Facebook Pixel

Alibaba і сорок розробників: найцікавіші електромобілі січня

Перший місяць 2021 року ще не закінчився, а кількість новинок електрокарів просто зашкалює. Чому всі гіганти китайської IT-індустрії кинулися виготовляти електромобілі.

Найбільше новин приходить із Китаю, який остаточно оговтався після локдауну. Влада країни, вивівши автомобільну галузь у світові лідери з випуску та продажу автомобілів, прагне зробити те саме й з електромобілями. До 2025 року частка транспорту з нульовим вихлопом у КНР має скласти щонайменше 20% усіх продажів. Для порівняння: наразі зі «щорічних» 25,3 млн нових автомобілів частка останніх — трохи менше за мільйон.

З іншого боку, попит на батарейні авто в Піднебесній зростає як ніде й ніколи. І з кожним роком збільшуватиметься в геометричній прогресії, оскільки самі технології прогресують зі швидкістю світла. Одна з причин — активна співпраця автовиробників із компаніями, на перший погляд, далекими від автомобільного ринку.

Для чого автовиробники кооперуються з IT-гігантами

Йдеться про лідерів IT-технологій, які прагнуть ефективніше використовувати наявну інфраструктуру та свої напрацювання у сферах штучного інтелекту, хмарних обчислень, мультимедійних систем, диспетчеризації, планування маршрутів, акумуляторних технологій тощо.

Так, гігант онлайн-торгівлі Alibaba одночасно інвестує в компанію Xpeng, яка першою з китайських вийшла на ринок ЄС, і в преміальний суббренд IM. Агрегатор DIDI, що відпочкувався від «алібаби», у кооперації з BYD випускає седани, що мають найбільший попит у службах таксі, прокаті та каршерингу. Третій за розмірами пошуковик світу Baidu, що займається за підтримки уряду КНР безпілотними технологіями, збирається будувати транспортні засоби на електротязі спільно із Geely. У тому ж напрямку працює й головний ігровий гігант країни Tencent. Foxconn, що збирає телефони, планшети, ноутбуки та комп'ютери для Apple й низки інших брендів, конструює спільно з Byton електромобілі майбутнього плюс пропонує свою «еталонну» платформу для створення безпілотних електромобілів усім охочим. Одним з яких уже став той самий Geely.

Фото: Intelligence in Motion

Фото: Intelligence in Motion

SAIC IM1: автопілот третього рівня автономності та адаптивне шасі

Порівняно простий спосіб підвищити котирування акцій — оголосити про випуск чергового «вбивці Tesla». До того ж цього не цураються навіть далекі від автомобільного ринку IT-компанії. Але зазвичай далі макета або концепту, що їздить зі швидкістю черепахи, діло не йде. А от за гігантами на кшталт Alibaba автомобільні компанії в буквальному сенсі полюють. Адже, крім фінансових ресурсів, у них є архідорогі ноу-хау, які стануть у пригоді під час розроблення безпілотних систем управління. Тому фіт гіганта онлайн-торгівлі з автомобільним концерном SAIC (у нас продавалися його малолітражки MG і фургони Maxus) тягне у сфері електрокарів на угоду століття.

Першим під брендом IM (Intelligence in Motion) представлений седан, який розроблений із допомогою формульної стайні Williams. Зрозуміло, насправді йдеться про підрозділ Williams Advanced Engineering, що займається розробленням електромоторного ліверу (мотори, батареї, рекуператори, контролери, трансмісії) та налаштуванням шасі. От тільки WAE давно є самостійним підрядником. Але в будь-якому разі китайський аналог «Тесли» виглядає більш просунутим: у нього два мотори із сумарною віддачею 544 к.с. і 700 Нм, повнопривідна трансмісія плюс шасі з адаптивними амортизаторами. На вибір — акумулятори на 93 або 115 кВт∙год, до того ж у другому випадку запас ходу складе 870 км проти 647 кілометрів у найдалекобійнішої з «тесл» — Model S Long Range Plus.

Фото: Intelligence in Motion

Фото: Intelligence in Motion

SAIC IM2: високошвидкісна бездротова зарядка та навігаційні підказки на дорозі

Паралельно IM готує до випуску середньорозмірний кросовер із таким самим, як у седана, електричним лівером, родзинка якого — леговані кремнієм літієві акумуляторні елементи. Як порівняти зі звичайним графітом, кремній дає змогу на 30-40% підвищити питому енергію тягової батареї. Принаймні, за запевненням самих розробників. Друга унікальна технологія — високошвидкісна бездротова зарядка потужністю до 11 кВт, що дає змогу за годину поповнити запас ходу на 80 км.

Фото: Intelligence in Motion

Фото: Intelligence in Motion

Головний технологічний внесок із боку Alibaba — автопілот третього рівня автономності, очима й вухами якого є п'ятнадцять камер високого дозволу, п'ять радарів міліметрового діапазону та дюжина ультразвукових датчиків. За оброблення побачених і почутих даних, прокладання маршруту та управління електрокаром відповідає суперкомп'ютер на основі квартету процесорів Nvidia Xavier.

Уже в базовій комплектації в кросовера буде AMOLED-дисплей із діагоналлю 12,8 дюйма і 39-дюймовий дисплей на всю ширину салону, мінікамери замість бічних дзеркал і матричні фари з прожекторами з 5 тисячами світлодіодів, які навчені «малювати» навігаційні підказки прямо на дорожньому полотні.

Фото: Arcfox

Фото: Arcfox

BAIC Arcfox αS: безальтернативний повний привід і три варіанти тягових батарей на вибір

Якщо алібабайний «вбивця Tesla» вийде на стежку війни не раніше, ніж у листопаді, то аналог від компанії Arcfox — уже навесні, а покупці зможуть вибирати один із трьох варіантів батарей. У першому випадку це звичайний електромотор (218 к.с., 360 Нм) на передній осі, у другому — додається ще один, для задніх коліс. Тобто седан автоматично перетворюється на повнопривідний із сумарною віддачею силової установки 435 к.с. і 720 Нм, а запас ходу збільшується з 525 км за циклом NEDC до 603 км. У третьому, найбільш далекобійному варіанті, αS зможе проїхати на одній зарядці вже 708 кілометрів.

Не менш важлива перевага перед IM полягає в тому, що Arcfox випустив уже три електромобілі (сітікар, кросовер і навіть суперкар), які поки що обходяться без відкличних кампаній — усі складнощі розв'язуються дистанційно завдяки апгрейду софту.

З найоригінальніших дизайнерських рішень седана — контролер на підвісному підлокітнику між передніми сидіннями замість консолі або центрального тунелю та «розумна» система α-OS, яка навчена розпізнавати обличчя й підтримує підключення до трьох екранів.

Фото: Nio

Фото: Nio

Nio ET7: передплата та абонплата на акумулятори й понад 1000 км пробігу на одній зарядці

Як порівняти з концерном BAIC, шанхайський бренд — початківець-стартап, що не має ні роду ні племені. Але на ринку електрокарів у них схожі позиції: Nio також продає три моделі, найбільшим попитом з яких користується компакт-кросовер. Новинка знову-таки цілиться в Tesla Model S, пропонуючи більш представницьку й водночас аеродинамічну вивірену (Сх - 0,23 проти 0,24) зовнішність, трохи просторіший салон і цілий набір технологічних кунштюків.

Попри такі самі безрамкові двері її кузов набагато жорсткіший на крутінні (37100 Нм/град. проти 19000 Нм/град.) завдяки широкому застосуванню алюмінію та високоміцних сталей. Крім того, в ET7 пневматична підвіска з адаптивними амортизаторами з розвиненою програмою роботи — спасибі участі в перегонах «електричної» Формули-1.

Ще одна перевага — автопілот NAD третього рівня власної розробки з підсистемами Aquila та Adam. Перша відповідає за сприйняття світу з допомогою фронтального лідару, онлайн-системи ADMS, 11 камер, 12 ультразвукових і 5-міліметрових радарів, пари GPS-приймачів і V2X-передавача для зв'язку з дорожньою інфраструктурою. Зі свого боку мозковий центр Adam (чотири процесори Nvidia Orion SoCs) відповідає за оброблення, систематизацію та аналіз даних, наданих «аквілою», а це колосальні 8 Гб даних на секунду.

Запропонований тільки один рівень оснащення, але такого не пропонує більше ніхто. Салон оздоблений ротангом, сидіння з підігрівом і вентиляцією оббиті наппою, 1000-ватна аудіосистема з 23 динаміками, 10,2-дюймовий приладовий дисплей і 12,8-дюймовий AMOLED-дисплей медіасистеми з анімованим «покемоном» голосового помічника.

За останньою модою седан оснащується електромоторами на обох осях із сумарною віддачею 653 к.с. і 850 Нм. Як і IM, першу «сотню» Nio-седан долає за 3,9 секунди. Не менш оригінально шанхайці підійшли до можливості вибору тягових батарей. Пропонуються одразу три варіанти, що відрізняються місткістю — 70, 100 і 150 кВт∙год.

У базовому виконанні, із запасом ходу 500 км за циклом NEDC, седан оцінений у $69 тис. Проміжна версія (700 км) обійдеться на $9 тис.дорожче. Вартість топової, «найдалекобійнішої» (понад 1000 км) модифікації поки не анонсовано — Nio обіцяє вивести її на ринок тільки наступного року. Крім того, можна замовити ET7 взагалі без акумулятора — тоді його ціна знизиться до $58 тис. Для чого? Для найкращого використання, яке дарують... тарифний план і абонентська передплата, за якої оренда базової батареї коштує $150/місяць, а проміжної — $230. Аналогічна схема поширюється й на автопілот. Зрозуміло, увесь софт закачаний від самого початку, а його активація обійдеться в щомісячні $105.

Фото: Intelligence in Motion

Фото: Intelligence in Motion

Майбутнє виробництва електромобілів

Уже зараз ми бачимо, яким шляхом піде прогрес в електромобільній сфері в найближчому майбутньому. По-перше, відмирає «натуральне господарство» — автомобільні виробники стрімко кооперуються з IT-гігантами, у яких набагато більше досвіду в розробленні софту та обробленні big data-даних. По-друге, на новий виток вийшло розроблення автопілотів третього покоління автономності, які набагато легше подружити з електромобілями, ніж із класичними авто. По-третє, покупці зможуть самі, з огляду на свої потреби, вибирати найдорожчі компоненти — електромотори й тягові батареї. Або взагалі не купувати їх, а брати напрокат завдяки передплаті та абонплаті.

Подякувати 🎉