29 жовтня 2024 року оприлюднив результати проєкту «Найкращі роботодавці України 2024». В ході ініціативи видання отримало 53 анкети від компаній з різних секторів економіки, що відкриває цікаву можливість побачити ситуацію у сфері зайнятості зсередини. Учасники HR-журі, які взяли участь в оцінюванні кейсів роботодавців, діляться головними висновками.
Про які головні тренди ринку праці розповідають кейси учасників проєкту Найкращі роботодавці України 2024
запитав учасників експертного журі: які головні тенденції сфери зайнятості віддзеркалюють анкети роботодавців?
Від підвищення зарплат до ментального добробуту
У відповідь Тетяна Пашкіна, незалежна HR-експертка, називає наступні топ-3 тренди:
- роботодавці у питаннях перегляду зарплати починають діяти на випередження, а не намагаються наздогнати потяг, який вже пішов;
- компанії почали розуміти, що працівники мають обмежений емоційний ресурс, тому переважна більшість кейсів включає приклади психологічної підтримки працівників;
- незважаючи, що більшість ветеранів ще воює, компанії активно готуються до їх повернення.
Уточнимо, лише 6% опитаних компаній повідомили, що за останній рік середня зарплата їх лінійного персоналу не змінилася або знизилася. Адже левова частка опитаних роботодавців так чи інакше підвищила рівень оплати праці. Зокрема, 53% компаній підняли зарплати на 10-20%.
«Більшість проєктів і програм – про роботу з ветеранами і добробут співробітників. Це дві основні теми цього року: бути компанією, яка варта стати частиною життя», – підсумовує Наталія Слинько, засновниця та CEO консалтингової компанії Talent Match.
Тим часом Домініка Іванова-Бекар, засновниця консалтингової компанії Bekar Consulting, виділяє такі головні напрями HR-політики опитаних компаній:
- well-being програми, які спрямовані на підтримку ментального, фізичного та психологічного здоров’я персоналу;
- програми підтримки мобілізованих працівників, які включають як фінансовий аспект, так і роботу з емоційно-психологічним станом команди;
- програми адаптації та реінтеграції ветеранів;
- впровадження штучного інтелекту (АІ) в операційні процеси.
Щодо останнього тренду прикладом є кейс IT-компанії Intellias, де на базі технологій АІ створили IntelliAssistant, що працює без відпусток та вихідних. «Так само як і наша команда, він дотримується людяного підходу: запитує колег про їхній статус та безпеку після ракетних обстрілів, пропонує опції для кар’єрного зростання, відповідає на питання», – розповідають в Intellias у своєму кейсі.
Вільний графік роботи і безпечні офіси
Своєю чергою Катерина Скибська, CEO рекрутингової компанії DOPOMOGA Ukraine, відзначає такі актуальні напрямки HR-політики:
- утримання персоналу;
- щорічне підвищення зарплат;
- піклування про ветеранів, військовослужбовців-співробітників, родини співробітників;
- безпечні умови роботи;
- гібридний формат зайнятості.
Показово, що лише кілька компаній-учасниць відповіли, що у них персонал працює переважно в офісі. Адже більшість опитаних так чи інакше впроваджують вільний графік і віддалену роботу. Тим не менш, в офісах роботодавці намагаються створити умови для безперебійної роботи під час відключень електроенергії і облаштовують бомбосховища.
Наприклад, більша частина колективу компанії YouControl працює дистанційно. При цьому в офісі компанії створили умови для безперервної роботи під час відключень електроенергії і можливості для повноцінного проживання: забезпечили потужний генератор, старлінк, акумулятори, запаси води та їжі для співробітників і їхніх родин.
Підготовка до повернення ветеранів, підтримка мобілізованих
Злата Тягунова, кар’єрна та HR-консультантка, виділяє у кейсах номінантів такі ключові тренди ринку праці:
- підготовка колективів та робочих місць до повернення ветеранів та ветеранок;
- підтримка (фінансова, юридична тощо) мобілізованих співробітників та їхніх родин;
- розвиток програм з підтримки ментального здоров’я співробітників та їхніх сімей;
- навчання співробітників як професійним, так і «м’яким» навичкам.
«Мені шкода, що досі є компанії, яким вдається удавати, що війна десь далеко. Тому дивно чути про корпоративну кухню, англійську та кімнату для песиків, і нічого про опікування військовослужбовцями, волонтерство та участь в нашій перемозі», – додає Катерина Скибська.
Тим не менш, за оцінкою експертки, близько 70% компаній продемонстрували відповідальний підхід, розуміння, готовність реагувати на зміни і небайдужість до ситуації в країні.
Як змінюється ставлення роботодавців до співробітників
Далі запитав учасників HR-журі, як змінюється ставлення роботодавців до працівників виходячи з кейсів проєкту «Найкращі роботодавці України 2024»?
«Ситуація неоднозначна: навіть в межах одного сегменту різні компанії демонструють різний рівень підтримки працівників, – відповідає Тетяна Пашкіна. – Але можна констатувати, що тепер не всі ІТ-компанії лідирують у питаннях підтримки працівників, а стосовно матеріального забезпечення іноді демонструють дуже скромні показники. Однозначно позитивним є факт, що роботодавці намагаються докладати багато різноманітних зусиль, аби підтримати різні цільові аудиторії працівників та членів їхніх сімей».
Отже, Пашкіна доходить висновку, що попри різний розмір, сегмент ринку, підходи та корпоративну культуру, учасники проєкту в більшості надали багато цікавих, щирих та яскравих кейсів.
На думку Катерини Скибської, CEO рекрутингової компанії DOPOMOGA Ukraine, кейси компаній, що взяли участь у проєкті , демонструють зміни на краще, бо основою відносин між роботодавцем та працівником стають взаємодія, партнерство, безпека, піклування.
«Основна тенденція, яку ілюструють кейси учасників – людиноцентричність, турбота про емоційно-психологічний стан команди та створення для співробітників безпечних робочих умов, – продовжує Домініка Іванова-Бекар. – Низка кейсів учасників проєкту дійсно демонструє кращі практики на ринку праці, на які варто рівнятися. Особливо, що стосується підтримки мобілізованих працівників та їхніх родин, адаптації ветеранів та програм турботи про емоційний та психологічний стан команди».
Отже, виходячи з кейсів учасників проєкту, українські роботодавці стають більш людяними. Проте виникає питання, чи стосується це ринку праці загалом? Опитані експерти свідчать, що поки ситуація неоднорідна. Тому Домініка Іванова-Бекар поділяє роботодавців на три категорії:
- системно впроваджують найкращі HR-практики з підтримки персоналу та КСВ (корпоративної соціальної відповідальності);
- роблять це ситуативно, точково, але в силу певних обмежень (найчастіше економічного характеру) не мають можливості впровадити на постійній основі;
- не вважають за потрібне витрачати ресурси компанії на такі ініціативи.
Оскільки в Україні через мобілізацію і міграцію громадян у сфері зайнятості панує ринок кандидата, за найкращі компанії співробітники можуть проголосувати ногами. Тому бізнесу варто придивитися до кейсів учасників проєкту «Найкращі роботодавці України 2024» й спиратися на їхній досвід.