Карантин і коронавірус показали, наскільки гнучкою є українська легка промисловість. За пару днів більшість компаній переорієнтувалася на пошиття захисної продукції.
Тут йдеться і про великі компанії, і про маленькі. Наприклад, ми, група компаній «Текстиль-Контакт», ухвалили рішення про пошиття захисної продукції, запустивши через 5 днів три швейні фабрики. Також і українські дизайнери почали шити халати, комбінезони, маски.
Якщо говорити про одяг, то продаж весняних колекцій було зупинено, а літні — хто пізно привіз, хто не встиг відшити. Чого чекати від осені? Весняні брендові колекції будуть на полицях магазинів у вересні.
Як змінилися споживчі настрої та попит
Ще на початку 2020 року світові тижні моди (у Нью-Йорку, Лондоні, Мілані та Парижі) не змогли прийняти гостей з Китаю, а це понад тисячу баєрів, журналістів, фотографів. Китай є одним із головних споживачів люксових брендів у світі.
Від показів були змушені відмовитися більшість брендів. Хоча дехто зробив шоу у форматі онлайн або, як це зробив Giorgio Armani, без глядачів, а тільки з фотографами.
Деякі бренди перенесли свої шоу на осінь без зазначення дати. Весняні колекції було представлено тільки онлайн, і, найімовірніше, ми побачимо їх восени в магазинах.
Згідно зі звітом аналітичних фірм Altagamma, BCG і Bernstein, 2020 року ринок люксових товарів може впасти до $335 млрд, що є мінімальним показником за останні 5 років.
Таким чином, індустрія недоотримає від $30 до $40 млрд. Навіть найуспішніші компанії можуть зазнати збитків у розмірі до $10,8 млрд.
Щодо масмаркету, то компанія Inditex — власник брендів Zara, Bershka та Massimo Dutti — збирається закрити від 1000 до 1200 роздрібних магазинів по всьому світу в найближчі два роки.
Головна причина — бажання сфокусуватися на онлайн-продажах. Обсяг продажів за квітень в онлайн-магазинах зріс на 95%.
Які стимули потрібні від держави
Перше й найголовніше завдання — прибрати секонд-хенд. З яким, до речі, бореться «Укрлегпром» уже 20 років! Поки в Україну завозять тонни дешевого секонд-хенду, розвиватися українській легкій промисловості дуже складно.
Також наведу приклад українських брендів, які настільки активно підкорюють світ, що на основі їхніх виробів уже створюються підробки.
Це, наприклад, аксесуари Руслана Багінського.
Пам'ятаю, як він уперше брав участь в Ukrainian Fashion Week. У серпні їхній команді виповнилося 5 років. Усі всесвітньо відомі лідери думок у сфері fashion мають у своєму гардеробі кепі та капелюхи Руслана.
Vita Kin — створює вишиванки, є свій шоурум у Парижі. Вироби, які є дуже впізнаваними на ринку.
«Поріг входу» в бізнес
Легка промисловість — це й локальні дизайнери одягу, взуття, аксесуарів, й ательє, які можуть бути як маленькі, так і великі.
А також цехи з пошиття спецодягу або колекцій одягу на основі давальницьких схем. Фінансовий «поріг входу» залежить від того, який саме бізнес.
Ось, наприклад, ми відкрили підприємство «ТК-Медзахист», в яке інвестували $500 млн. Це 12 машин, 30 нових робочих місць, 20-25 тис. виробів на місяць (комбінезонів і халатів зі спаяними швами).
Головні труднощі для підприємців легкої промисловості — це кадри. Людей просто немає.
Ми готові обговорювати заробітну плату та умови роботи. Але людей немає. Майстра на нашу швейну фабрику «ТК-Стиль» шукаємо 3 роки. А немає майстра — немає потоку.
Тому ми спільно з ТПП Чернігова створили навчальний заклад «Школа швейної майстерності», якому в липні виповнився рік.
За рік у нас було 5 випусків і 42 випускниці-швачки з подальшим працевлаштуванням на фабриці. Незабаром почнемо навчати конструкторів.
Де брати фінансування. Як у звичайних, так і в кризових умовах фінансування є. Єдине, що фінансування орієнтоване переважно на малий та середній бізнес. Знайти кадри складніше, ніж фінансування.
Інформація про форум МСП «Перезавантаження 2020» і про те, як стати його учасником, є доступною за посиланням.
Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора