На тлі війни керівниці організацій залишаються обережно оптимістичними. 30% жінок-лідерок в Україні «впевнені» або «дуже впевнені» щодо перспектив зростання світової економіки у найближчі три роки. Трохи більше жінок на керівних посадах (43%) в світі дотримуються такого ж оптимізму та впевнені, що світова економіка зростатиме протягом найближчих трьох років – про це свідчать результати щорічного дослідження KPMG в Україні «Погляд бізнес-лідерок у світі та Україні 2023».
В Україні більшість українських лідерок (67%) демонструють оптимізм та переконані у майбутньому зростанні їхніх організацій, при цьому з них 24% прогнозують зростання доходів організації на рівні від 10% до 20% упродовж наступних трьох років.
Коли опитування лише готувалося, його організатори не очікували, що жінки на керівних позиціях дивитимуться на цю кризу з обережним оптимізмом та будуть переконані у майбутньому зростання їхніх організацій.
«Цифрова трансформація або її окремі елементи, впровадження стратегії ESG та програми, направлені на розвиток напряму IDE (інклюзивність, різноманітність, рівність) – все це, на думку учасниць опитування, може створити нові можливості для жінок у бізнесі на тлі полікризи, якщо ними правильно користуватись», — Олена Макаренко.
Загальні економічні умови
На думку керівниць українських організацій, у 2023 році в Україні найбільшими загрозами для бізнесу є кадровий ризик та політична невизначеність, а також пов'язаний з цим операційний ризик. У світі ризик впливу економічних факторів, таких як рецесія та інфляція, визначаються жінками-лідерками, як першорядна та найбільша загроза для зростання світових організацій. Керівниці компаній у світі визначили рейтинг ризиків для компаній таким чином, що до трійки викликів також увійшли кадровий ризик, політична невизначеність, регуляторний ризик та кіберризик.
Технології та готовність інвестувати в людей
Для вирішення наслідків війни компанії все частіше впроваджують технології. 80% жінок-лідерок в Україні та 75% світових жінок-лідерок погоджуються, що потрібно швидше переорієнтовувати інвестиції на цифрові можливості. При цьому більшість жінок на керівних посадах в Україні (83%) та жінок-лідерок у світі (74%) вважають, що розвиток технологічних навичок і здібностей працівників опановувати технології важливіший за придбання технологій.
Більше половини (61%) українських бізнес-лідерок не планують змінювати шлях цифрової трансформації своїх організацій. У світі ситуація схожа – 68% жінок-лідерок не планують скорочувати або зупиняти стратегії цифрової трансформації.
Екологічне, соціальне та корпоративне управління (ESG) і гендерний баланс
63% жінок-лідерок в Україні кажуть, що відчувають значний запит з боку зацікавлених сторін на підвищення рівня звітності та прозорості з питань ESG. У світі 67% жінок-лідерок погоджуються з цим твердженням. Проте лише 33% жінок на керівних посадах в Україні погоджується з тим, що програми ESG покращують фінансові показники. У світі з цим погоджуються 48% жінок-лідерок.
З перших днів повномасштабної війни компанії в Україні зосередились на людях – головному капіталу будь-якої організації. 53% жінок-лідерок в Україні продовжать фокусувати свою увагу на соціальній складовій ESG упродовж наступних трьох років, інші 30% зосередять увагу на корпоративному управлінні (G).
Окремою нагальною темою для керівниць компаній залишається питання інклюзивності, різноманітності та рівності (IDE). На думку 40% українських лідерок, за останні три роки прогрес у сфері різноманітності та інклюзивності сповільнився. Питання гендерної рівності, як один з найбільш актуальних IDE-викликів у всьому світі, в Україні має глибоке коріння. Воно набуває особливого змісту в часи війни, коли на жінок лягає більша відповідальність за забезпечення функціонування економіки країни. 70% жінок-лідерок в Україні і 75% у світі вбачають шлях задоволення амбіцій щодо зростання через досягнення гендерної рівності в командах.
Трохи більше половини опитаних українських лідерок (53%) оптимістично налаштовані щодо вирівнювання гендерного балансу в управлінні і вважають, що це може статися впродовж наступних 10 років. Відповідаючи на питання про заміщення посади лідерки у разі її просування чи переходу в іншу компанію, 41% керівниць в Україні заявили, що їх місце має посісти саме жінка. Щодо наступників-чоловіків, в Україні цю думку підтримали 14% жінок-лідерок.