Близько половини підприємств в Україні зараз зупинено або майже зупинено – дослідження

Оцінка втрат українського бізнесу через війну

Станом на початок червня:

Такі дані містяться у звіті за результатами дослідження стану українського бізнесу.

Дослідження проведено в рамках ініціативи щодо відновлення економіки, розвитку підприємництва, експорту, місцевої економіки в громадах/регіонах України. Ця ініціатива реалізується Центром розвитку інновацій (Center for Innovations Development), Офісом розвитку підприємництва та експорту, проєктом «Дія.Бізнес» і Advanter Group.

В основу дослідження покладено онлайн-опитування власників і CEO бізнесу. Останню за часом, шосту хвилю опитування проведено в період 25 травня – 10 червня, обсяг вибірки 877 респондентів. Попередня хвиля: 4 травня – 7 травня.

Стан бізнесу, як порівняти з 23 лютого

На сьогодні 46,8% підприємств зупинено або майже зупинено (у попередній хвилі їх було 49,1%). Водночас 12,4% не змінили чи навіть збільшили обсяги робіт (14,6%).

Релокацію в межах України провели 10,4%, 3,8% – за кордон.

Основні чинники, які зараз заважають відновлювати та розвивати бізнес:

  • відсутність достатньої кількості платоспроможних клієнтів на внутрішньому ринку;
  • непрогнозованість розвитку ситуації в Україні та на внутрішньому ринку;
  • відсутність достатнього капіталу;
  • непередбачувані дії держави, що можуть погіршити стан бізнесу;
  • брак кредитних коштів.

Зазначимо, що значущість перших двох чинників за місяць знизилася на кілька відсоткових пунктів, а решти значно зросла.

Переважна частина респондентів (78,3%) заявили, що кількість замовлень у них впала, у 8,7% – зросла. У попередній хвилі ці цифри були 54,4% і 21,0% відповідно.

Обсяг випуску продукції або надання послуг упав у 74,9%, зріс у 8,1%. У попередній хвилі було 50,5% і 8,1% відповідно.

Оцінка власних втрат

Третина респондентів (32,6%) оцінили свої прямі втрати як несуттєві (у попередній хвилі таких було 31,5%). Втрати на рівні до $10 тис. оцінюють 23,8% (було 26,8%).

Зміна стратегії

Третина (33,4%) респондентів уже адаптувалися до нових умов і мають стратегію дій. Не бачать сенсу в розробленні нової стратегії 11,1%. Більша частина (55,5%) перебувають у процесі її обмірковування.

Водночас 43,6% орієнтовані на розвиток експорту.

Найважливішими ключовими кроками на 2022 – 2023 роки названо:

  1. Пошук нових клієнтів і каналів продажів.
  2. Скорочення витрат.
  3. Пошук фінансування.
  4. Запуск нових напрямків бізнесу.
  5. Антикризове управління.
  6. Пошук партнерів на зовнішніх ринках
  7. Розвиток експорту.

Прогнози щодо доходів

Прогнози на 2022 рік щодо доходів бізнесу, як порівняти з 2021 роком (відсоток підприємств):

  • 5,6% (7,8%) вважають, що вони значно зростуть;
  • 29,6% (30,0%) – становитимуть 20 – 30% від 2021 року;
  • 24,1% (19,9%) – до 20%;
  • у 9,4% (13,3%) бізнес зупинено.

Потреби у фінансуванні

Потреби бізнесу в додатковому фінансуванні зростають:

  • 42,3% бракує до 1 млн грн до наявних ресурсів для реалізації бізнес-стратегії;
  • 35,8% – від 1 до 10 млн грн.

Ситуація з персоналом

Працюють за умов скорочення зарплати (проти 23 лютого) 27% персоналу. Ще 20% відправили у відпустки, а 20% – звільнили.

Загалом на сьогодні в МСБ скорочено приблизно 1 070 000 працівників.

Читати на The Page