Яких правил варто дотримуватись під час використання гаджетів малюком
В епоху гаджетів перед батьками постає питання: чи варто давати дитині смартфон і як це вплине на її розвиток?
Speka розібралась, як мобільні пристрої впливають на дітей.
Негативний вплив гаджетів на дошкільнят
Час, який діти проводять перед екранами, зростає: у 2020 році це було 5 хвилин на день, а у 2022 році – вже 55 хвилин. Це може мати негативні наслідки для:
- здоров'я;
- навчання;
- соціальних навичок;
- здатності керувати емоціями.
Дослідження показують, що час перед екраном у 3,5 року сприяє гнівливості у 4,5 року, що може призвести до використання ліків у 5,5 року. Батьки часто використовують гаджети для заспокоєння дітей, що тільки посилює проблему.
Катерина Погорєлова, лікар-педіатр, зазначає для Speka, що гаджети не вчать дітей саморегуляції, а лише відволікають. Батькам варто замість цього допомагати дитині розуміти і контролювати свої емоції через розмову та підтримку.
Ознаки негативного впливу гаджетів на психіку дитини
Серед симптомів негативного впливу гаджетів на психіку дитини можна виділити:
- зміни в поведінці: дратівливість, агресія або апатія;
- порушення сну;
- зниження соціальної взаємодії;
- зниження фізичної активності;
- проблеми з мовленням.
Якщо ви помічаєте ці ознаки, слід зменшити час використання гаджетів і забезпечити дитині можливість для активної гри та соціальних взаємодій.
Позитивний вплив гаджетів
Гаджети можуть також мати позитивний вплив, зокрема сприяти розвитку знань, уяви, креативності та інтелекту.
Важливо розрізняти активний і пасивний екранний час.
Наприклад, створення відео чи активна взаємодія з контентом можуть бути корисними. Приміром, не просто перегляд мультфільму, а подальше його обговорення та аналіз разом із батьками, тоді як бездумне перегортання стрічки, перегляд будь-чого без залученості – ні.
Роль батьків у відносинах дитини з гаджетами
Батьки відіграють ключову роль у формуванні здорового ставлення до гаджетів.
Важливо, щоб гаджети не сприймалися як нагорода чи засіб відволікання, а як частина звичайного життя. Приклад батьків має велике значення — якщо дорослі активно і усвідомлено використовують гаджети, дитина перейматиме цей підхід.
Батьківський приклад — одна з найважливіших речей у вихованні. Надмірне використання смартфонів батьками впливає на стосунки з дітьми.
Індивідуальні медіаплани
Батьки повинні розробляти індивідуальні медіаплани, враховуючи вік, стан здоров’я та розвиток дитини.
Рекомендації щодо індивідуальних планів для дітей різного віку від психотерапевтки Юліани Маслак і Американської академії педіатрії дивіться в матеріалі Speka.
Корисний контент для малюків: мультфільми, застосунки, YouTube-канали
Існує безліч якісного освітнього контенту для дітей, який можна знайти у спеціальних застосунках або на YouTube-каналах. Важливо підбирати активний контент і бути залученими у його споживання разом з дитиною.
«Наприклад, за допомогою застосунків дитина може навчитися рахувати, писати, засвоїти базові математичні приклади і навіть розвинути соціальні навички. Тема соціально-емоційних навичок є особливо складною, адже вона поєднує онлайн- та офлайн-взаємодію», — каже розробниця застосунку з навчальних програм Keiki Тетяна Кириленко.
Мультфільми
Психологиня Лада Ендресен на своїй сторінці у Facebook публікує безпечні мультфільми та мультсеріали для дошкільнят, які переглядає особисто. Вони доступні для перегляду українською:
- «Каю» — теми підтримки, емпатії, прагнення Каю до автономії та самостійності, а також прийняття й формування надійної прив’язаності. Мультсеріал доступний на YouTube.
- «Хоробрі зайці» — винахідливість, сміливість, вдячність у дружніх стосунках і розвиток комунікативних навичок. Доступно на YouTube.
- «Маленький Бу» — правила поведінки, безпека, відповідальність та інші важливі теми. Доступно на YouTube.
- «Щенячий патруль» — цінності дружби, безпеки та важливості нормалізації різних емоцій, як-от страх і смуток. Доступно на YouTube.
Більше мультфільмів ви зможете знайти на сторінці у Facebook Лади Ендресен.
Застосунки
- Keiki World — діти навчаються рахувати, писати, дізнаються назви тварин і їжі;
- Khan Academy — охоплює предмети від дитячого садка до раннього коледжу, зокрема математику, науки, комп’ютерні науки, історію, історію мистецтв, економіку, фінансову грамотність;
- Мишеняткова абетка — вивчення українського алфавіту, у якому діти навчаються граючись. У ньому оживають яскраві персонажі, які рухаються та сміються;
- НУМО — інтерактивні ігри для дошкільнят. Дитина не лише розважається, але й розвиває важливі для свого віку навички;
- SplashLearn — допомагає учням початкової школи засвоювати математику через захопливу та персоналізовану програму (англійською).
Яких правил дотримуватись під час використання гаджетів малюком
Згідно з рекомендаціями Американської академії дитячої та підліткової психіатрії, варто врахувати такі поради:
- до 18 місяців використовуйте екран лише для відеочатів разом з дорослим (наприклад, з батьком, який перебуває далеко);
- від 18 до 24 місяців обмежуйте екранний час переглядом освітніх програм разом із опікуном;
- для дітей віком 2-5 років обмежуйте ненавчальний час перед екраном приблизно до 1 години в будні та до 3 годин у вихідні.
Дотримуйтесь кількох порад щодо використання гаджетів для дітей дошкільного віку:
- обирайте якісний контент — освітні програми, додатки та відео, які відповідають віку та сприяють розвитку мовлення, логічного мислення, творчості або моторики;
- беріть участь разом з дитиною у використанні гаджетів, щоб контролювати контент і допомагати їй засвоювати нові знання;
- заохочуйте фізичну активність, додаючи у щоденний розпорядок активні ігри, прогулянки на свіжому повітрі та заняття спортом;
- пропонуйте дитині різні види діяльності, які не пов’язані з гаджетами — малювання, читання, конструктори, настільні ігри;
- встановіть сімейні правила використання гаджетів: коли, скільки, що, як.
Незважаючи на можливі негативні наслідки використання гаджетів, важливо пам’ятати про їх потенційний позитивний вплив за відповідного підходу. Батькам слід активно брати участь у медіаспоживанні дитини та створювати здорові звички взаємодії з гаджетами.