Виділення Україні $1,3 млрд чергового траншу кредиту МВФ може затягнутися. Серед ймовірних причин цього – скасування кримінальної відповідальності за незаконне збагачення, неясність позиції президента Володимира Зеленського за раніше досягнутими домовленостями про ціну на газ, про незалежність Нацбанку та про ситуацію навколо Приватбанку. Такої думки припускаються співрозмовники агентства «Українські Новини».
«Зараз необхідно, щоб у кредитора було чітке розуміння, яку позицію займає новий президент», — пояснив співрозмовник, що представляє команду нового глави держави.
До того ж, ситуацію з продовженням фінансування ускладнила і заява прем’єр-міністра Володимира Гройсмана про відставку. У цьому випадку обов’язки глави уряду повинні бути передані першому віце-прем’єру Степану Кубіву. Однак МВФ не практикує виділення коштів країнам, коли члени уряду фактично знаходяться у стані виконуючого обов’язків.
Але навіть якщо б Гройсман не вирішив піти, процес виділення траншу все-таки залишався б неможливим, впевнені співрозмовники агентства, знайомі з ситуацією. І це не дивлячись на виконання майже шести зобов’язань взятих на себе Україною — до травня виконані практично всі, крім прийняття закону про спліт (розділення функцій Нацкомфінпослуг між Нацбанком та Нацкомісією з цінних паперів та фондового ринку). Терміни його прийняття можуть бути перенесені, пише агентство.
Ще одна причина відмови у транші — скасування Конституційним судом кримінальної відповідальності чиновників за незаконне збагачення. Її суд скасував на початку 2019 року — це викликало обурення у МВФ, оскільки було умовою виділення кредитів ще за програмою EFF 2015 року.
Ця стаття одночасно повинна була відповідати домовленостям з фондом та нормам Конституції, зазначав представник МВФ в Україні Йоста Люнгман. У команді президента кажуть, що законопроект про повернення до КК цієї норми вже практично готовий і буде поданий у Раду як невідкладний. Однак в МВФ чекають прийняття рішення, а не підготовки проекту.
«Якщо цю статтю не повернути до Кримінального кодексу, то можна буде вважати, що відносини з МВФ відкотилися до початкової точки. Можна вважати, що робота просто зупинена», — зазначив співрозмовник агентства, що представляє одну з міжнародних фінансових організацій.
Ймовірно, що підсумком роботи місії стане висновок про прогрес у виконанні умов програми. А ось перегляд меморандуму і виділення чергового траншу може затягнутися до обрання нового скликання Верховної Ради і та до формування нового уряду, вважають співрозмовники агентства з уряду, які беруть участь в переговорах.
При цьому, в команді Зеленського вже заявили про можливість почати нову програму з Фондом, якщо не вдасться продовжити роботу за поточною. Але це стане можливим тільки після позачергових парламентських виборів, уточнив радник президента з макроекономічної політики Олег Устенко.
Втім, запас часу в України наразі ще є. Черговий пік виплат за зовнішніми боргами припадає на вересень — потрібно буде віддати понад $2 млрд. У резервах Нацбанку достатньо коштів для безболісного покриття боргів, а уряд може вийти на зовнішні ринки запозичень. Якщо вдасться залучити кошти за прийнятною ціною, то на зовнішній ринок може вийти і «Нафтогаз» – для залучення коштів на закупівлю газу. «Доцільність виходу з єврооблігаціями ми визначимо лише до вересня», — заявив 16 травня глава НАКу Андрій Коболєв.