Facebook Pixel
IT
IT

Розділити не можна зберегти: до чого призведуть антимонопольні претензії до Facebook

Фото: Gerd Altmann/Pixabay

Фото: Gerd Altmann/Pixabay

Нові антимонопольні претензії до Facebook можуть змінити розподіл сил на ринку соціальних мереж. Що, власне, відбувається?


Судові претензії до найбільшої соціальної платформи Facebook, подані минулого тижня, стали результатом тривалого розслідування не тільки діяльності компанії Марка Цукерберга, а й інших Big Tech.

У документі, опублікованому антимонопольним комітетом Конгресу ще на початку жовтня, згадувалося про зловживання ІТ-гігантами своїм монопольним становищем із метою збільшення своєї частки ринку.

Майже через два місяці після публікації перших висновків були зроблені перші реальні кроки для зміни ситуації.

І першим «під роздачу» потрапив Facebook — саме йому доведеться відповідати в суді, зокрема, пояснюючи, чому ця компанія володіє двома популярними соціальними платформами та не менш популярним месенджером.

Судові слухання щодо претензій до Facebook можуть тривати дуже довго, можливо, не один рік. Поки що експерти обережно прогнозують, до чого призведе суд.

Однак більшість впевнені, що рішення, за будь-якого результату — або на користь подавачів позову, або ж на захист Facebook — вплине на технологічний ринок у цілому та на ландшафт ринку соціальних мереж зокрема.

1

Хто судиться з Facebook

Фото: Gerd Altmann/Pixabay

Фото: Gerd Altmann/Pixabay

Федеральна торгова комісія США (FTC) і влада 48 штатів подали позов проти Facebook, звинувачуючи компанію в порушеннях антимонопольного законодавства.

Позивачі вимагають змусити компанію продати Instagram і WhatsApp, зробити продукти компанії доступними для сторонніх розробників без додаткових умов, а також посилити нагляд за майбутніми угодами Facebook, адже компанія перетворилася на монополіста на ринку соцмереж і онлайн-реклами.

Купівля Instagram у 2012 році (за $1 млрд) і WhatsApp в 2014 році (за $19 млрд), на думку позивачів, була нічим іншим, як поглинанням з метою нейтралізації конкурентів.

Що стосується інших виробників, то автори позову стверджують, що Facebook робила доступними основні API (інструменти для розробників) тільки тоді, коли сторонні компанії відмовлялися від створення конкуруючих сервісів.

А для конкурентів компанія відключала доступ до API, наприклад, заблокувавши такий доступ сервісу коротких відео Vine, що належить Twitter.

2

Що відповідає Facebook

У Facebook оцінюють позов як неправильну роботу антимонопольного регулятора та називають його «переглядом історії».

Віцепрезидентка Дженніфер Ньюстед (Jennifer Newstead) підкреслює, що компанія Facebook «активно конкурує з багатьма сервісами всього світу».

Крім того, топменеджерка підкреслює, що свого часу (в 2012 і в 2014 роках) FTC схвалила операцію з поглинання і Instagram, і WhatsApp.

Купівлю останньої вивчала ще й Єврокомісія, яка теж не знайшла жодних порушень в угоді.

3

Facebook-погляд на конкуренцію

Фото: Alexas_Fotos/Pixabay

Фото: Alexas_Fotos/Pixabay

Facebook досить часто купує перспективні стартапи, і те, що регулятори звернули увагу тільки на Instagram і WhatsApp, пояснюється тим, що ці компанії, ймовірно, найбільші серед поглинених нею.

Наприклад, на початку цього року Facebook купила пошукову систему gif-файлів Giphy за $400 млн, це поглинання може збільшити частку соціальної мережі на ринку цифрової реклами.

У 2014 році Facebook провела ще одне успішне поглинання — за більш ніж $2 млрд компанія купила розробника гарнітур віртуальної реальності Oculus.

Хоча поки що Oculus існує як окремий проєкт у структурі Facebook, компанія вже стала фігурантом антимонопольного розслідування, пов'язаного з Oculus, але вже в Німеччині.

Антимонопольні органи цієї країни звинуватили Facebook у порушенні чесної конкуренції через те, що вона змушує власників VR-гарнітур Oculus використовувати в обов'язковому порядку аккаунт у Facebook для авторизації.

QuoteFacebook і Instagram зробили все, щоб знищити Snapchat, який не вдалося купити.

Іншими словами, щоб використовувати шолом віртуальної реальності, потрібно спочатку зареєструватися в соціальній мережі.

У 2013 році Facebook намагалася купити розробника ще одного популярного соціального сервісу — компанію Snapchat за $3 млрд.

А після відмови соцмережа фактично перетворила Instagram на «вбивцю» Snapchat, клонувавши популярну функцію зникаючих повідомлень, відому сьогодні як «сторіз».

Пізніше компанія заборонила в Instagram-профілі додавати посилання на профайли в інших соцмережах, зокрема, в Snapchat и Telegram, причому ця заборона явно згадувалася в призначеній для користувача угоді.

Тоді ж компанія заблокувала пошук за хештегом #snapchat і заборонила відображати будь-який контент зі згадуванням Snapchat на сторінках трендів. Іншими словами, Facebook і Instagram зробили все, щоб знищити конкурента Snapchat, якого не вдалося купити.

4

Instagram і WhatsApp: від автономних компаній до елементу Facebook-verse

Фото: kevberon/Pixabay

Фото: kevberon/Pixabay

При поглинанні Instagram і WhatsApp обидва проєкти спочатку залишалися автономними продуктами. Однак материнська компанія не відмовилася від інтеграції цих сервісів із основною соціальною мережею.

Протести засновників цих проєктів, що залишилися працювати в материнській компанії Facebook, стали відомими після їхнього відходу. Творці Instagram і WhatsApp не тільки залишили компанію, а й публічно висловили свою незгоду з політикою Facebook щодо поглинених нею продуктів.

Наприклад, Брайан Ектон (Brian Acton) у гучному інтерв'ю для Forbes сказав:

Quote«Я продав конфіденційність своїх користувачів на користь великого зиску. Я зробив вибір і пішов на компроміс. І я живу з цим кожен день».

Засновник Instagram Кевін Сістром (Kevin Systrom), зі свого боку, побоювався, що Цукерберг перейде в «режим знищення», якщо він відмовиться від угоди з продажу свого проєкту соціальній мережі.

5

«Передмонопольна» підготовка

Фото: Gerd Altmann/Pixabay

Фото: Gerd Altmann/Pixabay

Розслідування монопольного становища Facebook на ринку соцмереж і онлайн-реклами тривало понад рік. І результати, озвучені в жовтні, що потім вилилися в позов про примусовий продаж Instagram і WhatsApp, навряд чи стали несподіванкою для компанії Марка Цукерберга.

QuoteДодатковим аргументом у риториці Facebook може стати нібито турбота про користувачів.

В усякому разі, протягом 2020 року Facebook активно займався тим, що можна було назвати «передмонопольною» або «передрозслідувальною» підготовкою.

Соціальна мережа зробила кілька важливих анонсів про об'єднання своїх трьох основних продуктів — Facebook, Instagram і WhatsApp, спочатку на рівні технічної інфраструктури, потім — на рівні взаємодії з ними користувачів.

Ще минулого року компанія повідомила про інтеграцію рекламних профайлів користувачів її сервісів в один, що нібито дозволить їй ще краще пропонувати таргетовану рекламу своїм замовникам.

А вже цього року компанія об'єднала месенджери — користувачі Instagram отримали можливість підключити свої повідомлення до Facebook Messenger. Це означає, що повідомлення і в Facebook, і в Instagram можна буде відправляти через один сервіс.

Хоча в компанії підкреслили, що це об'єднання не є обов'язковим, через кілька тижнів після анонса це об'єднання було проведено для власників бізнес-сторінок.

Тоді ж стало відомо, що Facebook тестує «єдиний центр облікових записів» для всіх продуктів, і з'явилися чутки про швидкий можливий перегляд «історій» з Instagram в інтерфейсі Facebook.

Всі ці зміни, що проводяться під маркою боротьби за зручність користувачів, насправді виглядають як підготовка до цьогорічного позову.

Компанія фактично об'єднує три платформи в одну, щоб, у разі найгіршого для неї розвитку подій навколо позову про поділ Facebook, Instagram і WhatsApp, поскаржитися, що зробити це вже, на жаль, неможливо, адже, на жаль, це вже єдиний продукт, з єдиною технічною інфраструктурою, профайлами, месенджерами тощо.

Ба більше, додатковим аргументом у риториці Facebook може стати нібито турбота про користувачів, яким уже зручно та звично користуватися триєдиним продуктом.

6

Чи може триєдиний Facebook знову перетворитися на три окремі проєкти

Більшість експертів ринку впевнені, що навряд чи результатом цього судового позову стане поділ Facebook.

Кейсі Ньютон (Casey Newton), автор однієї з найпопулярніших технологічних розсилок The Platformer, упевнений, що уряд, найімовірніше, зазнає невдачі у своїй спробі зруйнувати Facebook.

Але я думаю, що владі вдасться перешкодити Facebook здійснювати антиконкурентні злиття в майбутньому.

А тривале зростання TikTok і все, що станеться після TikTok, почне відновлювати баланс у реальному секторі економіки, в якому Facebook домінував протягом десятиліття.

Кейсі Ньютон

Кейсі Ньютон

Автор розсилки The Platformer

Пітер Адамс (Peter Adams), репортер @marketingdive, цитує кількох експертів у своїй публікації про можливі перспективи цього позову.

Всі вони відзначають вплив цього розслідування не стільки на попередні поглинання Facebook, скільки на майбутні угоди компанії.

Результат може полягати в тому, що компанія Цукерберга матиме менше можливостей для ведення переговорів і укладення угод.

Пітер Адамс

Пітер Адамс

Репортер @marketingdive

7

У віддаленій перспективі

Це розслідування та антимонопольні претензії і до Facebook, і до інших BigTech, ймовірно, матимуть ефект у віддаленій перспективі.

Сполучені Штати розпочали набагато більш сміливу нову еру антимонопольного законодавства, вважає Кейсі Ньютон.

На його думку, це добре позначиться на конкуренції та принесе користь споживачам, навіть якщо конкретні кейси не досягнуть своїх найамбітніших цілей.

Заманливо уявити собі світ, в якому Instagram і WhatsApp знову працюють незалежно, змушуючи Facebook більше вводити нововведень і менше копіювати. Можливо, тоді ми з'ясуємо, що це теж вимагає компромісів.

Кейсі Ньютон

Кейсі Ньютон

Автор розсилки The Platformer

Також є надія, що Facebook може відволіктися на багаторічну антимонопольну справу та пропустить наступну конкурентну загрозу.

Контекст. Раніше The Page писало про те, що чекає на Кремнієву долину за Джо Байдена, та як Дональд Трамп наостанок вирішив насолити соціальним медіа.