Міністерство енергетики оприлюднило законопроєкт про внесення змін до закону «Про ринок електричної енергії» з метою «врегулювання питань забезпечення безпеки постачання електричної енергії».
У пояснювальній записці до проєкту міністр енергетики Герман Галущенко нагадує, що Міненерго є головним органом, який забезпечує формування та реалізацію державної політики в електроенергетичному комплексі.
Водночас у зв'язку з ухваленням у 2021 році закону №1396-IX про сертифікацію оператора системи передачі («Укренерго») було прийнято норми, які обмежили не лише повноваження Міненерго, а й уряду, вважає міністр.
Відповідно до законопроєкту, до повноважень Міненерго, зокрема, мають бути віднесені:
- розробка та затвердження порядків, норм та правил в електроенергетичному комплексі;
- координація організації протиаварійної роботи у галузі;
- надання висновків та пропозицій до інвестиційних програм операторів системи розподілу (ОСР), узгодження планів розвитку ЗСР на наступні п'ять років;
- затвердження графіків проведення ремонтів (модернізації, будівництва) основного устаткування електростанцій.
До компетенції Міненерго також запропоновано віднести затвердження графіка накопичення вугілля на кінець кожного місяця для ТЕС та ТЕЦ, затвердження заходів, що вживаються у разі порушення безпеки постачання е/е, а також затвердження ремонтної програми електричних мереж на рік.
Міненерго також має забезпечувати нормативно-правове регулювання з питань проведення моніторингу безпеки постачання е/е, складання та застосування графіків обмеження та аварійного відключення споживачів, порядку підготовки та оцінки готовності об'єктів електроенергетики до роботи в осінньо-зимовий період, організації статистичної звітності з технічного стану та організації експлуатації ОЕС України, організації розслідування та обліку технологічних порушень на об'єктах електроенергетики.
Проєкт пропонує наділити Міненерго та інші повноваження, які не мають відношення до вироблення держполітики в галузі, а є завданнями незалежного регулятора (НКРЕКП) чи Нацкомпанії «УкренергоС. Тому проєкт спричинив негативну реакцію експертів.
Так, Сергій Макогон, екскерівник «ОГТС України», ставить риторичне питання, чи потрібно збільшувати повноваження Міненерго, особливо зараз, коли потрібно думати про скорочення апарату держслужбовців? До того ж більша частина повноважень, що запитуються, «просто дублює вже існуючі повноваження НКРЕКП або власника і повертає нас до планової економіки».
Наприклад, міністерство хоче:
- надавати висновки та пропозиції щодо інвестпрограм ОСР (обленерго) – зараз усі такі програми узгоджують НКРЕКП та власник (і у багатьох ОСР власник – держава);
- затверджувати ремонтні програми електричних мереж — «Це взагалі мікроменеджмент. Що може розуміти фахівець Міненерго у ремонті розподільчої мережі в якомусь селі?», — зазначає Макогон.
Він також вважає, що нові повноваження міністерства, що запитуються, створюють значні корупційні ризики, оскільки кожне узгодження в міністерстві «дорогого коштує».
«Сподіваюся, що цей законопроєкт не пройде ВРУ», – написав Макогон.
Ольга Кошарна, експерт з ядерної енергетики, додала: «Якщо цей законопроєкт протягнуто через ВРУ, то «Укренерго» позбавлять сертифікації та скасують членство в ENTSO-E».
Нагадаємо, наприкінці листопада минулого року було завершено процес синхронізації української енергосистеми та системи континентальної Європи ЕNTSO-E. Цю подію високо оцінили як енергетики, так і політичні керівники України.