Facebook Pixel

Тільки творча радість — як Лєна Ястреб побудувала ювелірний бізнес

Сьогодні Лєна Ястреб володіє двома ювелірними брендами: Yastreb Jewelry та Côte&Jeunot. За її словами, не кожен митець здатен заробляти своєю творчістю, але то не привід забувати про мистецтво. В інтерв’ю The Page Лєна Ястреб розповідає, як можна вдало поєднати творчість та бізнес.

Шлях Лєни Ястреб від ювелірного дизайну до підприємництва

Як вам вдалося поєднати творчість та бізнес?

Я за природою підприємець. І водночас я дизайнер. Це поєднання характеру, певних рис. Але коли мені нецікаво, я не можу змусити себе щось робити. Я не націлена на гроші і не ставлю собі такий показник за орієнтир.

Але навіть якщо ти митець, варто трохи вивчати бізнес. Знатися на звітності, бути в ладах з фінансами, розбиратися у всіх параметрах, зокрема в рекламі, занурюватися у все. Це дуже прокачує. Коли я почала займатися бізнесом, то підтягнула свою фінансову культуру. Мені сподобалося бути обізнаною. Чому нас не вчать цьому у школі?

Лєна Ястреб займається прикрасами вже 13 років. Джерело: Yastreb Jewelry

Лєна Ястреб займається прикрасами вже 13 років. Джерело: Yastreb Jewelry

Тобто якщо людина щось має в голові, вона швидко інтуїтивно зрозуміє, де баланс, і буде зростати.

Як ви стали ювеліром?

Я вже працювала на когось і вирішила, що гірше не буде, якщо я спробую щось своє. У мене був вибір: або я виберуся з нуля в плюс, або залишуся з нулем.

QuoteОскільки я ювелірний дизайнер, спочатку 13 років тому знайшла фабрику у Харкові, яка була відкрита для нових дизайнів. Вони захотіли зробити мою першу колекцію, взяли мої ескізи. Але у цієї компанії було постійне перевантаження в роботі, і вони за два місяці так і не почали втілювати мої ескізи в життя. Тоді я спитала, що потрібно, щоб зробити їх? А потім сама зайшла в цех і почала вчитися, провела кілька місяців у майстерні. Бо я дуже хотіла, щоб мої ідеї побачили світ. Я йшла і зараз іду за цікавістю.

Так я сама стала ювеліром. Потім ці прикраси я представила на конкурсі дизайну, отримала нагороду. У мене були друзі, які мають шоуруми у Києві. Я показала свої прикраси їм і потроху почала продавати.

Що вас надихає?

Якщо говорити про натхнення, то це життя навколо. Повітря, люди, погляд, природа. Але головне джерело натхнення — мій світогляд і сприйняття життя.

Але ж бізнес має працювати постійно, а не лише коли є натхнення. Як ви знаходите баланс?

Я постійно роблю ескізи. У мене є велика папка з ескізами, і вони, як витримане вино, набирають смаку. Деякі по декілька років чекають, допоки я їх реалізую. Тобто ескізів набагато більше, ніж можливостей і швидкості виробництва. Воно йде наче рух життя, а поруч з’являються якісь ідеї, думки. Я не працюю задля швидкої моди.

Тобто творчі муки вам невідомі?

QuoteМені відома тільки творча радість. Я з когорти щасливих митців. Але я розгублююся, коли щось не вдається. Буває, що ми переробляємо моделі по 3-5-10 разів. Але це життя.

З якими матеріалами ви працюєте?

Я почала працювати зі сріблом, потім додала золото. Як художник, також використовую різні дивні матеріали, як-от вторсировина. Наприклад, я робила серію прикрас з поліетиленом і пластиком, додавала дерево, працювала з камінням, навіть з кісткою.

Створення ескізів. Джерело: Yastreb Jewelry

Створення ескізів. Джерело: Yastreb Jewelry

Я сприймаю матеріали як кольори і фактуру. Наприклад, створила прикрасу зі скам'янілим зубом акули, який знайшли на Житомирщині. Для мене немає меж, крім того, що матеріали мають бути етичні та екологічні. Я ніколи не використаю щось живе. Наприклад, зробила для дитини прикрасу з бджілкою у епоксидній смолі, але вона вже була померла.

Як би ви описали свого покупця?

Це людина, схожа на мене, але у різному стані і віці. Це відповідальна особистість, яка рухається по своєму життю, досліджує, створює і перетворює простір навколо себе, залишає позитивний відбиток. Це митці, але не лише представники творчих професій.

Замовлення — важлива складова ювелірного бізнесу

Ви створюєте прикраси на замовлення?

Замовлення — важлива складова нашої роботи. А деякі вироби потім навіть стають серійними.

Замовники інколи вигадують дуже цікаві речі, і разом ми це реалізуємо. Дизайнер має здатність виконати замовлення так, що навіть абсурдна ідея виглядатиме класно. Ми дуже радіємо, коли люди щось виготовляють зі своїх фамільних прикрас, повторно використовують каміння. Ми працюємо з вінтажним камінням, яке люди приносять нам від бабусі або дідуся. Навіть якщо воно не дорогоцінне або напівдорогоцінне, ми робимо з нього вищого класу прикрасу, бо це пам’ять.

Ви працюєте у колаборації? Як ви обираєте, з ким варто співпрацювати?

Зараз я лише розмірковую над деякими колабораціями. Я хочу попрацювати з нашими великими брендами, такими як «Укрпошта» або метрополітен. Зараз мене цікавлять незвичайні колаборації, завдяки яким будуть створені знакові прикраси, які потім розповідатимуть про цей час.

Скільки часу потребує створення прикраси?

Від двох тижнів до місяця, залежно від того, скільки замовлень у роботі, бо в нас обмежена кількість майстрів. Зараз терміни трішки більші, наприклад, 3-5 тижнів. Адже відключення світла дуже гальмують процес, можуть зірватися етапи і потрібно все повторювати.

Скільки людей у вас працюють?

Нині зі мною працює 5 майстрів. Я перейшла виключно на посаду дизайнера, тому що не можу кріпити каміння так, як це роблять професійні майстри, які знають досконало цю фізику. Я роблю інтелектуальну роботу з розробки форми, 3D, відповідаю за ідею, а супермайстри її втілюють.

Для створення однієї прикраси потрібно до 5 тижнів. Джерело: Yastreb Jewelry

Для створення однієї прикраси потрібно до 5 тижнів. Джерело: Yastreb Jewelry

Одні майстри працюють зі сріблом, інші з золотом, а з платиною взагалі можуть працювати лише одиниці і у них стаж десятки років. А я вирішила розвиватися як підприємець і дизайнер. Бо якщо я буду працювати як майстер, я буду поганим майстром і не розвинуся як дизайнер.

Як краще організувати ювелірний бізнес — аутсорс чи власне виробництво

Що потрібно, щоб відкрити невеличку ювелірну майстерню?

Можна зробити це різними шляхами. Наприклад, як ми, коли виробництво відбувається на аутсорсі і обладнання та приміщення не потрібні. Тоді ви будете працювати лише з отриманням замовлень, наймаючи різних підрядників.

QuoteЯкщо купувати свої верстати, то це потребуватиме сотень тисяч доларів на кожному етапі. Зокрема, від 50 до 80 тисяч доларів потрібно, щоб зробити ливарню. А ще треба знайти майстрів, які будуть лити і обробляти.

Де ви продаєте свої вироби?

Онлайн на різних майданчиках, як-от Instagram, різні сайти, закордонні платформи. Багато наших людей поїхали за кордон і в 2022 році звідти був великий попит. Нині у мене десь 10% виробів йде за кордон.

Творчий процес. Джерело: Yastreb Jewelry

Творчий процес. Джерело: Yastreb Jewelry

У мене невеликий обсяг, бо не встигаю робити все, але я відкрита для пошуку акселератора, хто може зростити цей бізнес. А ще я зрозуміла, що людині потрібно бути фізично присутньою на тому ринку, де вона хоче розвивати свій бренд. Віддалено дуже складно це робити.

Ви вкладаєтеся в рекламу?

Так, авжеж — в Instagram. З Google-рекламою ми поки що не працюємо. Це ще одна сфера, з якою варто працювати і посилити свою присутність.

Ви відслідковуєте конкурентів?

Я вважаю, краще не конкурувати, а співпрацювати. Не думаю, що хтось може вкрасти мого покупця, бо у мене велика доля автентичності, і це стає захистом від втрати аудиторії. Ті, кому відгукується мій дизайн, мене знайдуть, і ми будемо співпрацювати. Я би ніколи не конкурувала і не витрачала на це свою увагу.

З якими магазинами ви співпрацюєте?

Є мультимагазини, які продають наші прикраси, є ті, хто продає квіти і прикраси, тому що це супутні товари і продавати їх разом дуже цікаво. Також є декілька магазинів одягу.

Вважається, що творчим людям важко дотримуватись розпорядку дня чи режиму. Як у вас із цим?

Це так, але я навчилася, як з цим впоратися. У мене є правило: я складаю собі список справ, записую їх щоранку. Ще я зробила життя таким, що мені залишається лише творчість та організаційні справи. Тобто я передала все, що не хочу робити сама, іншим людям. Але я творча людина, і у мене буває, що я чогось перехотіла, а за пів години знову захотіла. І з цим треба жити. Мені допомагає лише мій розклад, який я собі складаю. Потім я його ігнорую, порушую, змінюю або виконую.

Що б ви порадили тим, хто також хоче продавати свої витвори?

Ніколи не треба на творчість вішати обов’язок заробітку. Ви не повинні вимагати від своєї творчості, щоб вона вас годувала. Якщо ви хочете творити, то йдіть працювати у «Макдональдс», а вечорами робіть прикраси.

Не кожен митець зможе заробляти на творчості. Джерело: Yastreb Jewelry

Не кожен митець зможе заробляти на творчості. Джерело: Yastreb Jewelry

Вже потім, коли ви зробили певну серію, знайдіть, кому вона сподобається, отримайте відгук. Бо можна бути дуже талановитим художником, який стане відомим лише після смерті.

Якщо я скажу, що творчістю можна заробляти, це буде неправда, бо хтось зможе, а хтось ні. Ті, хто досягнув успіху, працювали багато, вони в це вірили і не боялися бути автентичними. Але для успіху ще потрібна певна вдача і правильні складові. І завжди треба пам’ятати, що усі шедеври були створені, коли людина йшла за своїм почуттям, а не за користю. Майстри мають робити коштовні вироби, які не викидають і не переплавляють.

Подякувати 🎉