Facebook Pixel

Релокація бізнесу – інвестиція на мільйони гривень. Як перевезти бізнес та не втратити все

Віктор Андрухів
співзасновник Fibermix та Savex Minerals

Важкі часи = важкі рішення. Щодня українські підприємці стикаються з купою викликів, що спровокувала війна. Обстріли, блекаути, кадрова криза. Наслідки – загроза життю та здоров’ю команди, економічні збитки, перспектива повної зупинки виробництва. Загалом рух лінії фронту та неможливість спрогнозувати рішення країни-загарбниці призводять до того, що підприємці обирають переміщати бізнес вглиб країни та на Захід, далі від лінії фронту.

Понад 19 000 підприємств релокувалися за перші 2 роки війни. Водночас це недешева і непроста в рішенні інвестиція, яка тягне за собою низку наслідків для бізнесу, може тривати місяці і в разі помилки призвести до значних збитків. А тому до релокації варто ретельно підготуватися і опрацювати всі можливі виклики завчасно.

Від чого залежить ваш бізнес? Визначте і врахуйте

  1. Клієнти. Якщо бізнес орієнтується локально на клієнта, то зміна клієнтської бази може бути серйозним ударом. Проаналізуйте, наскільки релевантним буде ваш бізнес на новій території. Чи будуть клієнти? Варто врахувати звички і ментальні особливості нової аудиторії. Особливо це стосується харчових бізнесів.
  2. Сировина та постачальники. Зміна локації часто супроводжується віддаленням від сировинної бази і веде до збільшення витрат на логістику. А пошук нових партнерів-постачальників може затягнутися на місяці. Тому варто врахувати цей аспект при плануванні релокації і визначитися із новими постачальниками завчасно.
  3. Команда. Фактор, який особливо актуалізувався в часи повномасштабного вторгнення – наявність спеціалістів. Чи зможете зібрати команду на новому місці? Чи захоче наявна команда релокуватися разом з підприємством? Це питання, які потребують поглибленого аналізу і опрацювання. Адже люди – основний капітал. Рівень спеціалістів впливає на якість товару, швидкість напрацювання продукції і, як наслідок, – на прибутки.

Поглиблена кадрова криза може стати мотивацією для релокації підприємства у пошуку спеціалістів. Однак це також може слугувати і причиною повної зупинки виробництва – якщо на новій локації власник не зможе зібрати нову команду.

Будьте готові до додаткових витрат на адаптацію приміщення

Просто переїхати в нові цехи зі своїм обладнанням – недостатньо. Приміщення доведеться дороблювати, проводити мережі комунікацій і обладнувати відповідно до специфіки виробництва. Такі витрати йдуть поза орендною платою. Інколи орендодавець може піти на поступки і дозволити розтягнути оплату в часі. Проте варто зважати, що такі вкладення не повертаються. Інвестиція в адаптацію – це інвестиція назавжди. Наприклад, вам треба пробурити додаткову свердловину, прокласти трубопровід – очевидно, ви не заберете їх з собою при наступному переїзді.

Аби провести адаптацію до переїзду, доведеться завчасно орендувати приміщення. Тобто кілька місяців ви сплачуватимете подвійну оренду: за нові та наявні приміщення.

Спробуйте розбити переїзд на етапи

Аби не допустити зайвих збитків, важливо до останнього продовжувати виробництво. Тому я рекомендую розділити процеси і перевозити обладнання таким чином, щоб частина підприємства функціонувала під час релокації.

Проте не всі виробництва можуть розбити цикл виготовлення продукції. В цьому випадку рятують напрацювання запасів товару. Також можливо зекономити, обравши для релокації менш активний бізнесовий сезон. Переїжджайте, коли маєте найменше замовлень.

Не спішіть змінювати реєстрацію підприємства

Напрацювання контактів із місцевою владою, чесна податкова політика, взаємопідтримка – спрощує функціонування бізнесів.

Релокуючись на нові території, доводиться звикати до нових місцевих правил. Проте необов’язково змінювати реєстрацію. Якщо комфортно працювати за старими умовами – лишайте стару, доки не вивчите всі аспекти роботи у новій області.

Подумайте про технопарки

Індустріальні парки – це окремі промислові території з власною інфраструктурою, які мають спрощені умови реєстрації для підприємств, а також податкові пільги. Не просто ділянка під підприємства, а ціла екосистема, що дозволяє бізнесу ефективно працювати. Наразі на територіях технопарків вже побудовано 12 заводів, 13 – готуються до введення в експлуатацію.

Переваги ведення бізнесу в умовах промислових зон очевидні – там зручно і є все необхідне. Проте є й мінус – висока орендна плата. Тож далеко не всі підприємці можуть дозволити собі такий переїзд.

Релокуєтесь зараз чи ні – важливо мати план

Залежно від особливостей виробництва, релокація може зайняти від кількох місяців до пів року часу. Зупинка на 6 місяців вже може призвести до повної втрати клієнтів та позицій на ринку. Водночас планування переїзду заздалегідь та опрацювання викликів дозволить мінімізувати збитки.

Порада: Порахуйте вартість. Якщо переїзд коштує 3-4% від суми річного обороту компанії, це хороша ціна. Все, що дорожче – потребує додаткового аналізу.

Проте варто пам’ятати, що попри всі економічні ризики, ризик загрози життю є визначальним. Різке посилення бойових дій може призвести до необачних кроків і швидких рішень. А тому незважаючи на те, чи плануєте релокацію бізнесу зараз, важливо мати план дій на випадок вимушеного переїзду. Він допоможе приймати більш виважені рішення та вберегти підприємство від зайвих збитків.

Подякувати 🎉
The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]