Facebook Pixel

У НБУ пояснили причини стрімкого зростання цін у 2021 році

У НБУ пояснили причини зростання цін. Фото: bank.gov.ua

У НБУ пояснили причини зростання цін. Фото: bank.gov.ua

Прискорення інфляції у 2021 році зумовлене розривом глобальних логістичних ланцюжків постачань, пов'язаних із карантинними обмеженнями, та стало загальносвітовою тенденцією.

«Це, зокрема, призвело до подорожчання енергоносіїв, сировини та комплектовання. Додатковий тиск на ціни також спричиняло посилення заходів боротьби з викидами шкідливих речовин. Відповідні глобальні фактори впливали і на прискорення інфляції в Україні», — ідеться в повідомленні НБУ.

Зовнішній інфляційний тиск посилився внаслідок подорожчання енергоносіїв.

Telegram Logo

Внутрішні причини зростання цін

Підвищення цін також стимулювали і внутрішні причини, характерні для України. Це стійкий споживчий попит і збільшення виробничих витрат.

У 2021 році базова інфляція зросла до 7,9% із 4,5% у 2020 році. Оброблені продовольчі товари протягом року подорожчали на 13%. Фактична споживча інфляція у грудні 2021 року залишалася вищою за прогноз, проте річна інфляція (грудень 2021-го до грудня 2020-го) сповільнилася до 10%.

У зв'язку з цим у НБУ зазначають, що пік інфляції в Україні пройдено у вересні 2021 року, а з жовтня 2021 року вона поступово сповільнюється.

Зниження темпів зростання споживчих цін зумовлене зміцненням гривні протягом більшої частини року, рекордним урожаєм, адміністративним обмеженням тарифів на житлово-комунальні послуги для населення, а також збільшенням облікової ставки НБУ.

Зростання цін на послуги та непродовольчі товари

Збільшення виробничих витрат, зокрема на енергію, підтримувало подорожчання борошняних виробів, молочної та м'ясної продукції. Але під впливом нарощування перероблення нового врожаю соняшнику очікувано знизилися темпи зростання цін на олію, майонез і маргарин.

Вартість послуг за підсумками 2021 року зросла на 10,4% через посилення тиску виробничих витрат і пожвавлення споживчого попиту. Більш високими темпами підвищувалися ціни на послуги закладів швидкого харчування, кафе, кінотеатрів, хімчистки, перукарень та на діагностичні медичні послуги. Дорожчали і послуги зі страхування особистого транспорту та пакетні тури.

Ціни на непродовольчі товари протягом року зросли на 0,5%. З одного боку, подорожчала побутова техніка, засоби особистого догляду, предмети домашнього побуту та товари для утримання житла.

У НБУ це зростання пояснюють впливом сталого попиту, підвищенням собівартості та порушенням ланцюгів постачань. Зміцнення гривні у 2021 році стримувало збільшення цін за цією складовою. Зокрема, під впливом цього чинника надалі дешевшали одяг і взуття.

Зростання цін на продукти харчування

У грудні 2021 року помірніше дорожчали яйця та цукор. Прискорилося падіння цін на яблука, цитрусові, помідори та огірки. Знижувалися і ціни на картоплю. Проте стрімко подорожчали овочі борщового набору. Також тривало прискорення зростання цін на молоко, свинину, яловичину та сало з огляду на несприятливу ситуацію у тваринництві та збільшення виробничих витрат. Останній чинник на тлі більш слабких світових урожаїв у 2020 році та врожаїв в окремих країнах у 2021 році зумовив подорожчання круп.

Зростання адміністративно регульованих цін

Адміністративно регульовані ціни у 2021 році підвищилися на 13,6%. У грудні 2021 року темпи зростання адміністративно регульованих цін майже не змінилися щодо попереднього місяця.

Подорожчання транспортних послуг компенсувалося подальшим уповільненням підвищення цін на природний газ і комунальні послуги, зокрема, через дію річних тарифів на газ і збереження незмінними тарифів на низку інших житлово-комунальних послуг для домогосподарств на опалювальний період.

Зростання вартості палива за підсумками року становило 26,5%. Стримувальний вплив на ціни і надалі зумовлювали ефекти від запровадження державного регулювання на ринку палива з травня 2021 року.

Загалом інфляція досягла піку восени 2021 року, вважає регулятор, і почала знижуватися, проте не так швидко, як того хотіли в НБУ.

Національний банк продовжуватиме дотримуватися режиму інфляційного таргетування за метою на рівні 5% +/-1%.

Коментарі

Всі новини