Facebook Pixel

Як статус добре відомої торгової марки захищає бізнес

Антон Коваль
Партнер «Дубинський і Ошарова», адвокат, патентний повірений

Впізнаваність бренду серед споживачів на ринку є важливим складником успішного бізнесу, його конкурентною перевагою. Цьому передує важка робота над створенням бренду, виведенням його на ринок, напрацюванням цінності та репутації. А такий цінний нематеріальний актив потребує відповідної охорони та захисту.

Як свідчить практика, ефективним інструментом захисту прав на торговельну марку є статус добре відомої торговельної марки. Така марка не лише уособлює собою високу ділову репутацію та визнання в суспільстві, але й має найвищий ступінь захисту відповідно до вимог національного та міжнародного законодавства, до якого приєдналася Україна.

Отже, статус добре відомої торговельної марки надає правовласникам суттєві переваги та інструменти захисту власного бренду, як порівняти зі звичайними зареєстрованими торговельними марками, які не є добре відомими.

Наразі в Україні статус добре відомих отримали 195 торговельних марок. Серед них McDonald’s, Baileys, Sinoptik, Kyivstar та інші.

Процедура отримання статусу

У нашій країні передбачено два шляхи визнання торговельної марки добре відомою: звернення до Апеляційної палати або в судовому порядку. Для обрання того чи іншого способу мають значення всі обставини кейса, мають бути проаналізовані всі можливості, переваги та ризики кожної процедури для правовласника. Зокрема, якщо в правовласника відсутній будь-який спір щодо торговельної марки, яку він планує визнати добре відомою, з відповідною заявою можна звернутися до Апеляційної палати.

Іншою є ситуація, коли вже є спір про неправомірне використання торговельної марки іншою особою. У такому разі правовласник звертається з позовом до суду і просить разом із вимогами про визнання торговельної марки добре відомою на підставі отримання ним статусу добре відомої торговельної марки вирішити наявний спір щодо права, зокрема, визнати недійсною реєстрацію спірної торговельної марки, заборонити застосування спірного знаку чи передати йому домен, у якому було неправомірно використано добре відому торговельну марку.

Тобто до основних переваг судового порядку визнання торговельної марки добре відомою варто віднести можливість задоволення судом одночасно наявного спору щодо права, який був раніше.

Переваги: репутаційні та фінансові

Отримання статусу добре відомої торговельної марки надає правовласнику такі переваги:

  1. Правова охорона здійснюється з дати, яку заявник просить для охорони або в суді, або в Апеляційній палаті. Тобто, звертаючись із заявою сьогодні, можна вказати й довести більш ранню дату доброї відомості торговельної марки, наприклад 01 січня 2010 року, від якої саме й надаватиметься вся посилена правова охорона, зокрема, можна буде відстежувати і припиняти всі можливі порушення прав будь-якими третіми особами.
  2. Ширшу правову охорону від так званих «частково» схожих позначень третіх осіб, які навіть не повністю, а лише своїми частинами відтворюють добре відому торговельну марку або можуть спричиняти змішування з нею. Тобто після набуття торговельною маркою статусу «добре відомої» правовласник отримує право вимагати відхилення або визнання недійсними реєстрації спірних торговельних марок.
  3. Значно більший строк позовної давності щодо захисту прав на добре відому торговельну марку в суді, як порівняти зі звичайною реєстрацією, а саме — щонайменше 5 років, і взагалі не обмежується жодним проміжком часу, якщо спірна торговельна марка була зареєстрована чи використовується несумлінно.
  4. Ширшу охорону щодо значно збільшеного переліку товарів і послуг, для яких торговельна марка визнана добре відомою, включно з усіма неспорідненими товарами та послугами в інших секторах економіки. Наприклад, якщо торговельна марка визнана добре відомою саме для алкогольних напоїв, то правовласник має право заборонити її застосування третіми особами і для інших неспоріднених товарів і послуг, наприклад, одягу, хімікатів чи вирощування рослин.
  5. Ефективні способи захисту прав від кіберсквотингу в доменних спорах. У таких випадках правовласник наділяється, зокрема, правом звернення до суду з вимогою анулювання або передачі йому домену, який порушує права на добре відому торговельну марку.
  6. Правова охорона не обмежується проміжком часу, тобто цей статус залишається в неї весь час доти, доки таку торговельну марку можна вважати добре відомою. Отже, правовласник оптимізує витрати часу та коштів на продовження звичайних торговельних марок, що необхідно робити кожні 10 років.
  7. Добре відома торговельна марка слугує правовласнику цінним матеріальним активом, адже, надаючи ліцензію на її використання іншим особам, правовласник отримує грошову винагороду (роялті), яка може бути значно вищою, як порівняти з грошовою винагородою за використання звичайної торговельної марки.
  8. Можливість набагато більшого відшкодування збитків, завданих третіми особами у зв’язку з порушенням прав на неї, оскільки має набагато вищу цінність і вартість, як порівняти зі звичайною торговельною маркою, а отже, і збитки, завдані порушенням прав, обраховуватимуться в набагато більшому грошовому розмірі.
  9. Перелік добре відомих торговельних марок є загальнодоступним, а тому може слугувати певним інструментом для уникнення можливих правопорушень прав із боку третіх осіб.

Отже, задля ефективнішого захисту свого бізнесу правовласникам доцільно отримувати статус добре відомої торговельної марки й повноцінно користуватися всіма його перевагами.

Приєднуйтесь до нас в соцмережах!
Подякувати 🎉
The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]

Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора