Чому податкова система Естонії вдесяте визнана найкращою в ОЕСР

Міжнародний аналітичний центр Tax Foundation, який базується у Вашингтоні, опублікував черговий Індекс міжнародної податкової конкурентоспроможності (International Tax Competitiveness Index 2023, ITCI). Десятий рік поспіль лідером рейтингу стала Естонія. І хоча у звіті її податкову систему названо найкращою у світі, зазначимо, що досліджувалися лише 38 систем країн-членів Організації економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР). Україна поки що не входить до цієї організації.

Як пов'язані якість податкової системи та рівень розвитку економіки

Якість податкового кодексу країни є одним із визначальних факторів її економічної ефективності, упевнені в Tax Foundation. Добре структурований податковий кодекс зручний для платників податків та може сприяти економічному розвитку, забезпечуючи достатній рівень доходів для вирішення пріоритетних завдань держави. Навпаки, погано структуровані податкові системи можуть бути дорогими, спотворювати процес ухвалення економічних рішень та завдавати шкоди національній економіці.

Багато країн визнали це та реформували свої податкові системи. За останні кілька десятиліть у країнах ОЕСР суттєво знизилися граничні податкові ставки на доходи юридичних та фізичних осіб. Тепер у більшості країн значна частина доходів формується за рахунок широкомасштабних податків, таких як податок на фонд оплати праці та ПДВ.

International Tax Competitiveness Index 2023

Індекс міжнародної податкової конкурентоспроможності має визначити ступінь відповідності податкової системи країни двом важливим аспектам податкової політики: конкурентоспроможності та нейтральності.

У конкурентоспроможному податковому кодексі зберігаються низькі граничні податкові ставки. У сучасному глобалізованому світі капітал дуже мобільний. Підприємства можуть інвестувати у будь-яку кількість країн світу у пошуках найвищої норми прибутку. Це означає, що компанії шукатимуть країни з нижчими податковими ставками на інвестиції, щоб максимізувати свою норму прибутку після сплати податків. Якщо податкові ставки в країні надто високі, це призведе до того, що інвестиції будуть іти в інші країни, що призведе до уповільнення економічного зростання. Крім того, високі граничні податкові ставки можуть перешкоджати внутрішнім інвестиціям та призводити до ухилення від сплати податків.

Згідно з дослідженнями ОЕСР, найбільших збитків економічному зростанню завдають корпоративні податки, меншою мірою — податки на доходи фізичних осіб та податки на споживання. Найменший вплив на економічне зростання чинять податки на нерухоме майно.

Нейтральний податковий кодекс сприяє отриманню найбільших доходів за найменших економічних спотворень. Це означає, що в ньому не надається перевага споживанню перед заощадженням, як це відбувається у разі податків на інвестиції та на багатство. Це також означає відсутність чи незначну кількість цільових податкових пільг для конкретних видів діяльності підприємств чи фізичних осіб.

У міру ускладнення податкового законодавства воно стає менш нейтральним. Якщо теоретично до всіх підприємств та фізичних осіб застосовуються однакові податки, але правила такі, що великі підприємства або багаті фізичні особи можуть змінити свою поведінку, щоб отримати податкові переваги, це підриває нейтральність податкової системи.

Конкурентоспроможний та нейтральний податковий кодекс сприяє стійкому економічному зростанню та інвестиціям, а також дозволяє отримувати достатні доходи для вирішення пріоритетних державних завдань.

Рейтинг International Tax Competitiveness Index 2023

Вищий бал Естонії у рейтингу обумовлений чотирма позитивними характеристиками її податкової системи:

  • ставка податку на прибуток юридичних осіб становить 20%. Вона застосовується лише до виведеного капіталу;
  • плоска шкала податку на доходи фізичних осіб 20%, цей податок не сплачується з дивідендів, які отримують фізособи;
  • податок на майно застосовується лише до вартості землі;
  • не оподатковується прибуток, зароблений національним бізнесом за кордоном.

Латвія, яка нещодавно прийняла естонську систему корпоративного оподаткування, також має відносно ефективну систему оподаткування трудових доходів. У Новій Зеландії діє відносно плоский та низький прибутковий податок з фізичних осіб, який також значною мірою звільняє від податку на приріст капіталу (загальна максимальна ставка становить 39%). У Швейцарії низька ставка корпоративного податку (19,7%), низький податок на споживання та прибутковий податок з фізичних осіб, який частково звільняє від оподаткування приріст капіталу.

Європейські країни у рейтингу International Tax Competitiveness Index 2023

Колумбія має найменш конкурентоспроможну податкову систему в ОЕСР. У країні діють податок на чисте багатство, податок на фінансові операції та найвища ставка податку на прибуток корпорацій – 35%. ПДВ у Колумбії охоплює менше 40% кінцевого споживання, що свідчить про прогалини як у політиці, так і у правозастосуванні.

Італія має другу за конкурентоспроможністю податкову систему ОЕСР. У країні діє безліч майнових податків з окремими зборами на передачу нерухомості, спадщини та фінансові операції, а також податок на багатство, що стягується з окремих активів. Відносно висока ставка ПДВ в Італії (22%) поширюється на п'яту за шириною базу податку на споживання ОЕСР.

Країни, які займають низькі позиції в рейтингу ITCI, часто мають відносно високі граничні ставки податку на прибуток корпорацій або мають багаторівневі податкові правила, що призводить до ускладнення системи. У п'яти країнах, що займають нижні рядки рейтингу, сукупні ставки корпоративного податку вищі за середній. Незважаючи на низьку ставку корпоративного податку, Ірландія посідає низьке місце у рейтингу. Це пояснюється високими податками на доходи фізичних осіб та дивіденди, а також вузькою базою ПДВ. П'ять країн, що займають найнижчі місця, мають високі ставки корпоративного податку на прибуток: від 25,825 до 35%. У чотирьох із п'яти країн, що займають найнижчі позиції, високий верхній поріг податку на доходи фізосіб – від 13 до 21 разу вищий за середній доход.

Читати на The Page