Санкції проти Порошенка і громадян України: яку правову колізію знайшли юристи

Зазвичай санкції застосовуються до ворожої держави та іноземних громадян. Але в Україні є чимало прецедентів санкціонування українців, як-от останній гучний кейс про санкції проти Порошенка, відомого політика і бізнесмена, п’ятого президента України та низки бізнесменів. Доцільність обмежень Зеленський пояснює тим, що ці особи виводять кошти з нашої держави. The Page з’ясовує у юристів, чи є законні підстави для введення санкцій РНБО саме проти осіб з українським громадянством.

Кого в Україні можна санкціонувати за законом

Закон України визначає наступний перелік осіб, до яких можуть застосовуватися санкції:

  • іноземна держава;
  • іноземна юридична особа;
  • юридична особа, яка перебуває під контролем іноземної юридичної особи чи фізичної особи-нерезидента;
  • іноземець;
  • особа без громадянства;
  • суб’єкти, які здійснюють терористичну діяльність.

Юлія Кузнець, адвокатка практики санкційного права юридичної фірми VB Partners, підкреслює, що громадян України свідомо виключили з вищезгаданого переліку в ході розгляду законопроєкту «Про санкції». Це, на думку співрозмовниці The Page, демонструє однозначну волю законодавця, спрямовану на неможливість застосування санкцій до громадян України. Виняток становить тероризм, адже тільки цей пункт не уточнює виключно іноземну приналежність.

«Тобто як окремі суб'єкти застосування санкцій громадяни України в законі не зазначаються. Але і не уточнюється, що певні суб’єкти мають бути виключно нерезидентами. Така колізія дає підстави застосовувати санкції і проти громадян України», – підсумовує Дар’я Лялюк, юристка судової практики юридичної компанії «Ріяко і партнери».

Хоча закон «Про санкції» в Україні прийняли в 2014 році у відповідь на анексію Криму і війну на Донбасі, саме за часів президентства Володимира Зеленського з’явилися прецеденти санкціонування українських громадян.

«Неможливість застосування санкцій до громадян України видається логічною. Санкції – це інструмент, спрямований проти осіб, до яких не може «дотягнутись» правоохоронна система України. На жаль, в Україні законодавства про санкції в цій частині не дотримуються. Адже з 2021 року ми спостерігаємо систематичне застосування санкцій до громадян України, які живуть і працюють в Україні», – зазначає Юлія Кузнець.

Застосування санкцій РНБО проти громадян України – суперечлива практика. Фото: Depositphotos

Яка позиція Верховного Суду про застосування санкцій РНБО до громадян України

Між тим, Дар’я Лялюк уточнює, що з точки зору Верховного Суду застосування санкцій до громадян України не є порушенням законодавства.

«Верховний Суд, на жаль, також по-своєму тлумачить закон про санкції. На переконання окремих суддів, таке формулювання підстав для застосування санкцій, як «дії інших суб’єктів, які створюють реальні та/або потенційні загрози національним інтересам тощо», дозволяє застосування санкцій до громадян України за відсутності факту здійснення терористичної діяльності. Очевидно, що розширення однієї норми «суб’єкти застосування санкцій» за рахунок іншої – «підстави застосування санкцій» є недопустимим», – уточнює Юлія Кузнець.

В законі України «Про боротьбу з тероризмом» є наступне визначення терористичної діяльності:

  • організація, планування, підготовка та реалізацію терактів;
  • підбурювання до вчинення терактів;
  • вербування, озброєння, фінансування чи інше сприяння тероризму;
  • створення терористичних груп та організацій, участь у їх діяльності;
  • залучення осіб до вчинення терористичних актів.

Тобто перелік доволі чіткий і вичерпний. А щодо начебто гіпотетичної загрози національним інтересам, вочевидь, можна покладатися на оціночні твердження. Тому і з’являються суперечливі рішення про санкції, які збурюють суспільство.

Читати на The Page