Чи законно Кабмін скасував мораторій на перевірки бізнесу

Назар Михайлов
член Асоціації правників України
Фото: Gundula Vogel/Pixabay

Фото: Gundula Vogel/Pixabay

Загравання з бюджетним законодавством переходить на новий рівень. Ні для кого вже не секрет, що з його допомогою неодноразово намагалися змінювати правила гри у сфері справляння податків і зборів.

Так, змінами до закону «Про Держбюджет України на 2020 рік» від 17 вересня 2020 року Кабміну надано повноваження скорочувати певні заборони, обмеження, що встановлені на період карантину.

Коротко це звучить так:

«У період дії карантину, встановленого Кабміном із метою запобігання поширенню на території України COVID-19, надати право Кабміну скорочувати строк дії обмежень, заборон, пільг і гарантій, встановлених законами, ухваленими для запобігання виникненню та поширенню COVID-19, крім випадків, коли зазначене може призвести до обмеження конституційних прав чи свобод особи».

Зі свого боку уряд постановою «Про скорочення строку дії обмеження в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок» № 89 від 03.02.2021 року дозволив проводити:

Telegram Logo
  • тимчасово зупинені документальні та фактичні перевірки, що було розпочато до 18 березня 2020 р. та не було завершено;
  • документальні перевірки, право на проведення яких надається з дотриманням вимог п. 77.4 ст. 77 Податкового кодексу;
  • документальні позапланові перевірки за підставами, визначеними підпунктами 78.1.1 та/або 78.1.4 п. 78.1 ст. 78 ПК, суб’єктів господарювання реального сектору економіки, які сформували податковий кредит через оформлення ризикових операцій із придбання товарів/послуг (із переліку ризикових платників податків, визначених у межах роботи ТСК ВРУ з питань розслідування оприлюднених у ЗМІ фактів можливих корупційних дій посадових осіб органів держвлади, які призвели до значних втрат дохідної частини держбюджету України);
  • документальні позапланові перевірки платників податків, щодо яких отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями;
  • документальні позапланові перевірки за підставами, визначеними підпунктами 78.1.12, 78.1.14, 78.1.15, 78.1.16 п. 78.1 ст. 78 ПК.

Отримавши такий подарунок, податкові органи вже друкують накази на проведення перевірок і готуються до кориди з бізнесом. Та чи дійсно ці повноваження відновлено?

  • Конституційний суд у рішенні від 22 травня 2008 року зазначив, що законом про Держбюджет не можна вносити зміни до інших законів, зупиняти їхню дію чи скасовувати їх, оскільки з об’єктивних причин це створює розбіжності в законодавстві й зрештою – скасування та обмеження прав і свобод людини та громадянина.
Google News Logo Підписуйтесь на нас в Google News!

У разі необхідності зупинення дії законів, внесення до них змін і доповнень, визнання їх нечинними мають використовуватися окремі закони.

  • Іншим рішенням від 27.02.2020 року КСУ підтвердив: Кодексом не можна вносити зміни до інших законів України, зупиняти їхню дію чи скасовувати їх, а також встановлювати інше (додаткове) законодавче регулювання відносин, відмінне від того, що є предметом спеціального регулювання іншими законами України.

Податковим кодексом України, ст. 2, гарантовано, що зміна положень ПК може здійснюватися виключно через внесення змін до нього.

І п. 5.2 ст. 5 Податкового кодексу вказує на те, що в разі, якщо норми інших актів суперечать нормам Кодексу, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення ПК.

Пунктом 522 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ППК встановлено мораторій на проведення документальних і фактичних перевірок на період з 18 березня 2020 року до останнього календарного дня місяця (включно), у якому завершується дія карантину, встановленого Кабміном.

Бюджетний кодекс у ст. 3 встановлює, що бюджетний період для всіх бюджетів України становить один календарний рік, який починається 1 січня кожного року й закінчується 31 грудня того ж року. Неухвалення Верховною Радою закону про Держбюджет до 1 січня відповідного року не є підставою для встановлення іншого бюджетного періоду.

Тому після закінчення бюджетного року бюджет припиняє існування, незалежно від його виконання, поступаючись місцем бюджету наступного року.

Відповідно після набуття чинності 1 січня 2021 року законом «Про держбюджет на 2021 рік» закон «Про держбюджет на 2020 рік» не діє. А закон про бюджет на 2021 рік не містить положення про продовження дії бюджету 2020 року.

У зв’язку з чим можемо стверджувати, що постанову Кабміну про скорочення строку дії обмеження в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок ухвалено без належних на те повноважень, на виконання закону, що не діє, і на підставі закону, що не діє.


Положення про мораторій на перевірки не змінено, не скасовано та не виключено з Податкового кодексу, відповідно, проведення таких перевірок є незаконним до настання юридичної події – календарного дня місяця (включно), у якому завершується дія карантину, встановленого Кабміном. І жодна постанова не спроможна вносити зміни до Податкового кодексу.

The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]

Warning icon Помилка в тексті? Виділіть її мишкою і натисніть: Ctrl + Enter

Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора

Коментарі

Всі новини