Facebook Pixel

Слідом за Microsoft, або навіщо потрібен аутсорсинг закупівель IT-компаніям

Марина Трепова
СЕО компанії IPSM

Світ йде в інтернет. І останні події, пов'язані з поширенням коронавірусу, зайве тому підтвердження. Однак IT-сферу сьогодні «кидає в жар» не менше за інші галузі економіки. Тому питання оптимізації виходить на перший план.


Щорічно IT-сфера забезпечує понад 20% усіх послуг, які експортує Україна. Її щорічний приріст становить 20-25%. Настільки стрімкий розвиток бізнесу збільшує не тільки доходи, але й витрати, зокрема на закупівлі.

Здавалося б, приблизно 80% бюджету в IT-бізнесі припадає на оплату роботи співробітників і лише 20% – на інші витрати. Але в абсолютних цифрах це значні суми.

І якщо на початку шляху молоді компанії не думають про економію, оптимізують витрати безсистемно, не потребують ані департаменту закупівель, ані аутсорсингу закупівельних процесів, то в разі стрімкого зростання компанії витрати на закупівлі без вибудуваної системи і профільних фахівців стають просто некерованими.

Логічним етапом розвитку IT-компанії є організація грамотного управління функцією закупівель. Недостатньо просто впровадити «розумну» систему управління відносинами з постачальниками або електронний торговий майданчик і вважати, що процес закупівель у вас повністю налагоджений і прозорий. Це лише частина успішної роботи.

Оптимізувати закупівельний процес тільки за допомогою технологій неможливо. Як сказав колишній СРО Rolls Royce Річард Бомонт на нашій першій конференції із закупівель і ланцюгів постачання 2019, тільки використання новітніх технологій кваліфікованими фахівцями зрештою дасть позитивний результат. Тут може допомогти аутсорсинг закупівель разом з автоматизацією.

Сьогодні в Україні працює понад 4 тисяч IT-компаній і 110 R&D центрів всесвітньо відомих міжнародних компаній. Але серед співробітників українських IT-компаній (стандартно) не більше одного-двох закупівельників, хоча у великих компаніях з іноземним менеджментом можуть існувати й окремі департаменти. В Європі і США звикли до системності і знають, наскільки важливо стежити за прозорістю свого ланцюга поставок. При цьому утримувати цілий відділ, якщо закупівлі – не ваш профіль, часто нерентабельно.

Одним з варіантів оптимізації закупівельної функції є аутсорсинг, який зараз перетворився на найяскравіший глобальний тренд у цій сфері.

Наприклад, у Microsoft практично всі закупівлі переведено на аутсорс. Один менеджер керує закупівлями одразу на 2-5 ринках за допомогою кількох аутсорсингових компаній. На аутсорсинг передано транзакції за закупівлями, повний цикл управління контрактами та підтримку RFP-процесу.

Роботу організовано через три глобальні хаби, вона підтримується в залежності від потреб 12-22 мовами. Таким чином, менеджер із закупівель зосереджується на стратегічних завданнях, знаходить оптимальні рішення спільно з внутрішніми клієнтами та контролює виконання політики компанії щодо закупівель.

Згідно з даними міжнародного дослідницького інституту CIPS (Chartered Institute of Procurement & Supply), зниження вартості товарів і послуг, що закуповуються, на 4% еквівалентне збільшенню продажів на 20%. Прагнення знизити витрати на товари і послуги, що закуповуються, стимулює розвиток аутсорсингу закупівель. Статистика свідчить про те, що, виводячи частину закупівель на аутсорсинг, у середньому досягається від 10 до 40% економії в залежності від категорії.

За власним досвідом оптимізації закупівель великої IT-компанії можу сказати, що витрати, наприклад, на офісні стандартні меблі в ній скоротилися на 13,6%; адміністративні операційні витрати (Admin OPEX) – на 17%. А в підсумку це десятки мільйонів гривень на рік.

Загалом, якщо говорити про IT-компанії, то тут можливо досягти приблизно 15% економії на одних тільки закупівлях, тобто на більш грамотному управлінні категоріями закупівель. Якщо ж компанія зовсім не займалася закупівельним процесом, то можна говорити й про більш значну економію на перших етапах.

Крім того, аутсорсинг гарантовано знижує витрати на закупівлі, при цьому дозволяючи компаніям концентруватися на своїх ключових бізнес-завданнях.

Подякувати 🎉
The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]

Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора