Facebook Pixel

Україні потрібні мінімум 72 F-16, але навчені пілоти важливіші за літаки – авіаексперт Анатолій Храпчинський

Скільки F-16 потрібно Україні – авіаексперт Анатолій Храпчинський

Скільки F-16 потрібно Україні – авіаексперт Анатолій Храпчинський

Перші українські пілоти вже закінчили навчання на літаках F-16 у США, але вони пройдуть ще додаткову підготовку в Європі. Міністр оборони Рустем Умєров каже, що ці літаки будуть в Україні вже «дуже скоро».

Тому The Page з’ясував із Анатолієм Храпчинським, заступником гендиректора компанії з виробництва РЕБ та авіаекспертом, можливі проблеми, пов’язані з використанням F-16, як літаки вплинуть на перебіг війни та чи достатньо 50 обіцяних бортів.

Як F-16 вплинуть на війну проти росії

Літаки F-16 почали випускати ще 50 років тому. Чи не занадто у нас великі очікування від них?

Треба розуміти, що нам реально треба підсилення наших Повітряних сил за рахунок нового зразка авіації. F-16 будуть ефективними проти радянських, а нині російських літаків Су-34 або Су-30, Су-35. До того ж F-16 проходили етапи модернізації свого часу. Більшість літаків, які зараз експлуатуються нашими партнерами і будуть нам передаватися, мають гарні характеристики, які дозволять протистояти російським літакам.

Зрозуміло, якби ми отримали F-35, то це був би геймченджер. Ми могли б сказати, що звільнили б Україну до Московської області. Але ж...

Які головні завдання можуть виконувати F-16 у нашій війні?

Це три основних напрямки:

  • закриття повітряного простору в Україні для російських літаків;
  • зменшення ефективності ракетних обстрілів рф за рахунок роботи авіації;
  • відтискання російської авіації та техніки від кордонів і прифронтової лінії, що не дасть їм більше знищувати українські позиції КАБами та іншими бомбами.
QuoteАби виконувати ці задачі, нам потрібно мінімум від чотирьох ескадрилей літаків F-16. Якщо ми кажемо про стандарти НАТО, то це 18 літаків на ескадрилью – 72 літаки.

Як готують українських пілотів за кордоном (відео)

Озброєння F-16 – ключове питання успіху літаків

Основне, що нас мусить цікавити, це яке озброєння ми отримуємо з цими літаками. Скоріше за все, ми отримаємо F-16 Block 40/42 (одна з модифікацій літака, розроблена в 90-х, існують три сучасніші варіанти. – The Page).

F-16 Block 40/42 на фото. Фактично із кожним поколінням літака покращувались його: двигун, радари, зброя, система управління пілотом, стабільність управління, хоча назва моделі залишалась F-16

F-16 Block 40/42 на фото. Фактично із кожним поколінням літака покращувались його: двигун, радари, зброя, система управління пілотом, стабільність управління, хоча назва моделі залишалась F-16

Це дозволить нам бачити більшість повітряного простору навколо себе на відстані до 300 км – нищити повітряні цілі з відстані 165-185 км. Тут головне питання в отриманні ракет дальнього радіуса дії, наприклад, JASSM («Джазм»), які можуть літати на понад 500 км.

QuoteТому, насправді, тут питання більше полягає в тому, яке озброєння нам нададуть і що нам дозволять робити під час роботи цих літаків.

Росіяни вже бояться F-16

Ми бачимо перші ознаки з боку росії, що вона все ж таки перелякана: росіяни перемістили свої літаки далі від кордону.

Вони зараз заявляють про те, що почали використовувати ракети Р-37 з дальністю дії 300 км для збиття авіацілей, але не зазначають, що ця ракета розроблялась під літак МіГ-31. А МіГ-31 може працювати на таку відстань тільки за участі літака дальнього радіолокаційного стеження (ДРЛО). А участь літака ДРЛО передбачає перебування на відстані до 400-500 км біля театру бойових дій. Тобто він одразу потрапляє в зону нашого можливого ураження.

Які переваги F-16

F-16 багато разів модернізувалися, які головні переваги цього літака?

Деякі країни використовують свої літаки проти кораблів. Інші – на суходолі з ракетами «повітря-поверхня» або «повітря-повітря». Тому ми бачимо, що будь-яка країна, яка отримувала ці літаки, налаштовувала їх під свої бойові задачі.

Це багатофункційний літак, він може виконувати різні функції. Може нести 11 точок підвіски, нести будь-яку зброю.

Починаючи від AIM-120 (ракета класу «повітря-повітря») і закінчуючи JDAM (авіабомби, перетворені на керовані), авіабомбами, крилатими ракетами. Але, наприклад, на нього ми не зможемо поставити Taurus, тому що він працює з літаками Gripen.

Тоді які ракети, виходячи з наших реалій, нам найбільше потрібні?

Технічні характеристики ракет Storm Shadow, SCALP EG

Технічні характеристики ракет Storm Shadow, SCALP EG

Було б круто, якщо б ми отримали достатньо ракет Storm Shadow і Scalp разом із JDAM-7Z (всі з зазначених боєприпасів уже поставляють в Україну, але у невеликих кількостях. – The Page).

І також вкрай важливо вести розмову в розрізі можливості використання західної зброї по території рф. Адже ті ж США досі це блокують.

Чому пілоти важливіші за літаки

Наразі нам обіцяють близько 50 літаків наприкінці 2024-го – початку 2025 року. Ви сказали, що потрібно мінімум 72. 50 – це багато чи мало?

Дивіться, тут насамперед потрібно орієнтуватись на пілотів. Найближче закінчення навчання 12 наших пілотів. Треба не забувати, що програма переходу Повітряних сил України на літаки F-16 передбачала строк у два роки.

QuoteЦе перенавчання льотного складу, інженерного складу, офіцерів бойового управління, підготовка оснащення аеродромів, учбової бази на території України...

До того ж всі пілоти одразу навчання ніяк не закінчать?

Так, пілоти навчаються на різних етапах, тому в різний час будуть закінчувати навчання. Є пілоти, які мають бойовий досвід, є пілоти, які просто до цього літали, а є пілоти-курсанти, які взагалі з нуля навчаються пілотуванню літаків.

QuoteПеренавчити пілота на новий літак можна і за 6-9 місяців. Іншим потрібно проходити злагодження, варіанти ведення бойових дій – це довше. Ба більше, тренування та відпрацювання маневрів передбачається під кожну задачу. Спочатку це роблять на тренажері, потім у повітрі. Тому поява у нас такого тренажера теж є вкрай важливою.
Тренажер кабіни F-16, саме такий нещодавно передала Чехія для наших пілотів. Фото: Повітряні сили ЗСУ

Тренажер кабіни F-16, саме такий нещодавно передала Чехія для наших пілотів. Фото: Повітряні сили ЗСУ

Пілоти окремо отримують допуски на управління в поганих метеоумовах або ж до експлуатації певної зброї – тут багато варіантів.

Будуть країни, що передаватимуть додаткові літаки. Літаків буде значно більше, ніж ми чуємо. Питання в пілотах.

Тобто одразу навіть 50 літаків не буде?

Я хочу зазначити, що в будь-якому разі, яка б кількість не з'явилася, вона буде використовуватися ефективно, виконуючи задачі. Навіть якщо ми отримаємо пів ескадрильї (9 літаків), це суттєво допоможе нашим силам ППО проти масових ракетних атак.

Так, ми не закриємо усі типи задач. Але ми можемо відтягнути російську авіацію від кордону. А лінія фронту потихеньку просувається саме за рахунок активного використання росією авіаційних бомб.

Як українські іновації в сфері БПЛА виграють битви (відео)

Хто буде обслуговувати F-16

Були розмови про те, що обслуговувати літаки могли б інженери НАТО. Це на щось впливає?

Якщо ми кажемо про звичайну перевірку: випуск літака, передпольотну підготовку, післяпольотну роботу – для цього потрібна невелика кількість особового складу.

QuoteЯкщо ми кажемо про ремонтні роботи, монтажні, модернізацію літака, то в будь-якому разі для цих робіт буде залучатись інженерний склад від компанії-виробника. Така процедура.

Тобто Lockheed Martin направлятиме своїх інженерів, які допомагатимуть це робити. Звісно, модернізації або ремонт будуть вже десь в Європі. Тому на даному етапі нам буде достатньо власних інженерів.

Ми можемо казати, що було би круто, якби американські пілоти, які хочуть долучитися, або американські інженери приїхали до нас, але поки цього немає.

До речі, ми навчаємо наших пілотів не тільки щоб зараз вигравати війну, ми й переходимо на новий тип літака. І нам треба мати свої власні сили, які можуть експлуатувати його.

Приєднуйтесь до нас в соцмережах!
Подякувати 🎉