Статистика свідчать, що в бюджетних малолітражок пробіг скручують набагато рідше, ніж у автомобілів преміум-класу. Особливо якщо вони німецькі та дизельні.
Середньостатистичний вік українського автомобіля – 26 років. Тобто за середньостатистичного щорічного пробігу 20 тис. – 25 тис. км до свого «четвертака» він проїжджає щонайменше 500 тис. км. Продати таке ледве рухоме майно за більш-менш прийнятні гроші складно, тому перекупники вдаються до цілої низки способів шахрайства. Перший із них – скручування одометра. В Україні щонайменше в третини автомобілів на вторинному ринку реальний пробіг не збігається зі свідченнями одометра.

Топ-20 найпопулярніших моделей зі скрученим пробігом. Інфографіка: carVertical
Але подібна фальсифікація – надто легкий та швидкий спосіб наживи, тому їм не гидують і продавці порівняно свіжих преміумних вживаних авто, що пояснюється високою маржинальністю преміум-сегмента. Дослідження сервісу перевірки історії автомобілів carVertical показують, що найбільше ризикують придбати автомобіль зі зміненими показниками одометра покупці німецьких автомобілів преміум-класу.
Щоб скласти список найпоширеніших у плані скручування моделей, цей сервіс проаналізував понад 700 тис. звітів про історію автомобілів, створених у період з листопада 2020 року по листопад 2021 року. Крім вітчизняного ринку, до зони ризику потрапили 17 країн, із вторинного ринку яких автомобілі найчастіше потрапляють до України. Це США, Німеччина, Польща, Словаччина, Чехія, Литва, Румунія, Угорщина, Франція, Словенія, Латвія, Естонія, Болгарія, Сербія, Хорватія, Росія та Італія.

Лідер антирейтингу – BMW M5 2006 року. Фото: BMW
Лідер вторинного ринку
Найгірше з чесністю пробігу справи у BMW M5. Ця модель стала культовою за життя за сплав комфорту бізнес-седана та характеристик спорткара, тому вона завжди в ціні. Експерти виявили розбіжності між фактичним кілометражем і заявленим у третини перевірених «емок».
«Половину списку топ-10 займають автомобілі цього виробника, – зауважив експерт carVertical Матас Бузеліс. – У списку домінують BMW, що корелює з попитом на вживані автомобілі цієї марки на різних ринках».
Однак автомобільний експерт зазначає, що існує чітка кореляція між імовірністю шахрайства та класом автомобіля:
«Дані також демонструють, що дорогі автомобілі частіше мають скручений пробіг, що потрібно брати до уваги під час пошуку вживаного автомобіля, – зазначає пан Бузеліс. – Так, є в ньому і моделі економ-класу Subaru, Ford і Volkswagen, але їх набагато менше від загальної кількості».

Порівняння моделей зі скрученим пробігом за роком випуску. Інфографіка: carVertical
Що сучасніше – то чесніше
Найбільш сучасна модель у цьому списку – спорткар Ford Mustang. Майбутнім власникам шостого покоління маслкара треба бути особливо уважними, перевіряючи дані про його історію та пробіг в інтернеті. Те саме стосується потенційних власників BMW M5 5-ї серії та X5 2006 – 2007 років випуску. А ось на більш сучасних моделях сфальшувати показання одометра дещо складніше.
Дизельні моделі – у групі ризику
Якщо говорити про тип двигуна, то набагато частіше скручують пробіг у автомобілів із дизельними моторами. І так завжди було. Наприклад, у разі представницького седана Volkswagen Phaeton із 10 моделей, що потрапили до бази, дев'ять виявилися саме дизельні.

Порівняння моделей зі скрученим пробігом за типом двигуна. Інфографіка: carVertical
«Дизельні автомобілі призначені для подолання великих відстаней, тобто більш імовірно, що такі машини стануть жертвами шахрайства з пробігом, — наголошує експерт. — Однак у майбутньому все може змінитися, оскільки продажі дизельних автомобілів падають».
Висновок невтішний: покупці бюджетних малолітражок набагато менше ризикують зіткнутися зі скручуванням пробігу. Найбільші шанси натрапити на такий вид шахрайства у тих, хто шукає дизельні автомобілі преміум-класу віком від 5 до 15 років. Купівля таких моделей без ретельної перевірки їх історії обернеться фінансовим кошмаром.