Зазвичай дорогі інтер’єри асоціюються з дизайнерськими меблями з Італії, Франції та інших країн заходу. Однак в Україні також виробляють меблі, які представлені на світових майданчиках. Борис Пилипенко — засновник меблевої майстерні Kassone — пояснює, як влаштований цей бізнес.
Як засновники Kassone мріяли робити меблі, відомі у світі
Що для вас стало натхненням, щоб створювати дизайнерські меблі в Україні?
Ми з дружиною колись були на відпочинку в Єрусалимі. Там нам казали, що батько Ісуса Христа був теслею. І ми біля Стіни Плачу загадали бажання про заснування справи, яка буде пов’язана з меблями. Спочатку це була просто ідея. Далі на створення виробництва надихнула книжка Річарда Бренсона про заснування його компанії Virgin Group. Це був 2011 рік.
Ще один момент, який надихнув, — знайомство з нашим майбутнім партнером Андрієм Руденком. Колись ми з дружиною часто облаштовували квартири під оренду або для житла і завдяки цьому познайомилися з людиною, яка реставрувала паркет. Своєю чергою він познайомив нас з майстром, що виготовляє меблі, який і став нашим партнером.
У нього був досвід виготовлення меблів з деревини, бо він працював на великому підприємстві. Він цим займався з дитинства, відтоді як ходив в палац піонерів, де вихованці багато чого створювали. Тобто він з дитинства захоплювався ручною, творчою роботою. Але, як він розповідав, він все ж таки мріяв бути директором. А я хотів займатися не просто меблями, а витворами світового рівня. Перша освіта у мене — міжнародна економіка, тому я розумію, що можна бути локальним виробником, а можна не обмежувати себе і працювати на увесь світ. Тобто якщо грати в гру, то вже у велику. І коли ми знайшли один одного — почали працювати.
Ви зараз більше орієнтуєтеся на зовнішнього замовника, ніж на внутрішнього?
Ми гарно почуваємось на локальному, внутрішньому ринку. Нас добре знають у професійній спільноті.
За ці 13 років ми зробили дуже багато індивідуальних проєктів. А архітектори і дизайнери розповідають один одному про тих чи інших виробників. Тому коли ти гарно ставишся до своєї роботи, добре її виконуєш, тебе далі рекомендують.
Нас це забезпечує, дає можливість розвиватися далі. Але зараз стоїть мета розширити присутність на міжнародних ринках і завойовувати там свою нішу.
Як в майстерні Kassone допомагають дизайнерам здійснити мрію
Але ж вас вже знають на світовому ринку? Як ви цього досягли?
Ми в Україні першими зайняли нішу виробництва меблів на межі мистецтва. Дизайнери та архітектори багато працюють на замовлення. Але для багатьох з них цього замало, і вони часто йдуть в предметний дизайн і створюють свої колекції меблів. Так вони хочуть залишити за собою слід. В цій колаборації вони нам довіряють, і ми робимо меблі на грані мистецтва. Ці предмети створюються у єдиному екземплярі, вони складні у виготовленні або виробляються з рідкісного матеріалу. Такі меблі стають унікальними. Цю нішу ми називаємо «предметний галерейний дизайн». Ми почали в ній працювати у 2020 році.
Ми створили декілька предметів, відкрили шоу-рум і почали подавати заяви на різні міжнародні майданчики. Отримавши своє місце на спеціалізованих міжнародних платформах, ми почали приймати замовлення, бо у людей з’явилася зацікавленість.
З 2021 року беремо участь у світових виставках. Перша була в Парижі. Потім ми із самостійними стендами були в Брюсселі, в Лондоні. Також вже продаємо по всьому світу: в Індії, Лас-Вегасі. Коли ти береш участь у міжнародних виставках, до тебе вже звертаються, з’являється зворотний зв’язок.
Тобто замовників ви шукаєте на виставках?
Виставки не відразу приносять замовлення, це як посіви, які з часом дають результат. Бувало до нас приходили люди, які бачили нас 3 роки тому, а лише тепер виявили готовність зробити замовлення. Нині у нас вже напрацьована база: ті клієнти, які до нас вже зверталися, обов’язково повертаються.
З якими матеріалами ви працюєте?
З самого початку, коли тільки заснували справу, ми стали відомі тим, що дуже гарно обробляємо дерево. Але зараз сучасні інтер’єри потребують поєднання багатьох матеріалів: це і скло, і метал, і камінь, що використовується в поєднанні з деревом. Ми ніколи не скажімо замовнику, що не можемо щось зробити. Навпаки, для нас кожне нестандартне завдання — як цікавий виклик: створити проєкт, який задумав дизайнер. І дизайнерам це дуже подобається. Адже ми не боїмося будь-яких складнощів.
Ви працюєте з українськими матеріалами?
Дуже часто деревина є українською, але буває, що отримуємо під замовлення. По фурнітурі топовим є австрійський виробник, і тільки його вироби ми використовуємо. По лакофарбових матеріалах — лідери італійці. В цілому ми використовуємо те, що найкраще.
Чому в ніші дизайнерських меблів дуже висока планка
Як взагалі влаштований ринок дизайнерських меблів в Україні? Багато у вас конкурентів?
В нашій ніші небагато конкурентів, тому що планка дуже висока. Ми знаємо лише три компанії, які працюють у тому самому сегменті, як і ми. Бо проєкти зазвичай тривають від трьох місяців і не можна одночасно брати багато проєктів. Ця ніша складна технологічно, бо потрібно з самого початку мати гарне обладнання. Для того, щоб отримати гарний продукт на виході, потрібно багато технологічних складових. Я пам’ятаю, що ми напочатку припускалися багатьох помилок.
Але кожна помилка нам чогось коштувала, ми на них вчилися, йшли далі і вибудовували правильний технологічний процес. Хоча і зараз ми постійно модернізуємось. Це і робота з командою, і впровадження ощадливого виробництва. Ми багато чому навчаємося, щоб команда працювала ефективно.
Ви можете сказати, який відсоток українських покупців меблів обирає саме дизайнерські?
Я знаю таку статистику. Проводиться щорічний конкурс інтер’єрів і предметного дизайну, на нього подається десь від 500 до 2000 робіт у рік. Це і є наші замовники. Нам на рік достатньо 30-40 проєктів.
Чому майстерня дизайнерських меблів Kassone працює в сегменті В2В
Хто є вашим замовником? Як його можна охарактеризувати?
Передусім наш замовник — дизайнер, який радиться з кінцевим споживачем. Тому ми більше орієнтовані на нішу В2В. Бо замовник, який платить нам, — підприємці. Вони працюють з клієнтами, які багато подорожували, бачили найкращі речі і можуть пояснити, що їм подобається. Дизайнер розуміє всі світові тренди і візуалізує їм відповідний проєкт, а ми вже реалізуємо.
З якими викликами ви зіткнулися під час повномасштабної війни?
Ми зупинилися мабуть на місяць. А потім поступово почали збирати команду, яка відновила роботу, почали телефонувати замовникам. В цей період у нас були проблеми зі світлом, але ми її вирішили. Є питання з персоналом, тому що багато громадян мобілізувалися. А зараз я бачу, що стає морально складно. І ми час від часу просто збираємося з хлопцями і спілкуємося взагалі не про роботу, щоб люди почувалися краще.
Кількість замовлень зменшилася?
Чесно? Ні. До війни у нас була певна сезонність. Дуже часто наші замовники підлаштовували плани під якісь великі свята, наприклад, прагнули закінчити все до Нового року. А зараз все настільки змінилося, що немає поняття сезонності.
Що б ви порадили тим, хто хоче увійти в цей бізнес? Скільки доведеться інвестувати?
Інвестувати треба десь $100 тис. Коли ми починали, дуже модним був стиль прованс, його багато замовляли. Він простий у виконанні, не дуже дорогий і не потребує складного обладнання. Але зараз прованс вже ніхто не замовляє.
Сучасний інтер’єр потребує суперточного обладнання. У нас зараз мета — купити декілька верстатів ціною $1,5 млн за одиницю. А в межах $100 тис. можна купити обладнання б/у або взяти його в оренду і найняти співробітників.
Чи є дизайнери, про співпрацю з якими ви мрієте?
Є в Україні одна дизайнерська компанія, з якою хотілося б попрацювати. Також є бажання працювати над індивідуальними проєктами зі світовими дизайнерами.