Facebook Pixel

Цифровізація адмінпослуг: як держава в смартфоні допомагає бізнесу

Ірина Марчук
адвокатка, співзасновниця theDoc
Фото: StartupStockPhotos/Pixabay

Фото: StartupStockPhotos/Pixabay

Першочерговим завданням програми «Держава в смартфоні» є цифровізація адміністративних послуг, які надаються громадянам та бізнесу. Слід пояснити, що цифровізація – це перехід діяльності з реального світу у віртуальний (онлайн). Для прикладу, якщо раніше водій був зобов’язаний мати при собі посвідчення водія, то тепер воно може знаходитися в мобільному застосунку. Таким чином, здійснюється перехід паперового посвідчення водія в електронний документ.

Дещо схоже відбувається з адміністративними послугами. Раніше, щоб отримати їх, потрібно було постояти в чергах. А потрапивши до кабінету чиновника, замовник залежав від суб’єктивного рішення першого. Найбільше від такої ситуації потерпав бізнес. Однак із уведенням в законодавство поняття «електронна адміністративна послуга» та регламентації механізму її надання, ситуація почала змінюватися. Відтак, пропонуємо детально розібратись, які ж послуги наразі може отримати бізнес онлайн.

1. Реєстрація бізнесу

Через внесення змін до наказу Мін’юсту № 359/5 від 09.02.2016, з квітня 2020 року стала можливою подача документів для державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців в електронній формі. Майбутні власники бізнесу миттєво відреагували на таку можливість, оскільки минулого року близько 50% приватних підприємців відкрили свій бізнес онлайн.

Telegram Logo

Отримати цей сервіс можливо на порталі державних послуг «Дія». Припускається, що відкрити власну справу можна за 10 хвилин, тобто, стільки часу потрібно для подачі документів. Проте сама реєстрація фізичної особи – підприємця займає два робочих дні.

Щоб скористатися послугою, попередньо потрібно отримати електронний підпис, потім зареєструватися в кабінеті громадянина на diia.gov.ua, заповнити онлайн-форму, додати необхідні документи та сплатити збір. Це всі вимоги від майбутнього підприємця.

Більшість послуг, які надаються в електронному вигляді, розраховані на фізичних осіб – підприємців, які можуть зареєструвати, внести зміни та припинити свою діяльність онлайн. Юридичним особам не так пощастило. Зараз вони можуть скористатися лише двома послугами: реєстрація товариства з обмеженою відповідальністю на підставі модельного статуту та реєстрація громадської організації зі статусом юридичної особи. Останню послугу можливо отримати на сайті «Онлайн будинок юстиції».

2. Спілкування з податковими органами

Новий етап взаємовідносин між платником податків та контролюючим органом розпочався з упровадженням електронного сервісу «Електронний кабінет платників податків». Він дозволив працювати з органами податкової служби в режимі реального часу з використанням електронно-цифрового підпису.

Унаслідок такої взаємодії платник податків може:

  • розв’язати всі питання, які стосуються податкової звітності;
  • отримати інформацію про стан розрахунків з бюджетом;
  • сплатити податки;
  • здійснити офіційне листування з податковими органами та реєстрацію реєстраторів розрахункових операцій.

Над удосконаленням електронного кабінету платника податків контролюючий орган працює не один рік. Але процес цифровізації адміністративних послуг просувається, м’яко кажучи, дуже повільно. З наявних понад 40 адміністративних послуг, онлайн можна отримати менше ніж 5. Не випадково Мінцифра на квітень 2021 року запланувала перевести на портал державних послуг «Дія» послуги кабінету платника податків. Тож чекаємо на зміни.

3. Дозвільні документи та ліцензування бізнесу

Зараз підприємці можуть отримати дозволи та ліцензії на Єдиному державному порталі адміністративних послуг, а також ознайомитися з упорядкованою інформацією про них. Електронні послуги для бізнесу надаються переважно у таких галузях: природні ресурси, екологія, зовнішньоекономічна діяльність та транспорт.

Як видно з Єдиного вебпорталу органів виконавчої влади України, фізичні та юридичні особи мають можливість отримати понад 100 електронних послуг. При цьому велика кількість адміністративних продовжує надаватися за класичною схемою — офлайн.

4. Витяг або виписка з реєстрів

Мін’юстом був запроваджений онлайн-сервіс отримання відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань. З його допомогою інформацію про бенефіціарних власників, розташування та види діяльності, відомості про внесення реєстраційних змін тощо можна отримати у вигляді витягу або виписки.

5. Перевірки бізнесу

Найболючіше питання для бізнесу – перевірки. Розв’язати його намагаються через запуск Інспекційного порталу, на якому контролюючі органи публікують плани, підстави для візитів до бізнесу й їхні результати, порушення тощо. Щодо податкових органів ситуація незмінна. Вони не подають звіти про проведені перевірки, мотивуючи це тим, що документи містять багато непублічної інформації. Відповідно, на порталі підприємці можуть ознайомитися лише з планом податкових перевірок. Особистий кабінет підприємця знаходиться на стадії розробки. Тому зараз портал орієнтований більше на державні органи.


Отже, для цифровізації адміністративних послуг зроблені лише перші кроки, які вже дозволяють мінімізувати корупційні ризики та економити час підприємців. Сподіваємося, що запровадження нових електронних сервісів з упровадження законодавчої бази, що регламентує механізм надання електронних адміністративних послуг, прискорить започаткований процес та допоможе побудувати справжню цифрову державу.

The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]

Warning icon Помилка в тексті? Виділіть її мишкою і натисніть: Ctrl + Enter

Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора

Коментарі

Всі новини