Facebook Pixel

Як підготуватися до перевірки «критичного» підприємства: Рекомендації юриста

Наталія Славна
Адвокатка ЮК Syrota Dzis Melnyk & Partners

08 жовтня 2024 року КМУ було прийнято рішення про проведення до 15 листопада 2024 року державними адміністраціями (військовими адміністраціями) за участю територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки аудиту прийнятих рішень про визначення підприємств, установ, організацій критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період (далі – статус критичності) та інформування про результати Мінекономіки.

Значна кількість підприємств, які отримали статус критичності, підлягатимуть відповідній перевірці, яка вже триває або відбудеться найближчим часом.

Відповідні повноваження у міністерств з’явились із доповненням КМУ постановою від 22 жовтня 2024 року № 1204 Критеріїв та порядку визначення підприємств, установ та організацій, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, а також критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період (пункт 6-1).

Як це відбувається наразі і на що слід звернути увагу

Враховуючи обмежені терміни, підприємство на практиці має або може отримати запит від міністерства, у якому таке підприємство отримало статус критичності (далі – профільне міністерство), та, відповідно, таке підприємство повинно буде надати профільному міністерству запитувані документи або інформацію.

Обсяг запитуваної інформації та документів має (може) передбачати перелік документів, подібний до того, що підприємство надавало для отримання статусу критично важливого.

1. Особливу увагу необхідно звертати на те, що підстави (критерії), за якими підприємству було надано статус критичності, мають залишатися незмінними впродовж усього строку дії цього статусу. Це означає, що на підприємстві вони мають діяти і на момент надання відповіді на запит міністерства. Наприклад, розмір середньої заробітної плати повинен бути не менше розміру середньої заробітної плати у регіоні за IV квартал 2021 р. (відповідно до даних Держстату). Обов’язковою є також відповідність іншим критеріям, визначеним для статусу критичності.

2. Враховуючи стислі строки для перевірки, весь пакет документів із супровідним листом слід подати завчасно до профільного міністерства. Тобто, не в останній день, визначений у запиті.

3. Щоб не пропустити запит, рекомендовано періодично перевіряти офіційну пошту компанії, яка була зазначена під час отримання статусу критичності, а також публічно заявлені адреси електронної пошти.

4. У випадку неможливості оперативно і своєчасно подати всі документи (наприклад, через потребу в здійсненні запиту до інших державних органів, зокрема оновлення довідок в податковому органі) підприємству необхідно зазначити відповідні обґрунтування та пояснення із підтвердженням їх доказами в супровідному листі або листі-відповіді до профільного міністерства.

5. Усі документи мають бути належним чином засвідчені, бажано посторінково. Невиконання цієї вимоги може мати ризики непідтвердження критерію та/або ненадання повного пакету документів визначеного Критеріями та порядком, затвердженими постановами Кабінету Міністрів України від 27 січня 2023 року № 76 «Деякі питання реалізації положень Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» щодо бронювання військовозобов'язаних на період мобілізації та на воєнний час».

6. Звернутись по юридичну допомогу, щоб прискорити процес збору та підготовки документів. Зазначене допоможе здійсненню фахової експертної оцінки документів та відповіді, які надаються профільному міністерству, а також не припуститися помилок при зборі, оформленні та подачі документів.

Що може запитати профільне міністерство для проведення перевірки?

Як зазначено вище, профільне міністерство може запросити приблизно той самий перелік документів, який підприємством було надано для отримання статусу критичності, але вже з інформацією актуальною на дату перевірки. Сюди можна віднести, але не виключно:

  • Оновлену довідку контролюючого органу, в якому на обліку перебуває підприємство, про загальну суму сплачених податків, зборів, платежів до державного і місцевих бюджетів, крім митних платежів, та суму сплаченого єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування протягом звітного податкового року.
  • Оновлену довідку про відсутність заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, або витяг з інформаційної системи органів ДПС щодо статусу розрахунків платника з бюджетом та цільовими фондами, засвідчені керівником підприємства.
  • Довідки про розмір середньої заробітної плати застрахованих осіб – працівників (як правило, це має бути довідка за останній квартал перед датою запиту профільного Міністерства та квартал, в якому було отримано статус критичності) та податкові розрахунки.
  • Фінансову та податкову звітність тощо.

Важливо пам’ятати, що відповідний перелік залежить від наданих раніше документів для отримання статусу критичності, а також від позиції конкретного профільного міністерства.

Які наслідки можуть бути, якщо підприємство не пройде перевірки?

За результатами проведеної перевірки профільне міністерство приймає одне з таких рішень:

  • про невідповідність підприємства, установи, організації критеріям, зазначеним у пункті 2 цих Критеріїв та порядку. У цьому випадку наслідком для підприємства стане скасування статусу критичності з відповідними наслідками, зокрема для бронювання співробітників;
  • про відповідність підприємства критеріям. У цьому разі за підприємством зберігається статус критичності.

Копію рішення, прийнятого за результатами перевірки, профільне міністерство в одноденний строк з дня його прийняття надсилає Мінекономіки, Міноборони (СБУ, Службі зовнішньої розвідки, розвідувальному органу Міноборони) та Мінцифри.

Якщо Ваша компанія ще не отримала відповідний запит профільного міністерства, враховуючи, що перевірки триватимуть щонайменше до 15 листопада 2024 року, ми рекомендуємо заздалегідь зібрати та підготувати відповідні документи, що значно скоротить час для надання відповіді надалі і допоможе зберегти статус критично важливого.

Стаття створена у співавторстві з Катериною Петрушиною, адвокаткою, керівницею практики вирішення спорів та судових проваджень.

Подякувати 🎉
The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]