Facebook Pixel

Автомобілі знову дорожчатимуть — тепер через дефіцит магнію та алюмінію

Якщо ви збираєтеся в найближчому майбутньому придбати преміумний автомобіль, не варто відкладати покупку. Наступний рік неприємно здивує нас 15 — 20% зростанням цін на автомобілі, дефіцит яких і без того посилиться.

Чому до зони ризику потрапляють насамперед висококласні марки? Через їхню пристрасть до алюмінію, який легший за сталь, але й помітно дорожчий.

Тому його широкомасштабне застосування можуть дозволити собі тільки бренди класу premium і luxury, для яких собівартість продукту є не такою критичною, як для марок сегмента mass-production.

Причин для підвищення відпускних цін вони мають принаймні чотири: дефіцит алюмінію, бокситів, кремнію та магнію.

Переворот у Гвінеї та компартія в Китаї

Найбільшою загрозою для європейського автопрому є протекціоністська політика КНР. Запаси сировини, прокату та складників, що скорочуються, спрямовуються насамперед на задоволення потреб внутрішнього ринку.

Саме в цьому полягає секрет зростання продажів китайських автомобілів – на відміну від решти брендів у них не спостерігається дефіциту напівпровідників.

Тобто компартія послідовно дауншифтить свою металургію в рамках Паризької угоди.

Ще одна з ключових причин подорожчання – військовий переворот у далекій Гвінеї, що має найбільші у світі (39%) запаси алюмінієвих руд.

Енергокриза та вказівки провінції Юньнань

Своє слово сказали 75% зростання цін на магній, а також постанова китайської влади щодо різкого скорочення виплавки алюмінію в рамках боротьби за зниження викидів вуглецю.

У підсумку ціни на алюміній оновили свій 13-річний максимум – понад $3,2 тис. за тонну вперше з липня 2008 року.

Зростанню цін на магній сприяла і глобальна енергокриза. Адже його виплавка є набагато більш енергомісткою, ніж алюмінію чи сталі – до 40 МВт·год електроенергії на тонну проти 14 — 16 МВт·год. Цього вистачить для функціонування будинку у Великій Британії впродовж 12 років.

Ще одна причина – різке скорочення виробництва кремнію. За спущеним зверху розпорядженням у провінції Юньнань із вересня й до кінця року норму виробництва металевого кремнію знижено на 90% проти серпневої. І вже в жовтні ціни на цю сировину злетіли на 300%.

Останні 20 років він коштував у середньому $2 тис./тонна, а зараз — уже $10,5 тис./тонна. А без кремнію неможливо уявити сучасний автомобіль, адже він буквально всюди – від мікросхем до блоків циліндрів.

Істеричний стрибок цін на алюміній, кремній і магній, помножений на їхній дефіцит, не можуть не спровокувати зростання собівартості висококласних авто, де цих матеріалів дуже багато. Фото: Porsche

Істеричний стрибок цін на алюміній, кремній і магній, помножений на їхній дефіцит, не можуть не спровокувати зростання собівартості висококласних авто, де цих матеріалів дуже багато. Фото: Porsche

Екологія з монополією

Раніше у Європі фактично згорнули виплавку магнію через дешевшу китайську сировину. Рішення ЄС закуповувати сировину в Пекіна суттєво посилило позиції КНР у цій галузі – сьогодні на її частку припадають 87% загальносвітового видобутку магнію. Потім ЄС, який на 95% залежить від постачання магнію з Піднебесної, переконав керівництво КНР реорганізувати свою металургію заради зменшення викидів CO2 в атмосферу. І тепер Європа ось-ось залишиться й без магнію, і без алюмінію, до якого його додають заради міцності й полегшення. Влада Китаю одним махом закрила 35 плавильних заводів, а на 15 удвічі скоротила виробництво. І ціни відлетіли в космос, одразу оновивши історичний максимум — $9 тис./тонна.

Aston Martin, Bentley, BMW, Land Rover, Mercedes-Maybach, Porsche, Rolls-Royce – усі вони одного разу вибрали алюміній за його переваги перед сталлю, заплющивши очі на його більшу ціну. І 2022-го змушені будуть підвищити відпускні ціни. Фото: Motor Trend

Aston Martin, Bentley, BMW, Land Rover, Mercedes-Maybach, Porsche, Rolls-Royce – усі вони одного разу вибрали алюміній за його переваги перед сталлю, заплющивши очі на його більшу ціну. І 2022-го змушені будуть підвищити відпускні ціни. Фото: Motor Trend

Собівартість автомобілів

Різке підвищення собівартості кремнію, магнію й алюмінію та їхній дефіцит не можуть не призвести до помітного подорожчання автомобілів. Не говорячи вже про електрокари.

Адже навіть у компакті VW e-Golf використовується 120 кг алюмінієвих деталей, а в Tesla Model S їх понад 660 кг. Що вже говорити про 2,5-тонні Bentley, Range Rover і Rolls-Royce з їхніми остовами та кузовними панелями з крилатого металу.

З підручників з історії ми знаємо, що у важкі часи найкраще продаються найдешевші та найдорожчі автомобілі. Щось подібне ми вже спостерігаємо: дилери потихеньку починають пропонувати «ковідні» комплектації, де відсутні ті чи інші високотехнологічні складники на кшталт тачскринів.

Але premium-бренди й luxury-марки не можуть собі дозволити подібного ставлення до клієнтів. Отже, компенсуватимуть зростання собівартості матеріалів і складників підвищенням цін.

Quote«Дефіцит мікрочипів порушив виробничі плани всіх основних гравців авторинку, змусивши їх збільшити строки постачання та відпускну вартість, — коментує ситуацію Олексій Каплатий, директор Bentley Kyiv. – Але не в нашому випадку. У VW Group зробили бренд Bentley пріоритетним у забезпеченні сировиною, матеріалами та складниками, тому в нас не відбулося жодних змін у строках постачання. Вони як були, так і залишилися стандартними – пів року. Тобто за нинішніми мірками це навіть швидше, ніж у масових брендів».

Але вже з 1 листопада ціни на автомобілі на замовлення та модельний ряд 2022 року зросли від 3 — 3,5% залежно від обраної моделі, і ця тенденція, вочевидь, зберігатиметься в майбутньому, зазначив топ-менеджер.

Quote«Наразі наш салон представляє достатню кількість автомобілів у наявності ще за прайсом 2021 року», — запевнив він.
Подякувати 🎉