Яким для бізнесу був другий квартал 2019 року

Альгірдас Шемета
ексбізнес-омбудсмен

У другому кварталі 2019 року Рада бізнес-омбудсмена подолала позначку в 17 млрд грн – саме стільки за чотири роки роботи в Україні ми допомогли заощадити компаніям. Ця сума складається з повернення ПДВ, скасування результатів податкових перевірок, перегляду митної вартості товарів.

А в звітному кварталі ми закрили рекордний за сумою кейс METRO – допомогли скасувати штраф у 2,3 млрд грн за нібито неправильне ведення касових операцій.

Загалом та в цілому

За квартал ми отримали 398 скарг від бізнесу на неправомірні дії держорганів – на 2% менше, ніж у першому кварталі. Слід зазначити, що останнім часом кількість скарг більш-менш стабілізувалася, але залишається на досить високому рівні – щоквартально ми отримуємо близько 400 скарг.

Telegram Logo

За квартал ми завершили 286 розслідувань – це на 3% більше, ніж у першому кварталі. Майже 60% всіх розслідувань завершилися або відразу позитивним результатом для бізнесу, або після виконання рекомендацій держорганами. А всього з початку діяльності ми завершили понад 3, 8 тис. розслідувань, це колосальний досвід з різних питань.

У другому кварталі ми виконали всі KPI:

  • 97% наших клієнтів позитивно відгукнулися про нашу діяльності ( KPI – 75%)
  • 86% всіх розслідувань завершили в стандартний час – 90 днів ( KPI – 80%)
  • державні органи виконали 90% наших індивідуальних рекомендацій ( KPI – 50%)
Google News Logo Підписуйтесь на нас в Google News!

Нам приємно відзначити, що всі KPI виконуються вже багато кварталів поспіль, і ми сподіваємося, що так буде і надалі.

Головні тенденції кварталу

ТОП-10 предметів звернень змінився так: за 6 темами ми отримали менше скарг, за трьома – більше, за одніює все залишилося без змін. Менше бізнес скаржився на Національну поліцію (-16%), на митницю (-34%), на Міністерство юстиції (-24%), на державні підприємства (-38%), на СБУ (-50%), на недоліки законодавства (-50%). На прокуратуру ми отримали стільки ж скарг, як і в першому кварталі. Водночас бізнес більше звертався з податкових питань (+6%), щодо дій контролюючих органів (+13%) та місцевих органів влади (+24%).

Зменшилась кількість скарг від іноземних інвесторів. Великі підприємства також подали на 20% менше скарг. Тому можна обережно припускати, що система оцінки ризиків все-таки працює краще — вона більш цілеспрямована, ніж раніше. Однак, звісно, за результатами одного кварталу робити висновок передчасно.

Розбір реформ

Хоча кількість скарг на правоохоронні органи скоротилася, ми, як і раніше, вважаємо, що їхні неправомірні дії можуть створювати значні перешкоди для залучення інвестицій в Україну. Тому, з нашої точки зору, реформа правоохоронних органів, розробка і затвердження закону про Службу фінансових розслідувань повинні бути одним з головних пріоритетів нового уряду.

Ще один пріоритет – реформа Державної фіскальної служби в податкову і митну служби. Адже саме на ДФС ми отримуємо найбільше скарг від бізнесу – у другому кварталі 65% всіх скарг було на податкову і митницю. А в першому місяці третього кварталу — ще більше. Напевно, процес змін дещо послабив пильність керівництва податкової та митної служб, тому кількість скарг стала зростати. Дуже важливо, щоб План реалізації реформи, в розробці якого брала участь Рада, був реалізований. Зі свого боку ми готові моніторити виконання плану, ділитися досвідом і знаннями для розробки конкретних положень.

Зростання скарг на контролюючі органи показує, що їхнє реформування відбувається не так ефективно, як того хотілося б. По-перше, ще багато служб не затвердили так званий ризик-орієнтований підхід до перевірок. Всього є 86 сфер, а затверджено, за останніми цифрами, близько 70. Однак, що стосується чек-аркушів, які повинні бути розроблені для проведення перевірок, то тут затверджено лише 22 документа з 86, хоча за планами реформи це повинно було бути зроблено вже минулого року. Таким чином, на практиці реформа значно запізнюється, тому потрібно докладати більше зусиль, щоб контролюючі органи почали діяти ефективно. Все-таки бізнесу доводиться досить часто з ними стикатися в роботі.

Також нас турбує зростаюча кількість скарг на місцеві органи влади – у другому кварталі зростання склало 24%. Підтримуючи децентралізацію, ми бачимо також потребу завершити організаційну частину цієї реформи. В існуючій системі немає можливості контролювати неправомірність рішень місцевих органів влади. Законопроекти, які цей контроль вводять, вже були розроблені за попередньої влади, але вони так і не були затверджені. Я радий недавній заяві команди президента про плани прискорити процес затвердження системи контролю над діями місцевих органів влади. Адже є великий ризик, що замість проблем з одним центральним органом бізнес буде мати багато проблем з багатьма сотнями місцевих органів влади. Тому дуже важливо, щоб за своїм напрямом правильна реформа не була дискредитована тим, що місцеві органи влади зловживають своїми повноваженнями.

Про менторство

Ми продовжуємо брати активну участь у розвитку Всеукраїнської мережі доброчесності і комплаєнса ( UNIC). Зараз стартують семінари в регіонах. Також протягом останнього півріччя ми готували новий звіт про системні проблеми бізнесу в процедурі адміністративного оскарження. Я вдячний всім, хто допоміг у розробці цього звіту. Ми вважаємо, що більш ефективна процедура адміністративного оскарження – це можливість бізнесу швидше вирішувати проблеми в досудовому порядку, не перезавантажувати суди, не витрачати час на судові спори.

The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]

Warning icon Помилка в тексті? Виділіть її мишкою і натисніть: Ctrl + Enter

Коментарі

Всі новини