Facebook Pixel

Політична реклама 2020 на Україні: хто і скільки заплатив Facebook

Під час підготовки до нещодавніх місцевих виборів кандидати витратили рекордні суми на просування в соціальних мережах. Кількість політичної реклами у Facebook у жовтні, як порівняти з вереснем, збільшилася втричі. Про це йдеться в дослідженні Руху «Чесно».

Крім повідомлень на своїх сторінках, політики вдавалися до «чорної» реклами проти конкурентів і розміщували власну рекламу на сторінках із нейтральними назвами. Витрати на це, ймовірно, не потраплять до офіційних звітів.

Наведені дані включають витрати до 25 жовтня 2020 року. Але загальна сума зростатиме через другий тур виборів міських голів.

З початку року й до дня виборів загальна сума витрат усіх сторінок, які Facebook позначає як суспільно-політичні, становить майже 178 млн грн. Для порівняння: це трохи більше за річний бюджет міста Дрогобич, де мешкають 75 тис. осіб.

Соціально-політичну рекламу за цей період поширювали із 4,5 тис. сторінок у Facebook і Instagram.

Левова частка витрат — $5 млн — припадає на два місяці кампанії: вересень і жовтень. Для порівняння: у червні — липні 2019 року під час парламентських виборів на політичну та соціальну рекламу витратили приблизно $2,5 млн. Хоча варто враховувати, що парламентські вибори були позачерговими, і це суттєво вплинуло на стратегії партій та їхнє ресурсне забезпечення.

02-wo1nqha.jpg

Стрімко зростали витрати на сторінках, які рекламували партії. Якщо за перші 6 місяців витрати на поширення реклами з партійних сторінок становили менш як $90 тис., то в жовтні вони перевищили $1,4 млн. Ближче до виборів у мережі з'явилося чимало сторінок, які складно назвати партійними або сторінками політиків, але вони вели кампанії на сотні тисяч доларів.

Очолює список за видатками сторінка «Політична партія «За майбутнє». Її створили в травні 2020 року, а із серпня до жовтня вона витратила майже $170 тис. У рекламу ставили повідомлення про партійців із різних регіонів, а також фрагменти ефірів шоу «Право на владу» каналу «1+1», де гостем був лідер партії Ігор Палиця.

До топ-20 сторінок потрапили одразу чотири сторінки партії «За майбутнє» та її представників. Вони посідають перше, третє, п'яте та тринадцяте місця й сукупно витратили майже $400 тис., що становить майже третину загальної суми витрат усіх 20 сторінок у рейтингу.

Другу позицію в рейтингу займає сторінка «Наш край», яка витратила $166 тис. на рекламні повідомлення. Значний ривок відбувся у вересні — майже $80 тис.

Одразу три сторінки «Слуги народу» та її кандидатів потрапили до списку сторінок, які витрачали найбільше на рекламу в соціальних мережах. Кандидат на посаду мера Києва Ірина Верещук витратила майже $69 тис. Основна партійна сторінка «Слуги народу» та київська сторінка партії витратили $52 тис. і $36 тис. відповідно.

Рейтинг замикає партія «Довіра» зі своєю полтавською сторінкою, яка витратила на поширення повідомлень $31 тис. Партія висунула своїх кандидатів тільки в Полтавській і Тернопільській областях і є єдиною регіональною партією, чия сторінка в соціальних мережах потрапила до топ-20 за витратами.

04.jpg

Додатково. Опитування, яке провела компанія Kwendi Media Audit, показало, що 2021 року реклама в інтернеті обжене телевізійну за швидкістю подорожчання.

Подякувати 🎉