Станом на початок червня:
- 46,8% підприємств зупинено або майже зупинено;
- 33,4% – уже адаптувалися до нових умов і мають стратегію дій;
- оцінка своїх втрат стабілізувалася.
Такі дані містяться у звіті за результатами дослідження стану українського бізнесу.
Дослідження проведено в рамках ініціативи щодо відновлення економіки, розвитку підприємництва, експорту, місцевої економіки в громадах/регіонах України. Ця ініціатива реалізується Центром розвитку інновацій (Center for Innovations Development), Офісом розвитку підприємництва та експорту, проєктом «Дія.Бізнес» і Advanter Group.
В основу дослідження покладено онлайн-опитування власників і CEO бізнесу. Останню за часом, шосту хвилю опитування проведено в період 25 травня – 10 червня, обсяг вибірки 877 респондентів. Попередня хвиля: 4 травня – 7 травня.
Стан бізнесу, як порівняти з 23 лютого
На сьогодні 46,8% підприємств зупинено або майже зупинено (у попередній хвилі їх було 49,1%). Водночас 12,4% не змінили чи навіть збільшили обсяги робіт (14,6%).
Релокацію в межах України провели 10,4%, 3,8% – за кордон.
Основні чинники, які зараз заважають відновлювати та розвивати бізнес:
- відсутність достатньої кількості платоспроможних клієнтів на внутрішньому ринку;
- непрогнозованість розвитку ситуації в Україні та на внутрішньому ринку;
- відсутність достатнього капіталу;
- непередбачувані дії держави, що можуть погіршити стан бізнесу;
- брак кредитних коштів.
Зазначимо, що значущість перших двох чинників за місяць знизилася на кілька відсоткових пунктів, а решти значно зросла.
Переважна частина респондентів (78,3%) заявили, що кількість замовлень у них впала, у 8,7% – зросла. У попередній хвилі ці цифри були 54,4% і 21,0% відповідно.
Обсяг випуску продукції або надання послуг упав у 74,9%, зріс у 8,1%. У попередній хвилі було 50,5% і 8,1% відповідно.
Оцінка власних втрат
Третина респондентів (32,6%) оцінили свої прямі втрати як несуттєві (у попередній хвилі таких було 31,5%). Втрати на рівні до $10 тис. оцінюють 23,8% (було 26,8%).
Зміна стратегії
Третина (33,4%) респондентів уже адаптувалися до нових умов і мають стратегію дій. Не бачать сенсу в розробленні нової стратегії 11,1%. Більша частина (55,5%) перебувають у процесі її обмірковування.
Водночас 43,6% орієнтовані на розвиток експорту.
Найважливішими ключовими кроками на 2022 – 2023 роки названо:
- Пошук нових клієнтів і каналів продажів.
- Скорочення витрат.
- Пошук фінансування.
- Запуск нових напрямків бізнесу.
- Антикризове управління.
- Пошук партнерів на зовнішніх ринках
- Розвиток експорту.
Прогнози щодо доходів
Прогнози на 2022 рік щодо доходів бізнесу, як порівняти з 2021 роком (відсоток підприємств):
- 5,6% (7,8%) вважають, що вони значно зростуть;
- 29,6% (30,0%) – становитимуть 20 – 30% від 2021 року;
- 24,1% (19,9%) – до 20%;
- у 9,4% (13,3%) бізнес зупинено.
Потреби у фінансуванні
Потреби бізнесу в додатковому фінансуванні зростають:
- 42,3% бракує до 1 млн грн до наявних ресурсів для реалізації бізнес-стратегії;
- 35,8% – від 1 до 10 млн грн.
Ситуація з персоналом
Працюють за умов скорочення зарплати (проти 23 лютого) 27% персоналу. Ще 20% відправили у відпустки, а 20% – звільнили.
Загалом на сьогодні в МСБ скорочено приблизно 1 070 000 працівників.