Facebook Pixel

З якими проблемами починають стикатися пасажири авіакомпаній

Українські аеропорти стабільно потрапляють до рейтингів найвищих темпів зростання в Європі. Збільшенню пасажиропотоку перш за все сприяє безвізовий режим та поява нових лоукостів. Така ситуація збережеться принаймні ще впродовж кількох років, прогнозують експерти. Проте вже сьогодні авіакомпанії та їхні пасажири починають стикатися з проблемами, які раніше не були притаманні українському ринку.

Зростання авіаційних перевезень в Україні йде випереджаючими темпами, порівняно із загальносвітовими. Найбільше це помітно саме за тими напрямками, де є великий потік трудових мігрантів – Польща, Німеччина, балтійські країни, частково Скандинавія, Австрія, зазначає Олександр Ланецький, директор компанії Friendly Avia Support.

Наприклад, пасажиропотік міжнародного аеропорту «Київ» у Жулянах минулого року зріс на 40% «Цього року ми плануємо, що він так само зросте на 20‑30%», – стверджує Денис Костржевський, голова ради директорів аеропорту.

Більше пасажирів – більше проблем

Одна з нагальних проблем, з якими стикаються пасажири аеропортів, – крадіжки багажу. В аеропортах переконують, що зможуть впоратися з цим викликом.

У керівництві головного аеропорту країни – «Борисполі» – запевняють, що крадіжки багажу вже помітно зменшилися. «За останні кілька років ми звільнили близько 30 осіб, змінили штат, збільшили контроль. Сьогодні технічні можливості дозволяють контролювати дуже багато операцій. Багаж супроводжується тисячами датчиків і відеокамер», – стверджує заступник директора летовища Євген Дихне.

Ще одна проблема, яка досі не була притаманна Україні, але яка стає все більш актуальною, – це так званий оверлоад: коли авіакомпанії продають на свої рейси більше квитків, ніж є місць у літаку. Тому пасажир (навіть маючи законний квиток) ризикує не потрапити на свій рейс через його завантаженість.

«Це світова практика. Як показує статистика, не всі пасажири, що купили квитки, приходять і сідають на літак. Це трапляється з різних причин – хтось забув, хтось заблукав, хтось не зміг вилетіти через якісь обставини», – пояснює Костржевський.

Щоб уникнути такої халепи, він радить якомога раніше реєструватися онлайн та приїжджати завчасно, щоб бути першим у черзі на свій рейс.

Ще один нюанс – це проходження перевірки прикордонної та митної служб в аеропортах.

Пасажирам потрібно не боятися захищати свої права (в тому числі у суді), вимагати компенсацією матеріальних і моральних збитків, якщо такі неприємні випадки трапляються, каже Сергій Вовк, голова Центру транспортних стратегій.

Існує ще безліч можливостей, завдяки яким українські аеропорти змогли б краще працювати та стали більше клієнтоорієнтованими. Наприклад, аеропорти в Італії під час паспортного контролю надають пріоритет пасажирам з дітьми, пропускають їх першими, поза чергою. «Я думаю, це гарна family-oriented практика. Мабуть, потрібно буде обговорити це з Рябікіним [Павло Рябікін. гендиректор аеропорту «Бориспіль»], щоб запровадити такий «пілот» і у нас», – розмірковує Віктор Довгань, заступник міністра інфраструктури.

Зворотній бік лоукостів

Але чи готові самі аеропорти до настільки значного зростання? Адже питання лоукостів має дві сторони. У ціні квитка авіакомпанії враховують вартість палива, амортизації літаків, зарплату пілотів та стюардів, різні авіаційні збори. У свою чергу авіаційні збори аеропорту вже включають в себе витрати на утримання терміналу, будівництво злітно-посадкових смуг, обслуговування літаків тощо. В Україні планку авіаційних зборів сьогодні встановлює держава. Тож керівники аеропортів скаржаться, що влада «забуває» про амортизаційні відшкодування. «Боюсь, щоб така ситуація не привела до того, що аеропорти перестануть розбудовуватися. Тобто здешевлюючи квитки сьогодні, через 3 – 5 років ми ризикуємо отримати неробочу інфраструктуру. Це дуже важливе питання з точки зору економіки», – резюмує Костржевський.

Матеріал створено у співпраці з економічним тижневиком «Перша шпальта» на телеканалі UA: Перший.

Подякувати 🎉