Facebook Pixel

Війна, податки, другий транш. Чи зірве програму з МВФ збереження податкових пільг для бізнесу

Одним зі структурних маяків, за якими МВФ перед наданням чергового траншу звіряє виконання програми, є повернення довоєнних податків з 1 липня 2023 року. Але Україна не виконала цю умову. The Page з’ясовує, як це вплине на отримання подальшого фінансування від фонду.

Очікувалося, що з 1 липня в Україні достроково припинять дію податкові пільги, які вводили і квітні 2022 року на час воєнного стану. Йдеться про можливість для ФОП і юросіб сплачувати єдиний податок 3-ї групи — 2% від суми доходу, можливість для ФОП 1-ї та 2-ї груп не сплачувати єдиний податок, зупинення документальних перевірок тощо. Необхідність скасування пільг влада пояснювала вимогою МВФ.

Спочатку все йшло за планом. Законопроєкт № 8401 про повернення до довоєнного оподаткування бізнесу подали до Верховної Ради 31 січня 2023 року та ухвалили в першому читанні 29 травня. Здавалося, у депутатів було достатньо часу, а важливість документа для МВФ мала б надавати прискорення. Але розгляд законопроєкту настільки затягнувся, що виконати умови Фонду з 1 липня стало неможливо.

Повернення довоєнних податків переноситься на невизначений строк. Але так само на невизначений строк може відтермінуватися отримання чергового траншу МВФ за новою програмою.

Чому зі скасуванням податкових пільг в Україні все складно

Навколо повернення довоєнного оподаткування розгортається доволі складний конфлікт інтересів.

По-перше, варто нагадати, що саме коштом сплачених в Україні податків фінансується українська армія. І збільшення податкових надходжень — не самоціль Мінфіну або примха МВФ, а питання фізичного виживання країни.

По-друге, у ситуації, коли всі податкові надходження Україна скеровує на сили оборони, коштом міжнародної допомоги фінансуються інші бюджетні витрати. Відповідно, від надходження чергового пакета, на який розраховувала Україна, залежить фінансування потреб медицини, виплата пенсій, потреб освіти, соціальної сфери тощо. І саме програма з МВФ давала можливість перекрити розрив між очікуваною міжнародною допомогою та дефіцитом держбюджету, що зростає.

По-третє, малий і середній бізнес, який багато втратив спочатку від карантинних обмежень під час епідемії коронавірусу, а потім через повномасштабне російське вторгнення, є доволі чутливим до посилення податкового тиску. У разі скасування пільг не всі підприємці, які їх використовували, зможуть повернутися до сплати єдиного податку. З іншого боку, навряд чи додаткові надходження від дрібних підприємців стануть суттєвою підтримкою для бюджету.

Уточнімо: за інформацією Opendatabot, податковими пільгами в Україні й надалі користуються понад 340 тис. бізнесів. Але варто згадати, що з-поміж них є цілковито платоспроможні платники податків із топ-100 за обігом, як-от, наприклад, мережа «Фора».

Податковими пільгами в Україні продовжують користуватися понад 340 тис. бізнесів

Податковими пільгами в Україні продовжують користуватися понад 340 тис. бізнесів

Якої реакції від МВФ варто чекати через невиконання структурного маяка

Попри те що повернення довоєнного оподаткування поки що провалено, опитані The Page експерти сподіваються, що це не призведе до остаточного зриву програми з МВФ. Адже в історії співпраці з Фондом уже були прецеденти отримання траншу за програмою в разі невиконання тих чи інших структурних маяків.

«Можу сказати, що це звичайна практика. Якщо невиконані умови не загрожують фінансовій стабільності, суттєво не збільшують дефіцит бюджету, то чергові транші видавали. Тому Мінфіну та парламентарям потрібно докласти зусиль і пояснити місії МВФ, чому відкладення цього структурного маяка є важливим питанням», — коментує Віталій Шапран, ексчлен Ради НБУ.

Дмитро Чурин, директор аналітичного департаменту інвестиційної компанії Eavex Capital, підкреслює, що в ситуації України може застосовуватися гнучкіший підхід до тих чи інших вимог МВФ на тлі розуміння складності воєнного стану. Відповідно, на думку співрозмовника The Page, у поточних реаліях не має бути перешкод для надання наступних траншів від МВФ, водночас деякі маяки програми може бути перенесено на більш сприятливий для цього час.

В історії співпраці України з МВФ вже були прецеденти отримання траншу за програмою у випадку невиконання окремих структурних маяків

В історії співпраці України з МВФ вже були прецеденти отримання траншу за програмою у випадку невиконання окремих структурних маяків

Що робити з податковими пільгами

«Податковий рай» для підприємців, до якого багато хто встиг звикнути, запроваджувався в розрахунку на доволі короткий строк. І, вочевидь, рано чи пізно воєнні пільги мають закінчитися. Зокрема, опитані The Page експерти бачать компроміс у відтермінуванні цього кроку до початку 2024 року.

«У мене взагалі викликало здивування скасування цієї норми, оскільки під час ухвалення вона анонсувалася як така, що діятиме на час війни, — коментує Віталій Шапран. — Але війна ще не завершилася, доходи від ФОП і малих компаній не є системно важливими для державного бюджету. Гадаю, можна підняти питання про відкладення виконання цієї умови до початку 2024 року. А краще її взагалі виключити з маяків, оскільки ці зміни зроблять Україну менш конкурентоспроможною податковою юрисдикцією для ІТ-фахівців, ніж, наприклад, Грузія».

Дмитро Чурин також вважає оптимальним перенесення питання щодо цього «податкового маяка» на наступний рік. Оскільки зараз багато макроекономічних показників України недоступні в публічному просторі, експерт вважає, що для МВФ можна зробити виняток і надати на конфіденційній основі розрахунки щодо ризиків різкого повернення до довоєнних податків.

«Фінансові відносини з МВФ — це завжди процес, що супроводжується складними переговорами. Не всі умови, які просить виконати МВФ, є ідеальними з погляду їхнього впливу на економічне становище країни. Саме тому уряд має знайти аргументи для перенесення окремих структурних маяків на наступний рік, а МВФ зі свого боку бути адекватним, щоб не вимагати того, що може зашкодити відновленню України», — говорить Чурин.

Приєднуйтесь до нас в соцмережах!
Подякувати 🎉