Facebook Pixel

Еволюція телевізорів: від кінескопа до органічного світлодіода

Дмитро Журавель
Журналіст, аналітик у сфері цифрових технологій

Рівно 80 років тому в Німеччині та Англії почався серійний випуск телевізорів. Згодом виробництво налагодили практично по всьому світу. А найкращі телеприймачі в усі часи виходили у жителів азіатських країн — в Японії та Південній Кореї. У матеріалі поговоримо про еволюцію телевізорів — від перших ЕПТ до новітніх розробок QLED-технологій.


ЕПТ-телевізори

За роки виробництва розробники телевізорів випустили тисячі моделей, застосовуючи в кожній з них технології, що були актуальними на той час. Але революційною технологією стала поява плазмових і рідкокристалічних моделей дисплеїв, які витіснили ЕПТ-телевізори.

ЕПТ-дисплеї оснащено електронно-променевою трубкою. Іншими словами, це кінескопні телевізори. Якщо коротко, то суть роботи такої технології полягає в тому, що в приладі електричні сигнали перетворюються на світлові.

У кінескопі розташована так звана гармата (у кольорових кінескопах їх три — червона, зелена та синя), яка спрямована на екран, покритий люмінофором, що перетворює енергію на світлові випромінювання. Від цього світіння на екрані створюється пляма змінної яскравості, яка і створює зображення.

ЕПТ-дисплеї, ймовірно, і зараз би випускалися та користувалися великим попитом, якби не один мінус. Це великі габарити: чим більша діагональ екрану, тим більша трубка кінескопа, тож і корпус більший, і весь прилад важчий. Можна тільки собі уявити, скільки важив би такий телевізор із 55' діагоналлю, що є найбільш затребуваною сучасною моделлю сьогодні.

Але був у таких дисплеїв і один досить вагомий плюс, а надто це стосується ЕПТ-моніторів професійної лінійки. Це найбільш правдоподібне перенесення кольорів зображення, що, скажімо, у дизайнерській справі має величезне значення.

Хоча деякі виробники, переважно на китайському ринку, ще виробляють ЕПТ-телевізори. Давайте дивитися правді в очі: кінескоп — це вже історія.

Втім, історія має властивість повторюватися. Можливо, людство ще колись повернеться до цієї технології.

Плазмові панелі

Святе місце порожнім не буває, а надто у виробництві телевізорів – такому величезному сегменті ринку. Так, у 1992 році світ побачив перший плазмовий дисплей, розроблений ще в 1960-х роках. PDP (Plasma Display Panel) являє собою газорозрядний екран. У середині 1990-х років ця розробка «підірвала» ринок.

Принцип роботи такої технології полягає в тому, що в матрицю з сотами, наповненими газом (переважно це ксенон або неон), потрапляє напруга, після чого газ іонізується та починає випромінювати ультрафіолет. Світіння ультрафіолету потрапляє вже на відомий нам люмінофор і починає світитися одним із трьох кольорів, як і в ЕПТ, — червоним, синім або зеленим.

Така технологія досить складна, тому дорога. Що, власне, і стало основною причиною практично повного припинення у 2016 році випуску плазмових панелей.

Проте переваг у таких телевізорів було набагато більше, ніж недоліків. Основні з них:

  • контрастність: поки що жоден LCD-телевізор не може похвалитися такою якісною передачею чорного кольору;
  • зображення мало хорошу яскравість;
  • висока якість передачі кольору;
  • непогані кути огляду (160 градусів);
  • відсутність розгорнення — панель не мерехтить;
  • реакція матриці була на висоті.

З мінусів можна відзначити високе енергоспоживання, не дуже довгий строк служби та так зване пост-світіння – коли контур об'єкта, що довго не рухався, з одного каналу переміщався на інші та залишався там на кілька тижнів. Особливо цим страждали перші моделі PDP-дисплеїв.

Як ми бачимо, переваг у таких телевізорів набагато більше, ніж недоліків.

Однак поява LCD-дисплеїв спочатку посунула, а потім і зовсім витіснила з ринку плазмові панелі. Нині кон'юнктура ринку така: головне — ціна, потім — якість. Інакше в умовах нинішньої конкуренції не вижити.


Читайте продовження матеріалу у другій частині.

Подякувати 🎉
The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]

Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора