Які нові бізнеси створено за умов війни. Фото: Emilio Morenatti
Український бізнес після 24 лютого зазнав великих втрат. Але загалом він не лише вистояв, а й поповнився новими гравцями. YouControl Market проаналізував, які напрями діяльності та регіони обирали нові бізнеси в Україні у воєнному році.
Реєстрація нових бізнесів в Україні після 24 лютого 2022 року
Загалом у період з 24 лютого 2022-го до 12 лютого 2023 року в Україні було зареєстровано 17,1 тис. нових компаній і 178,5 тис. ФОП.
Очікувано найменше реєстрацій було в березні: 14 нових компаній і 2050 ФОП. Однак потім почалося швидке відновлення темпів відкриття нових бізнесів або переоформлення старих на нові юридичні особи. Піка було досягнуто у вересні: 2082 компанії та 20 298 ФОП.
За словами фінансового аналітика YouControl Романа Корнілюка, фундаментальними передумовами для старту економічного відновлення стали звільнення від окупації північних регіонів і адаптація бізнесу до нових умов, насамперед налагодження нових логістичних маршрутів і перезапуск експорту «зерновим коридором». Оптимізму бізнесу надавали й значні успіхи ЗСУ у звільненні Харківщини.
Динаміка реєстрації нового бізнесу
Хвиля масштабних ракетних ударів по об'єктах критичної інфраструктури, атаки міст дронами-камікадзе та, як наслідок, регулярні відключення електроенергії знизили бізнес-активність у 4-му кварталі. У грудні відкрилися 1869 компаній і 12 056 ФОП. І хоча січень нового 2023 року додав ще менше компаній — 1505, кількість нових ФОП різко зросла — 17 061.
Топсфери для нових бізнесів у 2022 році
Найпоширенішими секторами для новостворених ФОП за воєнний час стали:
- комп'ютерне програмування – 20,9 тис. або 12% загальної кількості;
- роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах (6,2%);
- вантажний автомобільний транспорт (5%).
Види діяльності ФОП, що посіли четверту та п'яту сходинки, пов'язані з наданням населенню послуг у сфері роздрібної торговлі. Підприємці обирали для себе КВЕД «роздрібна торгівля через мережу інтернет» (e-commerce) і «діяльність ресторанів, надання послуг мобільного харчування».
Топ-сфери для нових бізнесів у 2022 році
Нові компанії найчастіше обирали для роботи напрямок неспеціалізованої оптової торгівлі – 7,7%. Також популярними були вирощування зернових, бобових і олійних культур (5,4%) і надання в оренду нерухомого майна (4,1%).
На популярність галузей для відкриття нових бізнесів насамперед впливали два чинники:
- розрахунок на отримання валютної виручки (IT, агро, експорт деревини);
- споживчий попит на базові продукти першої необхідності, який на макрорівні підтримано стабільністю бюджетних виплат.