Facebook Pixel

Змінюється все й одразу: куди рухається автомобільна індустрія

Прокататися першою машиною було клопітно. Водію автомобіля Benz, який виїхав на німецькі дороги у 1886 році, потрібно було стежити за наявністю в баках олії та води, вручну змащувати механічні деталі. Для запуску двигуна потрібно було розкрутити важкий маховик, узятися за румпель, що керує переднім колесом, і штовхнути важіль вперед, щоб зачепити приводний ремінь. Процедуру потрібно було повторювати кожні 10-15 км, так як закінчувалися паливо та вода. Проте свободу пересування на візку з двигуном внутрішнього згоряння (ДВЗ) люди швидко оцінили, йдеться у статті The Economist.

Зараз світова автоіндустрія генерує на рік майже 3 трлн доларів. Понад 1 млрд автомобілів перевозять пасажирів дорогами світу. Крім німців, було багато інших піонерів. Французи подарували світу такі слова, як «купе», «шофер» та «кабріолет». У США розвинули масове виробництво за допомогою Ford Model T у 1908 році, а потім у 1950-х роках розробили хитрий маркетинг. У Японії винайшли наднадійність і метод виробництва «точно вчасно». Європа стала еталоном розкоші, складної техніки та нових технологій, таких як антиблокувальна система гальм та подушки безпеки.

Зміна двигуна та основних гравців

На новому етапі історії галузі на перший план вийдуть техноцентричні фірми та китайці. Tesla Ілона Маска запустила електромобілі (EV) всюди. Китай швидко зростає. До 1980-х років у країні було створено лише кілька автомобілів, таких як лімузин «Хунці», який возив Мао Цзедуна. Але 40-річне піднесення цієї економічної наддержави створило відповідну автомобільну промисловість. У 2009 році Китай випередив США, ставши найбільшим світовим ринком. Минулого року він випередив Німеччину, ставши другим за величиною експортером у світі.

Найбільші автовиробники у 2022 році

Найбільші автовиробники у 2022 році

Поява Tesla і китайців як серйозних конкурентів відображають безпрецедентні потрясіння в галузі. Головне зрушення – електрифікація. Хоча деякі автовиробники ще пробують водневі паливні елементи, літій-іонні батареї стали ключовою технологією. 2022 року приблизно кожен десятий проданий у всьому світі новий автомобіль був електромобілем. Якщо врахувати гібриди, що підключаються (PHEV), які поєднують у собі невелику батарею і електродвигун з ДВС, то отримуємо 13% від загального обсягу продажів, або близько 10,5 млн електромобілів.

На Китай припадає 6,1 млн продажів так званих автомобілів з новою енергією (EV і PHEV). Але Tesla є найбільшим у світі виробником електромобілів, продавши 1,3 млн автомобілів у 2022 році. Китайська BYD посідає друге місце за кількістю автомобілів, що працюють лише від акумуляторів, і значно випереджає всіх за кількістю автомобілів, що працюють на нових джерелах енергії. Зі старої гвардії Volkswagen Group є найсміливішим електрифікатором. Вона знаходиться на третьому місці з 570 000 продажів електромобілів, що складає 7% від загальної кількості.

Як змінюються основи автоіндустрії

Електрифікація змінює процес виробництва автомобілів. Старі бренди покладалися на складність та вартість ДВЗ, щоб тримати конкурентів у страху. Потрібно витратити 1 млрд доларів на розробку двигуна і ще 1 млрд доларів на преси, фарбувальний цех і виробничі лінії, щоб отримати фірму, що виробляє 150 000-200 000 автомобілів на рік. Це створює великі бар'єри для входу на ринок. Не дивно, що з часів Другої світової війни і до приходу Tesla нових брендів, які набули глобального значення, було небагато. Ті, хто це зробив, такі як Toyota та Nissan у Японії та Hyundai-Kia у Південній Кореї, покладалися на державну підтримку та захист внутрішніх ринків.

Відносна простота акумуляторів та електродвигунів усуває багато бар'єрів для входу. Безліч стартапів у Китаї (включаючи Li Auto, Nio та Xpeng) та Америці (такі як Fisker, Lordstown, Lucid та Rivian) тепер наслідують приклад Tesla. Електрифікація дала перевагу відомим китайським автовиробникам, які тривалий час не мали успіху на світових ринках через відсутність конкурентних ДВЗ. В результаті там вирішили «обійти конкурентів узбіччям» — зробили ставку на електромобілі.

Прогнози зростання продажів

Поява групи нових конкурентів зробить висококонкурентну галузь ще конкурентнішою. При цьому продажі автомобілів, можливо, вже пройшли свій пік. Нетерплячі покупці з Китаю дали ринку найбільший імпульс останні десятиліття. Але тепер увімкнулися гальма. Глобальні продажі автомобілів падають три останні роки — далися взнаки насичення ринку, погіршення стану економіки та вплив COVID-19. Світове виробництво автомобілів також досягло свого піку у 73 млн легкових автомобілів у 2017 році. Уповільнення попиту в Китаї посилюється нестачею чіпів, якими напхані всі сучасні автомобілі. До 2022 року світове виробництво автомобілів впало приблизно до 62 млн.

Динаміка виробництва автомобілів по регіонах

Динаміка виробництва автомобілів по регіонах

Прогнози сильно відрізняються, але майбутнє зростання продажів автомобілів, швидше за все, буде в кращому разі млявим. У консалтинговій компанії Gartner вважають, що продажі повернуться до рівня 2019 року, але вони ніколи не піднімуться набагато вище. McKinsey оцінює річний показник між 70 млн і 95 млн до 2035 року, але у верхній межі більша частина зростання буде припадати на ринки, що розвиваються в Африці, Індії, Латинській Америці та Південно-Східній Азії, де основний попит буде на дешеві автомобілі. Європа та Америка майже напевно вже досягли свого піку, і Китай, швидше за все, незабаром досягне його.

Що важливіше: «мозки» чи «залізо»?

Ола Калленіус, керівник Mercedes-Benz, визнає значущість «монументального промислового завдання» щодо заміни трансмісії та перевертання 130-річної історії ДВС, але вважає, що «те, що відбувається на стороні програмного забезпечення, є важливішим». У минулому якість марки автомобілів визначалася рівнем машинобудування, що визначало статус шильдиків на капоті. У майбутньому бренди автомобілів відрізнятимуться в основному з досвіду їх використання, що тепер визначається програмним, а не апаратним забезпеченням. Нові транспортні засоби, які нагадують комп'ютери на колесах, матимуть ще більше можливостей та функцій, таких як інформаційно-розважальна система, кругове освітлення та голосове керування. Це відкриє нові можливості для автовиробників.

Багато авторитетних фірм із заздрістю дивляться на Tesla, яка стверджує, що є технологічною компанією, яка займається виробництвом автомобілів. Завдяки своїм корінням у Кремнієвій долині Tesla завоювала лідерство в галузі програмного забезпечення. Тим не менш, у Китаї вона є лише одним із кількох виробників електромобілів. Китайські автовиробники, стартапи та технологічні компанії пропонують досвід, який набагато перевершує те, що є деінде. Молоді китайці, які очікують і навіть вимагають, щоб їхні автомобілі забезпечували безперешкодне продовження їхнього цифрового способу життя, задають курс для решти світу.

Гонка за автономним водінням

Хоча шлях до повністю автономних автомобілів усіяний перешкодами, більш обмежена технологія «невтручання», яка бере на себе обов'язки з водіння на автомагістралях та в деяких міських умовах, близька до комерційного розгортання. Автовиробники переосмислюють свою участь у райдшерингу та каршерингу, і головне питання про мобільність полягає в тому, як краще монетизувати використання, а не просте володіння автомобілями, що спричиняє переосмислення роздрібної торгівлі автомобілями.

***

Старі фірми зберігають безліч переваг: виробничі навички, потужні бренди та доступ до величезного капіталу. Проте стартапи не обтяжені тяжкою спадщиною організацій, які десятиліттями займалися машинобудуванням, та складним портфелем продуктів, що збільшують витрати. «Не всі старі компанії переживуть майбутню трансформацію», — резюмує The Economist.

Подякувати 🎉