в рамках наданого мандату.

Водночас арбітражні інституції заохочують арбітрів вживати всіх заходів для ведення слухань за запланованим графіком.

Цікаво, що поведінка сторін щодо ефективності та оперативності арбітражу має бути оцінена арбітражним трибуналом під час розподілу витрат між сторонами.

Інсайт: «Процесуальна кооперація сторін важлива!»

No.2. Технічний. В уніфікації– сила

Один із останніх розділів у майже всіх рекомендаціях був присвячений технічним аспектам проведення онлайн-слухань.

Це такий собі «кодекс техніки» онлайн-слухань, спрямований на уникнення ситуацій, коли всі добре підготувались, але прилади не працюють — наприклад, сторони мають акаунти на різних онлайн-платформах.

Одна з головних ідей цих розділів – передбачити уніфікований орієнтир щодо обладнання та програм.

Інсайт: «Гарною ідеєю буде, якщо сторони погодять технічний регламент завчасно. Не потрібно винаходити велосипед».

No.3. Етичний. Рівність та чесність сторін – понад усе

Очевидно, що в онлайні питання забезпечення рівності сторін стає складнішим — представлення доказів, виступи, регламенти за часом у разі технічних неполадок.

У фахових колах навіть обговорюють питання, чи повинен арбітр пересвідчитись, що він заслуховує сторони з більш-менш однаковою якістю зв’язку.

QuoteНайкраще вдається підготовлена заздалегідь імпровізація.

Більш класичною проблемою є, скажімо, допит свідка онлайн. Наразі сформувалися кілька способів організації такого допиту на відстані.

По-перше, сторони можуть призначити представників. Найчастіше – це юридичні фірми з країни чи міста перебування свідка. Останні забезпечують умови незалежного допиту та пересвідчуються, що він не користувався жодними підказками.

По-друге, свідок може організувати свій простір самостійно з використанням веб-камери, що дозволяє спостерігати в діаметрі 360 градусів за кімнатою, де відбувається допит.

По-третє, деякі інституції розглядають можливість надання послуг організації такого допиту.

Інсайт: «Краще завчасно подумати про те, як убезпечити свого або свідка іншої сторони від спокуси схитрувати. Довіряйте, але перевіряйте».

No.4. Організаційний

Тут все просто. Найголовніший організаційний аспект – тестування. Якими б досвідченими сторони не були, варто перевірити зв’язок щонайменше двічі.

Крім того, варто подумати про план Б. Наприклад, альтернативні засоби зв’язку або програмне забезпечення, якщо план А раптом не спрацює.

QuoteОнлайн-слухання — незвичний процес, не ускладнюйте його без зайвої необхідності.

По-друге, варто подумати про надання всіх необхідних документів заздалегідь, щоб у процесі сторони мінімально відволікалися на перемикання режимів «поділитись екраном». Це зменшить стрес від незвичного формату.

По-третє, варто потурбуватися про технічного консультанта, який буде на зв’язку упродовж усього слухання.

Інсайт: «Найкраще вдається підготовлена заздалегідь імпровізація».

No.5. Інсайти щодо переконливих промов

Мистецтво переконливої промови онлайн заслуговує на окремий розділ у підручниках з риторики для молодих правників.

Відсутність емоційного контакту, обмежені можливості щодо жестикуляції та психологічний тиск від спілкування з власним комп’ютером, а не живими людьми – не кращі помічники в адвокатському мистецтві.

Інсайт: «Ми підготували 10 простих правил-помічників щодо того, як стати майстром онлайн-промов».

1. Світло має бути приємним, м’яким, воно не повинно бути яскравим чи темним. Поставте джерело світла перед собою, а не збоку.

2. Онлайн-слухання — незвичний процес, не ускладнюйте його без зайвої необхідності.

3. Утримуйте увагу! Завдання спікера — завдяки інтонації та структурі промови зробити її легкою для сприйняття.

4. Правила eye-contact. Важливо дивитись у камеру, а не на своє зображення на екрані. Важливо перевіряти реакцію слухачів час від часу.

5. Не говоріть одночасно з кимось. Тримайте свій мікрофон вимкненим, якщо ви не говорите.

6. Використовуйте прямі звертання, якщо ставите питання чи даєте комусь слово.

7. Представтеся, коли починаєте говорити (актуально для телефонних конференцій).

8. Структуруйте: діліть промову на невеликі структурні частини. Це допоможе, коли зв’язок перервався.

9. Ведіть арбітра через матеріали справи. Переконайтесь, що він з вами на «на одній сторінці».

10. Будьте «технічним консультантом». Чим точніше ви поясните арбітру, що робити, де читати, яку кнопку натискати, тим легше він сприйматиме вашу промову.

Як ці поради можуть бути корисними для бізнесу?

Якщо ви не займаєтесь арбітражем, то все одно можете адаптувати ці поради у своїй повсякденній діяльності. Ось кілька ідей:

QuoteТримайте свій мікрофон вимкненим, якщо ви не говорите.

1. Переконайтесь, що у вас та ваших партнерів — сумісне програмне забезпечення для онлайн-нарад та розробіть план Б (наприклад, телефонні/відеоконференції у мессенджерах).

2. Завжди ведіть протокол зустрічі. Надсилайте ці протоколи іншій стороні на погодження.

3. Забезпечуйте конфіденційність переговорів. Попереджайте, якщо в кімнаті присутні інші особи.

4. Не проводьте онлайн- та оффлайн-зустрічей, які могли б бути простим е-мейлом.

5. Взаємне розуміння та підтримка – ключ до успіху.


Висновки

Усі запам’ятають весну-2020, щонайменше – у якості незвичного досвіду. Напевно, з часом учасники спорів «світ не буде таким, як раніше» і «слава богу, що можна повернутись до старого життя» зрозуміють, що сила — у комбінації.

Очевидно, що онлайн-засідання та зустрічі не замінять офлайн-формат та не витіснять інші форми ведення справ повністю. Втім, вони мають усі шанси стати ще кращим доповненням арсеналу офіційної комунікації.

Скажімо, заслуховування свідка онлайн може бути гарним способом боротьби із затягуванням процесу або зниження вартості арбітражу.

Подякувати 🎉
The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]

Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора