Facebook Pixel

Коли електромобілі стануть дешевшими за автомобілі

У 2020-му продаж автомобілів із нульовим вихлопом зріс у всьому світі на 43%. Насамперед за рахунок різкого здешевлення самих електромобілів.

Минулоріч в Європі продали понад 1,4 млн нових електромобілів, що на 137% більше, ніж роком раніше. Разом з тим у більшості країн Старого Світу їхня ринкова частка не перевищує 5%. Що заважає глобальному зростанню популярності електрокарів?

По-перше, висока ціна на акумулятори, що робить «електрички» істотно дорожчими за автомобілі порівнянного класу. Саме тому на українському ринку понад 90% продажів припадає на вторинну техніку, передусім на імпортовані з США Nissan Leaf. Нові електромобілі для більшості українців не за кишенею.

Таблиця: Федерація автопрому України

Таблиця: Федерація автопрому України

Статистика реєстрацій електромобілів в Україні за останні 10 років

Річна динаміка продажів електромобілів на нашому ринку здатна здивувати хіба що стабільністю — 7186 електромобілів у 2020-му проти 7181 роком раніше. Хоча офіційно Nissan на нашому ринку «електрички» не продає, а Tesla взагалі не має офіційного представництва, батарейним авто двох цих брендів належить майже 60% ринку.

Друга причина — недостатньо розвинена зарядна інфраструктура. Чисто статистично Україна тут виглядає непогано, особливо на тлі сусідів. Наприклад, у порівнянні з Польщею у нас у 6,8 рази більше зарядних станцій, на кожну з яких припадає п'ять електрокарів. Але при цьому в Україні поширені самі малопотужні зарядки, на яких «до повного» потрібно заряджатися 7-10 годин навіть самим сучасним електромобілям. У той час як в Європі вважають за краще вкладатися саме в суперчарджери. Причому зайняті розвитком мереж самі виробники. Всі вони, від Renault і аж до Mercedes, об'єднані в ті чи інші альянси зі створення надпотужних зарядних станцій на кшталт проєкту IONITY.

Таблиця: EV-UA

Таблиця: EV-UA

Третя причина — обмежений запас руху на одній зарядці та повільний процес зарядки. В новини про те, що ось-ось почнеться випуск диво-батарей, автономність яких буде на рівні 700-1000 км або які будуть заряджатися не довше, ніж заливається бак бензину, вже ніхто не вірить — надто багато їх було за останні 10 років.

І тільки зараз стався суттєвий крок — The Guardian повідомляє про запуск виробництва літій-іонних акумуляторів, здатних за 5 хвилин забезпечити зарядку на 322 км. Плюс ми стоїмо на порозі іншого технологічного прориву — початку виробництва твердотільних тягових батарей і безконтактних магнітно-резонансних зарядних пристроїв. А пряму відповідність між зниженням вартості батарей і зростанням продажів електромобілів у світі легко простежити на прикладі статистики продажів останніх 10 років.

Скільки коштує акумулятор до електромобіля?

Обвал цін на акумулятори, за прогнозом консалтингової компанії Bloomberg New Energy Finance, завдяки зниженню цін на тягові батареї, прайс-листи електромобілів і автомобілів зрівняються буквально через кілька років. Еколог Тім Лентон, директор Інституту глобальних систем, говорить про 2024-2025 рр. Їхні висновки базуються на динаміці падіння цін на акумулятори, яка виявилася стрімкіше, ніж навіть найоптимістичніші прогнози.

Якщо 10 років тому тяговий акумулятор одного з найдешевших і малопотужних (30 кВт / год) електромобілів коштував $30 тис., то зараз його ціна зменшилася до $ 4,1 тис. А значить, у самому найближчому майбутньому буде покладено край суперечкам про економічну обгрунтованість придбання електрокарів. На думку бюро McKinsey, одного з найавторитетніших фахівців у стратегічному управлінні, вже в найближчі п'ять років електромобілі стануть «найбільш економічним вибором у багатьох частинах світу». Адже покупка електромобілів часто супроводжується установкою сонячних панелей і вітрогенераторів, що дозволяє не просто заряджати електромобіль енергією з поновлюваних джерел, а й продавати її надлишки. За прогнозами IEA (Sustainable Development Scenario 2030), через 10 років кількість електромобілів тільки в Китаї, США й ЄС досягне 250 мільйонів.

Чому Норвегія попереду планети всієї

Першою державою, де електромобільне майбутнє вже настало, є Норвегія. Ще в 2019-му ціна середньостатистичного електромобіля там була на 0,3% дешевше, ніж бензинового, а ринкова частка «електричок» склала 48%. Звичайно, справа не тільки в екологічній свідомості скандинавів, а й в істотних субсидіях і податкових пільгах, що надаються своїм громадянам урядовими структурами.

«Державні субсидії та податкові пільги вже допомогли знизити вартість електромобілів у деяких країнах, — коментує ситуацію Джеймс Фріт, глава «енергетичного» відділу Bloomberg New Energy Finance. — Але ключовим буде момент, коли електромобілі стануть дешевшими без субсидій. Це буде виразно критичною точкою, після якої ми дійсно спостерігатимемо масове поширення електромобілів і захоплення ними ринку».

Так, за підсумками минулого року частка ринку електромобілів у Північній Європі зросла до 54%, хоча, нагадаю, в більшості країн Старого Світу вона не перевищує і 5%. Такий результат багаторічних ініціатив влади Норвегії, Швеції, Фінляндії та Данії, які продовжують закладати в держбюджети витрати на подібні ініціативи. Всього ж у минулому році, разом із владою Китаю, США, Німеччини, Туреччини, Франції, Великої Британії, Польщі тощо, в розвиток екологічного транспорту було інвестовано понад $ 58 млрд. Щодо ініціатив українського уряду в цьому напрямку редакції The Page нічого не відомо.

Таблиця: EV-UA

Таблиця: EV-UA


Таблиця: Федерація автопрому України/EV-UA

Таблиця: Федерація автопрому України/EV-UA

Електромобільна інфраструктура України


Подякувати 🎉