З року в рік вступники масово штурмують найпопулярніші освітні програми — право, менеджмент, маркетинг. Тим часом інші професії залишаються поза увагою попри цікаві кар’єрні перспективи. The Page розповідає про приховані можливості для вступу на бюджет на освітні програми, не популярні з-поміж абітурієнтів, але мають попит на ринку праці.
Яких фахівців потребуватиме Україна найближчими роками
«Варто дивитися на спеціальності, які користуються особливою підтримкою від держави, — радить Аліна Полівода, менеджерка зовнішніх комунікацій Education.ua. По-перше, на ці спеціальності діяла спрощена процедура вступу, по-друге, держава визнає їх потрібними та корисними у відбудові країни. Тому потенційно спеціалісти в цих галузях мають перспективи легшого працевлаштування».
Співрозмовниця The Page уточнює, що йдеться про спеціальності в таких галузях:
- освіта та педагогіка;
- природничі науки;
- математика та статистика;
- механічна інженерія;
- електрична інженерія;
- хімічна інженерія та біоінженерія:
- електроніка, автоматизація та електронні комунікації;
- виробництво та технології;
- архітектура та будівництво;
- аграрні науки та продовольство;
- воєнні науки, національна безпека, безпека державного кордону;
- цивільна безпека;
- транспорт.
Держава вважає хімічну інженерію та біоінженерію перспективною спеціальністтю. Фото: Depositphotos
Палівода додає, що вже на етапі подання заяв до внз у 2023 році уряд збільшив кількість бюджетних місць на такі спеціальності:
- інженерно-технічні та робітничі;
- терапія та реабілітація;
- соціальна робота;
- психологія та медична психологія.
«Тобто, за оцінкою Мінекономіки України, ринок праці потребуватиме в майбутньому саме цих спеціалістів. Та зазвичай ці спеціальності не входять до рейтингу лідерів з-поміж вступників», — коментує Аліна Полівода.
На думку Ольги Скотар, регіональної директорки DOPOMOGA GROUP, недооціненими й непопулярними з-поміж вступників попри цікаві кар’єрні перспективи є професії інженера, біолога, технолога, викладача, бо саме вони зараз вважаються рідкісними спеціалістами, які необхідні на виробництві, у фармацевтичних компаніях і навчальних закладах.
На які перспективні освітні програми найлегше вступити на бюджет
За підрахунками The Page під час вступної компанії — 2023 найбажанішими у вступників були такі спеціальності:
- комп'ютерні науки: 43 436 заяв від вступників;
- філологія: 40 734;
- право: 40 341;
- психологія: 35 747;
- менеджмент: 34 912.
Джерело: аналіз і підрахунки The Page на основі даних vstup.edbo.gov.ua. Інформація не є офіційною статистикою
Конкуренція з-поміж охочих здобути освіту за цими напрямами була доволі високою, і мінімальний прохідний бал на бюджет перевищував 150. Наприклад, на актуальну й популярну з-поміж вступників психологію середній мінімальний бал для рекомендованих на бюджет досягнув 180. Тим, хто не подолав цей бар’єр, доведеться сплачувати чималі кошти за контракт.
Проте з-поміж згаданих вище перспективних для держави спеціальностей тільки психологія й архітектура відрізнялися високим прохідним балом. Адже інші перелічені професії не мають великого попиту серед вступників. Зокрема, на освітню програму «Соціальна робота» середній мінімальний бал рекомендованих на бюджет у 2023 році складає 142, на терапію та реабілітацію — 152. Ба більше, на бюджетні місця багатьох освітніх програм, перспективних з погляду держави, можна було потрапити навіть тим, хто набрав менш як 140 балів.
В Україні відчувається велика потреба в інженерно-технічних спеціалистах. Фото: Deposiphotos
На які спеціальності було найлегше поступити на бюджет у 2023 році
Джерело: аналіз і підрахунки The Page на основі даних vstup.edbo.gov.ua. Інформація не є офіційною статистикою.
Навряд чи ситуація з вподобаннями вступників зміниться за рік. І, вочевидь, під час вступної кампанії 2024 року відкриються аналогічні можливості пройти на бюджетні місця з порівняно невисоким балом. Варто зауважити, що попри легкий вступ навчання на деяких технічних спеціальностях може виявитися доволі складним, а якщо в шкільній освіті були пробіли — потребуватиме додаткових зусиль для засвоєння матеріалу.