Facebook Pixel

Можливості поруч: як українським компаніям залучати гранти для розвитку бізнесу?

Анна Нечаєва
Директорка ТК-Домашній текстиль

У 2024 році 8 тисяч українських підприємців отримали близько 2 млрд грн від Міністерства економіки на розвиток власної справи. І це результати лише однієї з десятків грантових програм, які наразі працюють в Україні. Де шукати можливості, як підготувати заявку та успішно залучити кошти для бізнесу — давайте розбиратися.

Перспективи та сумніви щодо участі в грантових програмах

Залежно від спрямування грантові програми дають компаніям змогу модернізувати обладнання та процеси виробництва, покращити маркетингові стратегії та інструменти, вийти на нові ринки та розширити експорт, а також прокачати експертність команди. У деяких випадках ви також можете покрити грантовими коштами витрати на участь у виставках, бізнес-місіях та навчання.

Один зі свіжих кейсів у нашій практиці — це залучення гранту для розробки англомовного сайту та міжнародного онлайн-магазину. Таким чином ми застосували кошти на розширення каналів залучення іноземних клієнтів і партнерів.

Однак часто бізнеси сумніваються, чи слід витрачати час і зусилля на участь у грантових програмах через такі чинники:

  • вважають, що заявку може підготувати та подати лише добре обізнаний фінансист;
  • думають, що не мають на це достатньо часу;
  • мовний бар'єр, адже левову частку грантових програм спонсорують міжнародні донори;
  • процес здається складним і довгим;
  • вважають виграш гранту малоймовірним.

Проте ці страхи не завжди обґрунтовані. На нашому досвіді були випадки, коли ми здобували гранти з другої спроби або ж отримували підтвердження через деякий час. Тож головна порада — ретельно шукати релевантні програми, детально вивчати вимоги та пробувати, адже навчитися ефективно працювати з такими програмами можна лише на практиці.

Де шукати гранти?

Інформацію та конкретні посилання на програми фінансування можна легко знайти у відкритому доступі за основними ключовими запитами. Тож регулярно гугліть гранти для бізнесу і обирайте ті, які вам найбільше відгукуються та підходять за параметрами.

Можливості для бізнесу регулярно публікують і на різних спеціалізованих платформах. Найпопулярніші з них:

  • Дія.Бізнес
  • Granty.org.ua
  • USAID

Профільні асоціації, як-от Торгово-промислова палата України, також активно допомагають у комунікації з грантодавцями. Окремої популярності набувають гранти, розраховані на групи компаній. Наприклад, у сфері легкої промисловості, HoReCa тощо. У цьому випадку ви можете співпрацювати з іншими бізнесами у своїй сфері для подачі групової заявки.

Як працювати з грантами?

Насамперед уважно перевіряйте параметри грантів. Вони можуть передбачати певний обсяг виробництва або конкретне географічне розташування. Також важливо враховувати, що деякі програми діють на умовах співфінансування. Тобто частину коштів виділяє донор, а частину ви інвестуєте зі своєї кишені. Водночас поширена практика постфінансування, коли ви отримуєте кошти вже після реалізації проєкту.

Процес подачі заявки може тривати декілька місяців, і важливо не лише податися на програму, але й підготувати бізнес-план та фінансову модель, що чітко обґрунтують витрати.

Базовий план роботи із грантовими програмами наступний:

  1. Вивчення та пошук можливостей для вашого бізнесу.
  2. Аналіз, наскільки компанія підходить за всіма параметрами програми.
  3. Написання бізнес-плану.
  4. Перевірка плану в декілька етапів різними підрозділами компанії.
  5. Заповнення грантової заявки.
  6. Очікування результатів.
  7. Реалізація проєкту.
  8. Звітність.

Що далі?

Після отримання гранту починається етап активної реалізації. Важливо уважно дотримуватись дедлайнів, подавати звіти та готувати документи для перевірок.

Моя рекомендація: заздалегідь запросіть у грантодавця типову форму звітності, щоб одразу вести документацію згідно з їхніми стандартами.

До того ж гранти зазвичай передбачають постійний моніторинг виконання умов, щоб підтвердити, що ви досягли цілей програми. Наприклад, якщо ви залучали кошти для розширення експорту, то маєте відзвітувати, що отримали конкретну кількість нових клієнтів з англомовної версії сайту, який розробляли за грантові гроші.

Якщо мета — забезпечення робочих місць, то маєте вказати, що оформили на роботу Х нових співробітників, сплачуєте за них податки, а обсяги виробництва завдяки розширенню штату збільшилися на Х%.

Ключ до успіху — терпіння та ретельність

Гранти — це потужний інструмент для розвитку бізнесу. Вони відкривають нові можливості, але також вимагають відповідальності та уваги до деталей. Однак якщо підходити до цього процесу послідовно, ви зможете реалізувати масштабні проєкти, які спочатку могли здаватися недосяжними.

Подякувати 🎉
The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]